Jonas Åkerlund, narozen 10. listopadu 1965 v Bromma ve Stockholmu, je švédský filmový režisér, střihač a hudebník, který se proslavil především svou prací v oblasti hudebních videoklipů a celovečerních filmů.
Hudební kořeny a začátky kariéry
Åkerlund začínal jako bubeník ve švédské black metalové kapele Bathory, kde působil v letech 1983-1984. Jeho hudební minulost později významně ovlivnila jeho režisérský styl. Svou kariéru v oblasti vizuální tvorby zahájil režírováním prvního videoklipu pro kapelu Candlemass k písni "Bewitched", což byl zároveň jeho režisérský debut. Následně se stal hlavním režisérem videoklipů pro švédské popové duo Roxette, kde ho objevila sama Marie Fredriksson, pro kterou předtím režíroval dva videoklipy k jejím sólovým skladbám. Později natočil i několik videoklipů pro Pera Gessla.
Průlom v hudebních videoklipech
Skutečný průlom v jeho kariéře přišel v roce 1997 s kontroverzním videoklipem pro skupinu The Prodigy "Smack My Bitch Up", který vyvolal rozruch kvůli zobrazení drog, násilí a nahoty. V roce 1998 spolupracoval s Madonnou na videoklipu k písni "Ray of Light", který získal Grammy za nejlepší hudební video a rekordních sedm ocenění na MTV Video Music Awards, včetně videa roku. Tato spolupráce odstartovala dlouhodobý profesionální vztah s Madonnou, pro kterou později režíroval videoklipy jako "Music", "American Life" a "Jump". Åkerlund se postupně stal jedním z nejžádanějších režisérů hudebních videoklipů, spolupracující s umělci jako Metallica, Lady Gaga, Beyoncé, Rammstein, Britney Spears, U2, Ozzy Osbourne a mnoho dalších.
Celovečerní filmy
V roce 2002 debutoval jako režisér celovečerního filmu snímkem Spun, který zobrazuje tři dny v životě závislých na metamfetaminu. Film se vyznačuje frenetickým střihem (obsahuje přes 5000 střihů, což mu vyneslo zápis do Guinnessovy knihy rekordů) a hvězdným obsazením včetně Jasona Schwartzmana, Johna Leguizama, Meny Suvari, Patricka Fugita, Petera Stormareho, Brittany Murphy a Mickeyho Rourkea. Jeho druhým filmem byl psychologický thriller Horsemen (2009), následovaný komediálním dramatem Small Apartments (2012).
V roce 2018 uvedl svůj čtvrtý celovečerní film Lords of Chaos, který měl premiéru na festivalu Sundance. Tento biografický horor je adaptací stejnojmenné knihy a vypráví příběh norské black metalové scény z počátku 90. let, konkrétně kapely Mayhem, z pohledu jejího spoluzakladatele Euronyma. Film získal pozitivní recenze od kritiků, ale vyvolal rozporuplné reakce v metalové komunitě.
V roce 2019 režíroval pro Netflix akční noir film Polar s Madsem Mikkelsenem v hlavní roli, založený na stejnojmenném grafickém románu. Film sleduje stárnoucího nájemného vraha, který se stane terčem svého zaměstnavatele, jenž se chce vyhnout vyplacení jeho penze.
Televizní tvorba
V roce 2022 režíroval pro Netflix švédskou šestidílnou minisérii Clark s Billem Skarsgårdem v hlavní roli. Seriál vypráví příběh notorického švédského bankovního lupiče Clarka Olofssona, muže, který dal vzniknout termínu "Stockholmský syndrom". Seriál je založen na pravdách a lžích odhalených v Olofssonově autobiografii a získal pozitivní kritické ohlasy.
Režisérský styl a odkaz
Åkerlund je známý svým výrazným vizuálním stylem, který často kombinuje prvky filmových upoutávek a krátkých filmů. Jeho práce se vyznačuje rychlým střihem, stylizovanými záběry a často temnou estetikou. Díky své schopnosti propojit hudbu s působivými vizuálními prvky se stal jedním z nejvýznamnějších režisérů hudebních videoklipů své generace. Jeho celovečerní filmy, ačkoli často kontroverzní, si získaly kultovní status díky svému jedinečnému stylu a nekompromisnímu přístupu k náročným tématům.
Jonas Åkerlund zůstává aktivním tvůrcem, který neustále rozšiřuje své portfolio o nové projekty, včetně dokumentárních filmů a koncertních záznamů. Jeho schopnost pohybovat se mezi světem hudby a filmu z něj činí jednoho z nejoriginálnějších a nejvšestrannějších režisérů současnosti.