Zlín Film Festival: Ztracená andulka, mladí detektivové a selhání dospělých

Zlín Film Festival: Ztracená andulka, mladí detektivové a selhání dospělých
Bejby | Studio Ruba
Oproti předchozím ročníkům se organizátoři a orgnizátorky rozhodli termín letošní akce o týden posunout, Zlín Film Festival tedy začal až 1. června na Mezinárodní den dětí. Počasí přálo návštěvníkům doprovodného programu, který se odehrával v parcích a na náměstích v blízkosti Kongresového centra Zlín a multikina Golden Apple Cinema. Právě sem se před sedmi roky musela přesunout většina filmových projekcí, neboť velké kino s kapacitou přes tisíc míst bylo v březnu 2016 uzavřeno kvůli narušené statice. Jedno z největších kin v republice stále čeká na rekonstrukci pod dohledem památkářů.
Zlín Film Festival 2023
Zlín Film Festival 2023 | Zlín Film Festival
O festivalové ocenění Zlatý střevíček letos ve Zlíně soutěžily 132 snímky z celého světa. Organizátoři informovali, že před posledním dnem přehlídky přišlo do kin 23 tisíc platících, doprovodného programu se zúčastnilo na 100 tisíc přítomných.

Rozvedení rodiče, umírající matka a dětský domov

Svět podle Georgie
Svět podle Georgie | Sundance Film Festival
Témata filmů pro děti a mládež reagují na dynamické změny ve světě, většinou už nestačí zabavit mladé publikum roztomilými postavičkami, což funguje na ty úplně nejmenší. Dokládá to například držitel Zlatého střevíčku za nejlepší film pro děti. Tím se stala německá dobrodružná dramatická komedie To je hustý, kámo pojednávající o desetiletém chlapci pendlujícím mezi rozvedenými rodiči. V kategorii snímků pro dospívající u festivalové poroty uspělo britské komediální drama Svět podle Georgie debutující režisérky Charlotte Regan. Snímek je příběhem dvanáctileté Georgie, které umírá maminka, a dívka se stůj co stůj pokouší vyhnout umístění do dětského domova.
Beznadějně vyprodaná byla jediná projekce režijního debutu herce Jesseho Eisenberga s názvem Až skončíš se zachraňováním světa. Hvězda filmů Zombieland, The Social Network a Podfukáři obsadila do hlavních rolí rodinného dramatu oscarovou herečku Julianne Moore (Pořád jsem to já, Hodiny, Hříšné noci) a populárního Finna Wolfharda (Stranger Things, To, Krotitelé duchů: Odkaz). Snímek, k němuž Eisenberg napsal též scénář, pojednává o matce Evelyn a jejím synovi Ziggym, kteří k sobě složitě hledají cestu. Ona si to kompenzuje sociální prací, on zkouší úspěch na sociálních sítích přetavit ve fungující vztah s politicky uvědomělou dívkou.
Až skončíš se zachraňováním světa
Až skončíš se zachraňováním světa | A24
Eisenberg snímek prvně uvedl na festivalu Sundance a s tuzemskou distribuční premiérou v rámci kin se s velkou pravděpodobností počítat nedá. Film produkovaný úspěšným studiem A24 nicméně najdete v průběhu roku na některé ze streamovacích platforem. Eisenberg se přidává po bok svých hereckých kolegů a kolegyň, kteří to zkusili rovněž za kamerou. Dle dostupných recenzí Eisenberg ve svém debutu skončil někde na půl cesty a podlehl nástrahám prvních filmů, tedy potřebě sdělit komplikovanou formou příliš mnoho. Díky hereckému obsazení a tématu nicméně stojí Až skončíš se zachraňováním světa za pozornost.

Uletěla andulka Mimi

V hlavní soutěžní sekci se představila novinka Miry Fornay s názvem Mimi. Režisérka festivalových snímků jako Můj pes Killer nebo Žáby bez jazyka uvedla Mimi prvně na festivalu Berlinale, kde se snímkem uspěla v sekci zaměřené na dětský film. Hlavní představitelkou pozvolně plynoucího příběhu je sedmiletá Romy, které uletěla andulka Mimi. Romy nic nevzdává a v doprovodu nové andulky vyráží do lužního lesa, aby Mimi našla. Snímek oplývá vtahující kamerou, dokumentárním pojetím a připomíná iniciační cestu nespoutané dívky, která se setkává s nejednou nástrahou.
Mimi
Mimi | Filmtopia
Romy na své cestě divokou přírodou potkává roztodivné postavičky, nic ji nerozhodí, jde si za svým cílem. Mira Fornay ve své novince klade důraz na ekologické poselství, obnažuje kouty a bariéry přírody, která na první pohled neskýtá takové dobrodružství jako odlehlé končiny nedotčené člověkem. Snímek Mimi se místy vleče, režisérka se nesnaží publiku za každou cenu zalíbit. Civilní výkon debutující herečky Rozmaríny Willems je nicméně působivý a my můžeme čekat, zda na něj v budoucnu naváže.
Hned třikrát se ve Zlíně promítal finský snímek Případ pro slavnou detektivní kancelář. Komediálně laděný muzikál doprovodil simultánní český dabing, což vyvolalo nejednu vtipnou situaci, především když došlo na hudební čísla. Protagonisté snímku už nemohou vystát své rodiče, a tak utíkají do světa fiktivního detektivního vyšetřování. Shodou okolností objasní jednu záhadu, najdou novou kamarádku a všichni si jich zase budou víc všímat. Solidní žánrovka pro holky a kluky prvního stupně základní školy.

Animovaný holokaust

Tajemství mého otce
Tajemství mého otce | Le Pacte
Ve Zlíně nechyběly ani snímky o holokaustu. Kromě Zlatým střevíčkem oceněné Delegace se tu promítal i animovaný belgicko-francouzský titul Tajemství mého otce, za jehož režií stála 84letá francouzská autorka Véra Belmont. Filmová producentka, scenáristka a režisérka, která už předtím natočila dramatický příběh židovské dívky s názvem Přežít s vlky. Pro film Tajemství mého otce se inspirovala skutečným příběhem komiksového tvůrce Michela Kichky a jeho otce, který přežil věznění v řadě koncentračních a vyhlazovacích táborů, ale dlouho měl problémy o tom mluvit se svými nejbližšími. Tajemství mého otce přináší v rámci animace průměrnou kvalitu, důmyslnější je však příběh a rozhodnutí popsat komplikovaný vztah otce se synem v rámci židovské komunity.
Řada snímků Zlín Film Festivalu by se mohla promítat například na Jednom světě, Mezipatrech či Be2Can. Dramaturgický tým se v posledních letech víc zaměřuje na tvorbu pro young adult publikum, která reflektuje radosti a strasti dospívajících, na oddychové feel good tituly můžete často zapomenout.
Bejby
Bejby | Studio Ruba
Zajímavým příspěvkem byl v tomto směru počin holandské produkce s názvem Bejby, v němž se matka Karina (Frieda Barnhard) vydává za svou dcerou Lu (Rosa van Leeuwen) žijící u pěstounů, vytrhává ji z jejího prostředí a vyráží spolu na road trip, který rámují kulisy a hudba severoamerických žánrovek včetně odkazu na noirové filmy (především Bonnie a Clyde), motely a obří kadilaky přesazené do Holandska, Německa a Polska. Zdařilý kousek vyjevující, že někdy i dospělý může selhat a jeho potomek ho v mnoha aspektech zastíní a převezme jeho úlohu, režírovala debutující Zara Dwinger.
Jak u dětí pěstovat vkus? „Chodit s nimi do kina, nesedět doma u televize,“ tvrdí umělecká ředitelka Zlín Film Festivalu
Rozhovory26. 5. 2022
Jak u dětí pěstovat vkus? „Chodit s nimi do kina, nesedět doma u televize,“ tvrdí umělecká ředitelka Zlín Film Festivalu
zdroje: Kinobox, Zlín Film Festival