Profilový obrázek

Jto_rating

Tomáš Trnka
1 406

Nerd, cinefil, kreslíř, čtenář, instagramer . Narodil jsem se v roce 2007, jako malej jsem koukal na kabelovku a poté se dostal k MCU a film se pro mě stal denní zábavou. Pak po Endgame během doby koronavirové započal můj přerod ze zábavných filmů na kvalitní filmy. Začal jsem se tomu víc věnovat prvně jako nerd a poté jako cinefil studující doma věci o filmech. . Mám rád originální, kvalitní filmy. Z žánrů hlavně Sci-fi a drama. . Potrpím si více na diskurzu než na příběhu. . A více na formalistickém umění než na realistickém.  . Pro mne jsou nej filmy na přelomu století.

Vysočina, Jihlava, Česká republika



Šógun
Šógun (2024)
8
O co gou Shōgun je politicko-válečné drama dostupné na Disney+. Příbeh je o vnitřním konfliktu v Japonsku roku 1600. Seriál mě zprvu vůbec nezajímal z níže zmíněných důvodu, ale nakonec jsem se k němu dostal kvůli nadšeným ohlasům. V seriálu se prolíná politická linka, kterou jsem zvládl sledovat díky kvalitám zpracování, ale upřímně mi byl osud země a kdo jí bude mít pod palcem celkem šumafuk, a u jednoho dílu kde se řešila převážně pouze politika jsem téměř usnul. Naštěstí se tu prolíná ještě linka vztahového dramatu o protagonistovi angličanovi, který se sem z pochybných důvodu dostane (role outsidera) Díky němu tu máme dynamické vztahy, náboženské rozepře (katolíci X protestanti) a poznávání bohaté japonské kultury, zvyků a rozdílného vnímání života a smrti - jedno z ústředních motivů. Takže se celkem liším od cílené skupiny diváků. Můj problém není nějak objektivně negativní, ten příběhový materiál (adaptace knihy - James Clavell) o tom je a já s tím počítal. Scénář Angličan (Cosmo Jarvis) je velmi zajímavá vyvíjející se postava, kvůli tomu že o něm víme jen co vidíme v aktuálním dějství. Vypravěč nám to tají a tak nevíme jestli se mu dá věřit. Jsou tu krásně napsané postavy a vztahy. Ale momenty jsou občas podivně seskládány, díky čemuž mají díly kolísavou kvalitu příběhu (6,5-9/10) podle toho na co se zrovna zaměříme a mimo akční sekvence má seriál pomalé tempo. Problémy jdou hlavně vidět kvůli jednohodinové metráži na epizodu. Upřímně si myslím že to je problém převodu na audiovizuální médium a v knize bych si to více užil. Závěr Pokud víte že tohle pro vás taky není ten šálek čaje, ale i tak se chcete dozvědět něco o japonské kultuře doporučuji vyzkoušet jeden z nejlepších seriálů minulého roku Blue eye samurai. Seriál se nezabírá politikou je to revenge snímek více zaměřený na formu než realističnost a má nějaké motivy podobné kultovce Kill Bill. Celkové hodnocení: 8,3/10 🏯🏯🏯🏯❌
Občanská válka
Občanská válka (2024)
8
O co jde? V kinech máme další film od (mého oblíbeného) studia A24. Tento válečno-dramatický film zobrazuje občanskou válku ve Spojených státech. To proč se konflikt děje je divákovi trošku tajeno, ale dle mě to není potřeba úplně vědět, protože snímek se na tohle nezameřuje. Soustředí se na zobrazení bojů a násilí z pohledu válečných fotografů. Snímek je velmi nepříjemný na sledování, za mne více než jakýkoliv film o holokaustu. A to přestože tento film je fikční scénář budoucnosti a nemusíte u toho cítit tu tragičnost historické události. Scénář Jako protagonisty tu máme tedy novináře, kteří chcou zachytit co nejlepší (řemeslně) fotografie, čímž chtějí varovat ostatní státy a u toho se přinejlepším nenechat zabít. Toto téma mi přišlo velmi zajímavé, protože jsem se s ním ještě nesetkal a film celkem splnil to co jsem od něj chtěl. Scénaristicky to není tak zajímavé, hlavně konec se dá, pokud jste viděli přes cca 400 filmů, lehce odhadnout. Hlavně díky jedné postavě a tomu jakou má cestu příběhem. Plus jsem slyšel že tam je dost klišé. Z pohledu válečných filmů to nemůžu posoudit, protože tento žánr nemám moc následovaný. Nečekejte ode mne žádný politický komentář. Politice se záměrně vyhýbám. Postavy Ve filmu jsou obsazení skvělý herci. Problém je že jsou celkem statické. Taková hlavní postava filmu je fotografka hraná Kirsten Dunst (známá hlavně jako Mary Jane v trilogii Spider-mana s Maguirem), která je dost sympatická i když taková odtažitá a moc se emočně nevyjadřuje, jen v soukromí. Je to takový mentor mladé Cailee Spaeny, která je tady ten hlavní emoční ukazatel silně nepříjemných situací a i hezkých momentů v pekle. Dále tu máme Wagner Moura, kterého považuji za skvělého herce, již kvůli skvělému seriálu Narcos, kde si zahrál mistrovského zločince Escobara. A do ctveřice pak ještě Stephen McKinley Henderson (Duna, On se bojí). Režie Co je na filmu kromě herecké stránky bomba, tak to je parádní režie, to Alexovi Garlandovi jde o hodně víc. (např. Ex machina - 8/10). Scény mají skvělou kompozici. Výrazný a zajímavý střih. Jedno z nejvýraznějších kombinací obrazu a zvuku - ticho, hluk, černobílost, filtr na stranách obrazu, statický obraz. Celý to vytváří silnou atmosféru a zvukovo-vzualní jumpscary - odborně smash cuts. Čímž vyvolává emoce lepší než ve většině hororech :D. A záběry působí autenticky a naturalisticky. Což může vést k tomu že se mi to líbí subjektivně více, jakožto člověku co dá přednost před tím jak je to vyprávěno, než co je vyprávěno. Plus tento snímek krásně střídá realismus a formalismus. Shrnutí Vizuál jsem popisoval už tak nějak předtím. Ale ještě chci na závěr pochválit práci s detailama v pozadí nádherných scenérií. A to jak krásně využili rozpočet (nejdražší film od A24) na realistické zpracování lokací v krátkodobým post-apo světě. Velký počet komparzistů a různé válečné techniky. Film je dost žánrovka se skvělými herci, takže 💯 to není pro každého a navíc ten film není natáčen mainstreamově ze strany scénáře. Může být subjektivně jinak viďen z politické stránky věci. Je těžko koukatelný, ale rychle běží, jsou to spíše takové kapitoly. Takže je těžké určit pro koho nakonec ten film je. Možná pro čím dál více fanoušků studia A24 :). Celkově 7,5 /10, 🪖🪖🪖🪖❌
Fallout
Fallout (2024)
9
Seriál Fallout je hitem na Prime video. Je volně inspirován lorem v sérii stejnojmenných her. Je to antiutopický retrofuturistický svět seklý ve stylu 50's 20. století. Technologie se zde po druhé světové válce v alternativní rovině vyvíjela významně ve směru jaderných technologií a ne ve směru tranzistorů. Takže jak už asi někdo ví, jedná se o Atompunk - komunistický design, fúzní reaktory. Vzhled se sekl, ale doba šla dál a tak tu máme vyspělé roboty, auta s jaderným pohonem, robotické obleky atd. . V roce 2077 došlo ke sporům mezi USA a Čínou kvůli vyčerpáváním zásob ropy. Bylo boom boom ☢ - ale ještě předtím se vystavěli valuty - protiatomové kryty. Zde se příběhově dostaneme o 200 let k protagonistce - naivnímu dítěti - taková "holka od vedle"[Ella Purnell] , která začne řešit jak to vlastně doopravdy je a co se děje na povrchu (outsiderka loru, celkem je to drama). Druhý pohled na věc získáváme z povrchu od jednoho rebeláckého, nekompromisního a westernstyle Ghúla [Kyle MacLachlan] (prakticky nesmrtelný bývalý člověk, ale může zdivočit) a třetí pohled [Walton Goggins] z fanatické rytířské frakce. Což je scénaristicky dobře uděláno, protože si může vybrat co vám nejvíc sedne (a která postava) i když se ty linky stejně prolínají. . Scénář (ehm nevím jestli po Tomb rider a Captain Marvel umí psát silné ženské postavy, ale nejspíš to funguje díky sympatické herečce) by mohl být více nakloněn i k nefanouškům a ukazovaní eastereggů a sebeukájení je občas otravný. Ale co to táhne je lore, retrofuturistický vizuál; stylizace a nekompromisní až přehnaný naturalismus spolu s černým humorem. Jen seriál občas kolísá na hraně vážnosti a více formalistickému stylu. Díky více příběhových línií není nikdy nuda, 8h se dá binge-watchnout, ale občas nějaké plotholes. Především je to zábava sledovat jako Obrázky a moc to nehrotit a užívat si scenérie a detailní kulisy. A to celé doplněné 50's hudbou, která dodává tu správnou atmosféru. . V seriálu se můžete zamyslet nad morální polarizací, zafilozofovat, hádat se s kámoši co bude dál. Nebo se nechat unášet. Osobně mě to bavilo více než předešlý postapo hit The Last Of us a budu se těšit na další sérii. A pokud nebude, i toto stačilo svou zábavností a společenskou satirou. . 8,5/10 💥💥💥💥💥
Madam Web
Madam Web (2024)
3
APRÍLOVÁ RECENZE Matt Sazama, po snímku "Bohové Egypta" a genialitě "Morbius", představuje další absolutní skvost. Jak říká anotace: film je svěží a napínavý - tak moc, že je úplně nemožné u něj s délkou 1 hodiny a 56 minut usnout. Scénář je totálně bombastický (vůbec žádný "wtf" moment nebo události, které by vypadaly jen tak, aby vyšel scénář a vypadalo to chytře). Každá postava je silně sympatická, vůbec vám není jedno jestli umřou/ chcete aby umřeli. Nechápu, jak někoho tento snímek nemůže bavit. Mrzí mě, že jsem film nestihl vidět v kině. Herci hráli v poměru ke scénáři ok, a to platí i pro herečky. Kvůli nim ale nikdo na film nekoukal, určitě všichni kvůli zápletce. (Přestože byl film propagován tím, že tam jsou atraktivní herečky, které hrají teenagerské role). Musím také vyzdvihnout zmatenou kameru, která se snaží být velmi efektivní a má zajímavé načasování, aniž by byla otravná. Skryté CGI a neustálý osobitý střih a efekty si mě získali. Mistrovské zpracování cestování v čase ve storytellingu, kdy scénář znovu dokazuje, jak je skvostný. Hudba mi přišla nice – je tam přidána do pozadí tak, aby tam byla. Absolutně revoluční, představuje pokrok v oblasti filmové hudby. Moje oblíbená pasáž je, když postavy jdou nudně lesem a začne hrát disco hudba, která navozuje epičnost a akčnost. Děkuji, že mi tento film přinesl do života na mě až bigbrain ponaučení, že "Se zodpovědností přichází velká moc". A na závěr cituji geniální proslov z filmu: "A víte, co je na budoucnosti nejlepší? Že se ještě nestala." Uvidíme, jaká bude dále budoucnost Sony Spider-versa bez Spider-Mana. A Sony, díky moc za to, jaký jsi, nikdy se neměň. 🫶 Hodnocení: **9/10**.
On se bojí
On se bojí (2023)
8
"Beau is afraid" 😨- nejdivnější film co jsem kdy viděl a to jsem nich už nasnímal očima spousta. Takhle by se to dalo shrnout. Film může být u hodně lidí 3 hodinovým zklamáním, nesmyslem či "pí*ovinou". Podle mě je důležité si uvědomit že smysl tohoto snímku je že nemá smysl. Abych to upřesnil nečekejte žádné realistické vyprávění. (naopak formalismus, surrealismus). Ale spíše vybrané momenty ze života a maximalizovat jejich potenciál a přidat dramatičnost a artovost. Např. v Zemeploše autor zpracovává v knize "Sekáč" význam smrti a vezme si to jak to vnímáme v realitě a ohýbáto okolo fikčního světa a přitom zachovává hlavní myšlenky. Tady to tak je se STRACHEM. Skoro vše co se děje je něco co v Beauovi vyvolává strach. Film je jeho noční můra z které nemůže uniknout a tím že se nedokáže žádnému postavit vzniká další. Ve filmů je spoustu zvláštních způsobu storytellingu a autor už od začátku ukazuje že to není realita ale jen její zrcadlo kde všechno vede ke strachu. Popravdě řečeno po delší době další horor co mě zaujal (spolu s "Talk to me"). Strach nevzbuzuje to co je ve filmu ale to co psychicky zažívá postava - Joaquin Phoenix ["Joker" {9/10}, který zase předvedl jak krásně umí zpracovat psychicky jinak rozpoložené postvay (už se těším na Joker 2 juj. (jumpscare bych nazval p*covinou jak někdo nazval tohle). A často scény působí absurdně až směšně, ale podle mě to nepůsobí jako blbost pokud chápete co chce autor říci. Ari Aster ani nezapomněl přidat jednu scénu z jeho pohanského "Slunovratu" {7/10} Reálně já se na tu vlnu dost naladil, protože takhle občas vypadá můj každodenní život. Už jsem se moc rozepsal tak ještě rychle zmíním skvělého kameramana, kterého známé z již zmíněného "Slunovratu".

Oblíbená díla

  • Plakát 1
  • Plakát 2
  • Plakát 3
  • Plakát 4
  • Plakát 5+15

Oblíbení tvůrci

  • Plakát 1
  • Plakát 2
  • Plakát 3
  • Plakát 4
  • Plakát 5+10