Rita Taggart, narozená 19. prosince 1949 v Salinas v Kalifornii, je americká filmová a televizní herečka s bohatou kariérou, která se rozprostírá přes několik desetiletí.
Vzdělání a začátky kariéry
Rita Taggart studovala speciální pedagogiku na San Francisco State College (nyní San Francisco State University) a herectví pod vedením Raye Reinhardta v American Conservatory Theater v San Franciscu. Než se plně věnovala herectví, pracovala jako učitelka, servírka a masérka. Její herecká kariéra začala v polovině 70. let, kdy se objevila v televizním seriálu Rhoda (1975) v roli "Groovy Girl".
Filmová kariéra v 70. a 80. letech
Taggart se prosadila ve filmovém průmyslu koncem 70. let, kdy získala role v několika významných filmech. V roce 1978 se objevila ve filmu Coming Home s Jane Fondovou a ve snímku Straight Time, kde ztvárnila postavu Carol Schue. Následující rok 1979 byl pro její kariéru obzvláště plodný, když si zahrála ve filmu The China Syndrome jako Rita Jacovich, opět po boku Jane Fondové, a také v komedii 1941 režiséra Stevena Spielberga, kde ztvárnila roli reportérky.
V 80. letech pokračovala v budování své filmografie rolemi ve filmech jako Die Laughing (1980), Used Cars (1980), Torchlight (1984) s Pamelou Sue Martin a Weeds (1987). V roce 1989 se objevila v hororu The Horror Show (známém také jako House 3) jako Lillian Bingington.
Televizní tvorba
Paralelně s filmovou kariérou se Rita Taggart výrazně prosadila i v televizní tvorbě. Ztvárnila postavu Carly Bouvier v populárním seriálu Night Court, kde se objevila ve čtyřech epizodách první a druhé série. Mezi její další významné televizní role patří Blanche v seriálu Steambath, Marie Roscini v Hello, Larry, Diane v Eye to Eye a Joan Foley v Almost Grown. Hostovala také v řadě dalších úspěšných seriálů jako Taxi, Kate & Allie, Scarecrow and Mrs. King, Quantum Leap, Coach a Cagney and Lacey.
V 80. letech se objevila v několika televizních filmech, včetně Born to Be Sold (1981), The Other Victim (1981), Inmates: A Love Story (1981), Mae West (1982) a Wait Till Your Mother Gets Home! (1983). Propůjčila také svůj hlas několika postavám v animovaném seriálu Inspector Gadget (1985).
Spolupráce s Davidem Lynchem a pozdější kariéra
Jedním z vrcholů její kariéry byla role Linney James v kultovním filmu Davida Lynche Mulholland Drive (2001). Tento surrealistický neo-noir thriller, který byl původně zamýšlen jako televizní pilot pro ABC, se stal jedním z nejuznávanějších filmů 21. století a získal řadu ocenění včetně ceny za nejlepší režii na filmovém festivalu v Cannes.
V 90. letech a na počátku nového tisíciletí se Rita Taggart objevila v několika dalších významných filmech. V roce 1990 hrála v komedii Coupe de Ville režiséra Joea Rotha, následovaném dramatem Crossing the Bridge (1992). V roce 1993 ztvárnila postavu Emmy Webber ve filmu At Home with the Webbers a v roce 1995 se objevila v komedii Steal Big, Steal Little s Andy Garcíou.
V roce 1999 si zahrála Lou, jednu z majitelek místního resortu, ve filmu Limbo režiséra Johna Saylese. Tento dobrodružný dramatický film, který se odehrává na Aljašce, vypráví příběh bývalého rybáře (David Strathairn), který pracuje jako údržbář v hotelu vlastněném lesbickým párem (Kathryn Grody a Rita Taggart).
Poslední projekty
V posledních letech své kariéry se Rita Taggart objevila ve filmu Circle (2010) jako profesorka McAdams a v roce 2013 ztvárnila postavu Rhondy v dramatu Go for Sisters, opět pod režijním vedením Johna Saylese. Tento film, který vypráví příběh dvou dávných přítelkyň - probační úřednice Bernice (LisaGay Hamilton) a její svěřenkyně Fontayne (Yolonda Ross), které se společně s bývalým policistou (Edward James Olmos) vydávají hledat Bernicina zmizelého syna, byl natočen za méně než milion dolarů během pouhých 19 dnů.
Osobní život
V roce 1989 se Rita Taggart provdala za uznávaného kameramana, režiséra a herce Haskella Wexlera, se kterým zůstala až do jeho smrti v roce 2015 ve věku 93 let. Kromě herectví se Taggart příležitostně věnovala i práci kameramanky.
Rita Taggart během své dlouhé kariéry prokázala všestrannost a schopnost ztvárnit širokou škálu postav, od dramatických rolí po komediální. Ačkoli nebyla typickou hollywoodskou hvězdou první velikosti, její konzistentní přítomnost ve filmech a televizních pořadech z ní učinila respektovanou a uznávanou osobnost americké kinematografie.