Zóna zájmu

74%

Komentáře a recenze 23

10
Z plakátu, řídkého propagačního materiálu a dostupných ohlasů o formálních dominantách by jeden řekl, že ho Zóna zájmu už nemůže tolik překvapit. Od prvních sekund jsem byl fascinovanej tím, jak moc to není pravda. Už bílé titulky hlásající název na černém pozadí, které se dobré dvě minuty rozplývají stejně, jako se lidská těla spalují v popel, jsou brutálně silné. A skvěle předjímají ty na papíře jednoduché dominanty kolem kontrastujícího prostoru a povýšení zvukové stránky na vlastní dějovou linii, která v nás až symbolicky probouzí tu nejhorší představivost. Jednoduché kompozice a kamerové švenky snímají jemnou interakci mezi těmito dvěma prostředími/liniemi, kdy krásně nastrojená zahrada vertikálně přetéká v ponuré záblesky pekla, z něhož stoupá dým, ozvěny střelby a mučivých výkřiků. Glazer tuhle hranu obrušuje až surreálnými okamžiky, jež minimálně ve dvou scénách imitují hororovou inscenaci (náhlé probliknutí spalovny v pozhasínané chodbě a maminčin noční pokoj v záři ohně z lidských těl). Nikdy ale nejde o vytržení z naprosto realistického kontextu (až na dvě výjimky, o tom trochu níže). Už pečlivě načančaná zahrada, jíž se Hossova manželka tak zaujatě chlubí, svědčí prostě o precizní organizovanosti těch lidí, kterou aplikují i na nepředstavitelně rozsáhlou genocidu. Paradoxně tady, v chladných kancelářích a u telefonního aparátu, na nás nejvíc dolehne, jak olbřímí akcí byl holocaust na pouhou organizaci a kam až sahá jeho strašidelnost – nejen objemem smrti, ale též odtažitým pracovním přístupem těch na správné (sorry, špatné) straně pušky. Snad v žádném filmu jsem dosud nezaznamenal tak moc realistické chování postav; od témat ženských rozhovorů, s ledovým klidem protkaných zdánlivými triviálnostmi, jež z pohledu zde zamlčované historie působí tak děsivě („ty závěsy se mi moc líbily; do těch šatů prostě zhubne“), až po neposedné harašení synka. Ty zrůdy se chovají tak normálně, až jste v napětí, jestli a kdy se konečně projeví. Otočí hlavu směrem za výstřelem nebo to nějak verbálně okomentují. Doufáte, že minimálně Hedwiga prostě potlačila zbytky empatie a schovává se za fasádu nutnou ke spokojenosti v honosném obydlí. Jenže ne, žádná fasáda tam není, koukáme na vysvlečené, naprosto lhostejné a odporné figury. Zóna zájmu mě nepřestala překvapovat a fascinovat (z pro mě zkrátka nesetřesitelného interpretačního hlediska) už jen tím, jak dokázala tuhle hrůznou fádnost stupňovat natolik... přirozeně. Jde to proti běžnému diváckému komfortu třeba i v tom, jak místy falešně předznamenává nějaké dění (postava vejde do místnosti v záběru zdůrazňujícím telefon v popředí, ale aparát nakonec nesehraje žádnou roli). Momentálně i tak prostě nedokážu racionálně přijmout člověka, který nechá odpad s tím, že se nudil. Vždyť je to významově snad nejhutnější a nejdůležitější film o holocaustu, který dělá dokonalý protipól k Schindlerovu seznamu – ten nám brutálně působivě vnutil správné morální východisko (to jediné možné a nezpochybnitelné). Zóna zájmu připomíná absolutně chladnokrevné opomenutí zla, z čehož je nám až nevolno (kdo si stěžuje na absenci emočního napojení na postavy.. tak já nevím, trošku víc nad tím přemýšlejte, tak moc nepochopit to snad nejde), přičemž si vypomáhá dvěma skvostnými symbolickými sekvencemi. Snová se dovolává přehlíženého a zamlčovaného hrdinství, které bylo pro jeho aktéry noční můrou, ta závěrečná hovoří ani ne o nezbytném oprašování tragické události, jako spíš o děsivém výsledku a udržovaném odkazu precizně organizované „práce“ – a je to skoro čtverácky formou takového Jacquese Tatito... jenže v obráceném a kompletně hororovém významu. Možná se toho tentokrát zastávám moc útočně, ale to proto, že tenhle film si podle mě prostě zaslouží porozumění jako málokterý. Zatím tak na 95 %, zbytek si nechám napříště.
avenis
avenis
8 410 bodů
6
Otřesné v tom pravém slova smyslu. Pohled na Osvětim z jiné strany, očima rodiny vrchního likvidátora lidí. Totální odlidštění, otupení, lhostejnost. Dokonce i k pláči vlastního dítěte. Měla bych ocenit uměleckost a hloubku, ale na mě to moc dojem neudělalo. Ano, ten přistup je novátorský, to dramatično tu je a vzniká postupně, tajemně, jako kdybychom je šmírovali skrytou kamerou... ale prostě se mi to nelíbí.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 835 bodů
8
Ne, toto jsou děvčata z vesnice, židi jsou za zdí. Věta, která skvěle vystihuje atmosféru filmu. Tady před zdí si madam Hedwiga opečovává svůj ráj na zemi. Na pozadí je slyšet ozvěna pekla a vidět temný kouř. A pořád dokola si divák může pokládat otázku, jak mohli spokojeně žít vedle vražedného kolosu smrti. Jeden z nejpozoruhodnějších okamžiků filmu je noční scéna, ve které Hedwičina matka pozoruje tábor. Kdysi sloužila v židovské domácnosti. Je nadšená, jak se dceři daří dobře. Pak se v noci probudí, zadívá se směrem za zeď a uvědomí si svoji hranici akceptovatelného. Tu, kterou její dcera už dávno ztratila. Ráno zmizí a nechá jen psaný vzkaz. Příjemný nebyl, protože Hedwiga ho okamžitě vhodí do kamen. Škoda nepropracované postavy Hösse. Druhá polovina filmu ztrácí předchozí naléhavost s vypointovanými dialogy ilustrujícími chladnou bezcitnost vykonavatelů zrůdnosti vyhlazovacích táborů.
JaraSlama
JaraSlama
2 070 bodů
9
Zóna zájmu nás vtahuje do nitra temnoty, kde se běžný život prolíná s nejtemnějšími kapitolami historie. Režisér Jonathan Glazer nás provází skrze rodinu Rudolfa Hösse, jejichž každodenní existence je spojena s táborovými pecemi a stínem smrti. Christian Friedel a Sandra Hüller přinášejí na plátno nejen postavy, ale i esenci lidského rozporu v čase hrůzy. Film neukazuje jen strastiplnosti minulosti, ale vyzývá nás k nezakrývání pohledu před utrpením, které se nás nepřímo dotýká. Zóna zájmu je připomínkou, abychom nebyli slepí k hrůzám, které se odehrávají za zdmi naší vlastní zahrady.
Jto_rating
Jto_rating
1 420 bodů
6
Zóna zájmu Filmů o koncentračních táborech máme hodně, ale co se kouknout na druhou stranu zdi? A nebude to nuda? Hraje tu Sandra Hüller, která hrála v "Anatomii pádu" {8/10}- snímek nominovaný na oscara, ale tady si moc nezahrála, stejně jako nikdo. Dalo by se říct že zahrada je tady zajímavější než postavy. . Jsem rád že to vzniklo a že jsem to viděl. Je to hodně artové a experimentální. Ale popravdě jsem se hodně nudil. Děj je nezajímavý je to jen běžný den, bez nějakých zvláštností. Film je zajímavý tím že tam je spousty věcí řečeno/naznačeno, ale ve finále nejsou nikdy ukázaný a velkým množstvím metafor - můj oblíbený vyprávěcí prvek. Reálně bych film zkrátil třeba i na 30 minut a vyšlo by to stejně možná lépe. Nejlepší momenty jsou pro mě ty první kdy slyšíme v pozadí zvuky z tábora, pak se to jen opakuje a už to nemá takovou sílu. Dále květinová sekvence a na schodišti. Plus scéna zachycena skrz příběh termovizí, tady zrovna jsem rád že nebyla vysvětlena. Úplně by jí to zničilo. Střih a délka nesympatická jinak zajímavý počin.
Leefko
Leefko
292 bodů
9
Děsivě přesná a uzemněná studie života rodiny vedoucího lágru v Osvětimi. Jonathan Glazer se bezbřehé a silné téma holokaustu rozhodl prezentovat nevinnou každodenností rodiny, které dům sídlí v těsné blízkosti vyhlazovacího tábora, a které otec je velmi úspěšný v systematickém vraždění nevinných. Od dob Saulova syna nepochybně nejlepší a nejoriginálnější pohled na jeden z nejhorších zločinů v historii, který vás bude jen těžko nechávat chladným.
Bublaga
Bublaga
252 bodů
6
Rodinná selanka ve stínu koncentračního tábora. Neotřelým (ne)pohledem na zvěrstva v Osvětimi, vycizelovanými záběry a zvukem jako jednou z hlavních postav jsem byla po nějaké době přejedená. Kouzlo pominulo. Působivé pasáže, kdy se otřesete odporem, nevěřícně kroutíte hlavou nad absurdností poklidného rodinné života pár metrů od bolesti a utrpení jiných, byly. Ale vzápětí vás film nechává tápat ve tmě po významu (nebo možná nedohlédnu důležitosti hygienických návyků hlavy rodiny Hössových nebo symboliku vepře na silnici viděti). Herecké výkony Sandry Hüller (Hedwig Höss) a Christiana Friedela (Rudolf Höss) však byly excelentní.
lipavsky
lipavsky
175 bodů
6
Celý film nedokáže utáhnout děj, který je stále jen expozicí, bez konfliktu a obratu v ději. Nápad na to ukázat holokaust z pohledu sousedů osvětimského KT je jistě zajímavý a byly tam silné prvky, ale nebylo jich moc a opakovaly se. Jde o ukázku běžného letního týdne v životě Rudolfa Hösse, kde se nic zvláštního nestane, až na návštěvu tchyně. Být to krátký film do 20 minut nebo hraný dokument, který by mi o postavách řekl více, neváhal bych možná ani s desítkou. Ale tato forma mě často nudila, což si toto téma rozhodně nezasloužilo.
  • pokud na film nahlížíte více ze široka, že je o lidské sobeckosti a povrchnosti, má to něco do sebe
  • film bez začátku, prostředku a konce
Endru
Endru
54 bodů
9
půlka lidí v kině se hláškám “židé jsou za zdí” a podobným momentům smála a ono se jim vlastně není čemu divit. tohle téma už je v naší společnosti a době tak nepředstavitelné, že v případě, kdy se podá stylem jakým tento film vypráví (nebo spíš právě nevypráví), pak se dá jednoduše nabýt dojmu, že se vlastně nic nestalo a všechno bylo normální. ve chvíli, kdy se nad tím ale divák zamyslí byť jen na pár vteřin, udělá se mu opravdu zle. styl, kterým je film natočen naopak ve výsledku na hrůze této doby akorát dodává…
Alushta
Alushta
18 bodů