Jerry Schatzberg, narozen 26. června 1927 v Bronxu v New Yorku, je americký režisér a fotograf. Pochází z židovské rodiny obchodníků s kožešinami, ale rodinné podnikání ho nikdy nepřitahovalo. Místo toho se vydal na dráhu umělce, která ho dovedla k mezinárodnímu uznání jak ve světě fotografie, tak filmu.
Od fotografie k filmu
Svou profesionální kariéru zahájil jako asistent uznávaného módního fotografa Billa Helburna v polovině 50. let. Po dvou letech si otevřel vlastní fotografické studio a začal pracovat pro prestižní časopisy jako Vogue, Esquire, McCalls, Glamour, Town & Country a Life. Jeho fotografický styl se vyznačoval schopností zachytit intimní momenty a odhalit skutečnou osobnost fotografovaných subjektů. Mezi jeho nejslavnější fotografické práce patří portrét Boba Dylana na obalu alba Blonde on Blonde z roku 1966. Schatzberg fotografoval řadu významných osobností své doby, včetně Jimmiho Hendrixe, The Rolling Stones, Arethy Franklin, Andyho Warhola, Francise Coppoly a mnoha dalších.
Průlom v kinematografii
V polovině 60. let začal Schatzberg režírovat televizní reklamy, ale toužil po větší umělecké kontrole. Jeho režijním debutem byl film Puzzle of a Downfall Child (1970) s Faye Dunawayovou v hlavní roli, inspirovaný světem módy, který dobře znal. Ačkoli film nezaznamenal velký komerční úspěch, položil základy jeho filmové kariéry. Skutečný průlom přišel s jeho druhým filmem The Panic in Needle Park (1971), syrovou studií drogové závislosti, ve které obsadil do hlavní role tehdy neznámého Al Pacina. Film byl nominován na Zlatou palmu na festivalu v Cannes a herečka Kitty Winn získala cenu za nejlepší ženský herecký výkon.
Zlatá éra 70. let
Vrcholem Schatzbergovy filmové kariéry se stal film Scarecrow (1973), ve kterém opět obsadil Al Pacina, tentokrát po boku Genea Hackmana. Tento příběh dvou tuláků získal hlavní cenu na filmovém festivalu v Cannes a je považován za jeden z nejvýznamnějších amerických filmů 70. let. Schatzberg pokračoval v natáčení dalších ceněných snímků jako The Seduction of Joe Tynan (1979) s Alanem Aldou a Meryl Streepovou nebo Honeysuckle Rose (1980) s Willie Nelsonem a Dyan Cannonovou.
Pozdější tvorba
V 80. letech natočil Schatzberg několik dalších filmů, včetně snímku Misunderstood (1984) s Genem Hackmanem, No Small Affair (1984) s mladou Demi Mooreovou a Street Smart (1987), který přinesl Morganu Freemanovi jeho první nominaci na Oscara. V roce 1989 režíroval kritiky oceňovaný film Reunion podle scénáře Harolda Pintera, který vypráví příběh židovského muže vracejícího se do Německa, aby našel svého dávného přítele z dětství. Po delší pauze se vrátil k režii v roce 2000 s filmem The Day the Ponies Come Back.
Odkaz a styl
Jerry Schatzberg je považován za jednoho z klíčových tvůrců tzv. Nového Hollywoodu, období americké kinematografie konce 60. a počátku 70. let, kdy režiséři získali větší tvůrčí kontrolu nad svými díly. Jeho filmy se vyznačují citlivým přístupem k postavám, autentickým zachycením prostředí a schopností získat z herců mimořádné výkony. Schatzbergův fotografický pohled se promítl do jeho filmové tvorby, která se vyznačuje vizuální vytříbeností a důrazem na emocionální hloubku postav. I přes to, že nezískal takovou míru komerčního úspěchu jako někteří jeho současníci, jeho dílo zůstává kritiky oceňováno a má trvalý vliv na americkou kinematografii.