Vladimir Yemelyanov: Nejlepší filmy a seriály

4.3

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Vladimir Yemelyanov: Filmy a seriály

  • Král Lear
    Král Lear (1970)
    FilmRole: Kent
    Adaptace Shakespearovy tragédie vypráví o králi, který rozdá království dvěma úlisným a krutým dcerám a zapudí třetí, jejíž lásku pochopí, až když se sám dostane na dno lidské bídy. Kozincev zde předestírá apokalyptický obraz světa, který se vymkl mravnímu řádu a řítí se do propasti.

    Jedna z nejznámějších Shakespearových „královských“ tragédií vyrůstá z pohádkového půdorysu, u nás třeba známé ve variantách Soli nad zlato (např. ve filmu Byl jednou jeden král). Pošetilý král totiž nepochopí cenu pravdy, podlehne pochlebování, a proto vydědí svou dosud nejoblíbenější dceru Kordelii, která neodpoví podle jeho představ na otázku, jak jej má ráda. Shakespeare ovšem toto téma povýšil na úroveň podobenství o pošetilém stáří i bezohlednosti, jaká může panovat i v nejužší rodině, zvláště přistupují-li do hry (vel)mocenské aspekty.

    Král Lear rozdělí zemi i vládu mezi dvě dcery, které mu dokázaly zalichotit – jenže vděku se nedočká. Nakonec je potupně vyhnán a bloudí, provázen věrným šaškem, po širé zemi. Končí mezi chudáky v bědných chatrčích, nucen poslouchat trpké šaškovy výčitky. Pozvolna se k němu přidávají další nešťastníci, vyštváni svými bezohlednými příbuznými. Zcela se stírá rozdíl mezi někdejšími urozenci a žebráky, všichni ztratili jakákoli práva. Jedině Kordelie svého nešťastného otce nezatratí a tiše se připojí po jeho bok, i když tuší, že ve střetu s arogantní mocí mají bezbranní sotva nějaké vyhlídky.

    Ruský režisér Grigorij Kozincev pojednal svůj černobíle, avšak na širokoúhlý formát natočený přepis jako působivou souhru potemnělých scenerií s pustotou lidských duší. Protagonisté se jakoby ztrácejí uprostřed pustoty, v šedavých odstínech studených příbytků, natáčených na skutečných tvrzích, nikoli v ateliéru, i nehostinných končin – třeba dramaticky důležitá scéna bouře vznikala na Sibiři a v dagestánských stepích. Kozincev, jenž cenné zkušenosti načerpal již ve svém předchozím shakespearovském projektu Hamlet, se sice přidržuje výchozí dějové osnovy, ale nenechává se jí spoutávat. Chce především vyhmátnout ponuré vyznění, proto takový důraz pokládá na obraz, který vynalézavě a s majestátní tragikou nasnímal Jonas Gricjus, proto omezuje verbální složku, pro potřeby filmového vyprávění příliš košatou a proklamativní.

    Král Lear (Korol Lir, 1970) se opírá o vynikající práci všech, kteří se na něm podíleli – počínaje mistrným překladem Shakespearova textu z pera dosud proskribovaného Borise Pasternaka, šaškovy písně přebásnil Samuil Maršak, hudbu složil Dmitrij Šostakovič. V titulní roli exceluje estonský herec Juri Järvet, jenž svému nešťastnému starci vtiskl monumentalizující vzryv, aniž by upadl do zneživotňující sošnosti. Kordelii ztělesnila začínající leningradská herečka Valentina Šendrikovová. V tuzemské distribuci byl Král Lear uveden v roce 1971 a opatřen českým dabingem, který režíroval K. M. Walló.

    (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    81%
    Adaptace Shakespearovy tragédie vypráví o králi, který rozdá království dvěma úlisným a krutým dcerám a zapudí třetí, jejíž lásku pochopí, až když se sám dostane na dno lidské bídy. Kozincev zde předestírá apokalyptický obraz světa, který se vymkl mravnímu řádu a řítí se do propasti.

    Jedna z nejznámějších Shakespearových „královských“ tragédií vyrůstá z pohádkového půdorysu, u nás třeba známé ve variantách Soli nad zlato (např. ve filmu Byl jednou jeden král). Pošetilý král totiž nepochopí cenu pravdy, podlehne pochlebování, a proto vydědí svou dosud nejoblíbenější dceru Kordelii, která neodpoví podle jeho představ na otázku, jak jej má ráda. Shakespeare ovšem toto téma povýšil na úroveň podobenství o pošetilém stáří i bezohlednosti, jaká může panovat i v nejužší rodině, zvláště přistupují-li do hry (vel)mocenské aspekty.

    Král Lear rozdělí zemi i vládu mezi dvě dcery, které mu dokázaly zalichotit – jenže vděku se nedočká. Nakonec je potupně vyhnán a bloudí, provázen věrným šaškem, po širé zemi. Končí mezi chudáky v bědných chatrčích, nucen poslouchat trpké šaškovy výčitky. Pozvolna se k němu přidávají další nešťastníci, vyštváni svými bezohlednými příbuznými. Zcela se stírá rozdíl mezi někdejšími urozenci a žebráky, všichni ztratili jakákoli práva. Jedině Kordelie svého nešťastného otce nezatratí a tiše se připojí po jeho bok, i když tuší, že ve střetu s arogantní mocí mají bezbranní sotva nějaké vyhlídky.

    Ruský režisér Grigorij Kozincev pojednal svůj černobíle, avšak na širokoúhlý formát natočený přepis jako působivou souhru potemnělých scenerií s pustotou lidských duší. Protagonisté se jakoby ztrácejí uprostřed pustoty, v šedavých odstínech studených příbytků, natáčených na skutečných tvrzích, nikoli v ateliéru, i nehostinných končin – třeba dramaticky důležitá scéna bouře vznikala na Sibiři a v dagestánských stepích. Kozincev, jenž cenné zkušenosti načerpal již ve svém předchozím shakespearovském projektu Hamlet, se sice přidržuje výchozí dějové osnovy, ale nenechává se jí spoutávat. Chce především vyhmátnout ponuré vyznění, proto takový důraz pokládá na obraz, který vynalézavě a s majestátní tragikou nasnímal Jonas Gricjus, proto omezuje verbální složku, pro potřeby filmového vyprávění příliš košatou a proklamativní.

    Král Lear (Korol Lir, 1970) se opírá o vynikající práci všech, kteří se na něm podíleli – počínaje mistrným překladem Shakespearova textu z pera dosud proskribovaného Borise Pasternaka, šaškovy písně přebásnil Samuil Maršak, hudbu složil Dmitrij Šostakovič. V titulní roli exceluje estonský herec Juri Järvet, jenž svému nešťastnému starci vtiskl monumentalizující vzryv, aniž by upadl do zneživotňující sošnosti. Kordelii ztělesnila začínající leningradská herečka Valentina Šendrikovová. V tuzemské distribuci byl Král Lear uveden v roce 1971 a opatřen českým dabingem, který režíroval K. M. Walló.

    (Jan Jaroš, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    1
  • Ugryum-reka
    Ugryum-reka (1969)
    Seriál
    Děj se odehrává v hlubokém Rusku, na divoké řece v lesích zvané ponurá řeka Ugrum-reka. Prochor Gromov, syn nepoctivého obchodníka, se chce osamostatnit. Vezme otcovu zakázku a vydává se lesem doručit kožešiny kupci v nejbližším městě. Pokusí se jít kratší cestou, ale ztratí se. V nejkritičtějším okamžiku ho Abdulla, otcův sluha, který byl s ním poslán jako strážce, málem zastřelí, protože ho ovládne hlad. Nakonec se však vzpamatuje a zachrání mu život tím, že pokračují v cestě.
    Žánry:Drama
    80%
    Děj se odehrává v hlubokém Rusku, na divoké řece v lesích zvané ponurá řeka Ugrum-reka. Prochor Gromov, syn nepoctivého obchodníka, se chce osamostatnit. Vezme otcovu zakázku a vydává se lesem doručit kožešiny kupci v nejbližším městě. Pokusí se jít kratší cestou, ale ztratí se. V nejkritičtějším okamžiku ho Abdulla, otcův sluha, který byl s ním poslán jako strážce, málem zastřelí, protože ho ovládne hlad. Nakonec se však vzpamatuje a zachrání mu život tím, že pokračují v cestě.
    Žánry:Drama
    2
  • K noze, Muchtare!
    K noze, Muchtare! (1964)
    FilmRole: Chef
    77%
    3
  • Malenkiy beglets
    Malenkiy beglets (1966)
    FilmRole: chief of customs service
    69%
    4
  • Razvedchiki
    Razvedchiki (1968)
    FilmRole: general
    64%
    5
  • Vichri vraždebnyje
    Vichri vraždebnyje (1956)
    FilmRole: Feliks Edmundovich Dzerzhinsky
    Film o prvních letech budování sovětské moci a o životě a práci Felixe Dzeržinského v letech 1918-1925. Snímek zachycuje nejdůležitější události jeho života. V červenci 1918 byl v důsledku povstání levých eserů zabit německý velvyslanec Mirbach. Felix Dzeržinskij se sám vydává do štábu levých eserů a anarchistů a podaří se mu přesvědčit řadové vojáky a námořníky, účastníky povstání, kteří se nyní vypořádávají se svými vůdci. V roce 1921 se Dzeržinskij zaměřil na boj proti bezdomovectví, díky čemuž byli bývalí bezdomovci po ukončení studia do roku 1925 posíláni na stavbu Jugostalu, největšího průmyslového závodu na Ukrajině.
    63%
    Film o prvních letech budování sovětské moci a o životě a práci Felixe Dzeržinského v letech 1918-1925. Snímek zachycuje nejdůležitější události jeho života. V červenci 1918 byl v důsledku povstání levých eserů zabit německý velvyslanec Mirbach. Felix Dzeržinskij se sám vydává do štábu levých eserů a anarchistů a podaří se mu přesvědčit řadové vojáky a námořníky, účastníky povstání, kteří se nyní vypořádávají se svými vůdci. V roce 1921 se Dzeržinskij zaměřil na boj proti bezdomovectví, díky čemuž byli bývalí bezdomovci po ukončení studia do roku 1925 posíláni na stavbu Jugostalu, největšího průmyslového závodu na Ukrajině.
    6
  • Pedagogická poema
    Pedagogická poema (1955)
    FilmRole: Anton Semyonovich Makarenko
    Celovečerní sovětský barevný umělecký film byl natočen podle strhujícího románu zakladatele humanitní sovětské pedagogiky A. S. Makarenka, známého u nás pod názvem „Začínáme žít“. Velký pedagog-spisovatel napsal „Pedagogickou poemu“ vlastně historii pracovní kolonie pro bezprizorné, jejímž vedením byl v r. 1920 pověřen sovětskou vládou; v působivém líčení nevšedních situací ze života kolonie a ve znamenitých charakterových studiích desítek chovanců sleduje spisovatel hlavní myšlenku, kterou se při své pedagogické práci řídil a která se stala základem sovětské pedagogiky – úlohu pracovního kolektivu při vytváření a formování lidského charakteru. Filmoví zpracovatelé vybrali s poměrným úspěchem pro film právě ty nejvýraznější scény, v nichž se tato myšlenka nejjasněji odráží. (FILMOVÝ PŘEHLED 39 / 1956)
    Žánry:Drama
    61%
    Celovečerní sovětský barevný umělecký film byl natočen podle strhujícího románu zakladatele humanitní sovětské pedagogiky A. S. Makarenka, známého u nás pod názvem „Začínáme žít“. Velký pedagog-spisovatel napsal „Pedagogickou poemu“ vlastně historii pracovní kolonie pro bezprizorné, jejímž vedením byl v r. 1920 pověřen sovětskou vládou; v působivém líčení nevšedních situací ze života kolonie a ve znamenitých charakterových studiích desítek chovanců sleduje spisovatel hlavní myšlenku, kterou se při své pedagogické práci řídil a která se stala základem sovětské pedagogiky – úlohu pracovního kolektivu při vytváření a formování lidského charakteru. Filmoví zpracovatelé vybrali s poměrným úspěchem pro film právě ty nejvýraznější scény, v nichž se tato myšlenka nejjasněji odráží. (FILMOVÝ PŘEHLED 39 / 1956)
    Žánry:Drama
    7
  • Planeta bouří
    Planeta bouří (1962)
    Film
    Kultovní sovětské sci-fi. Venuše hostí prehistorický svět. Veleúspěšná ruská adaptace románu Alexandra Kazanceva patřila ve své době k nejslavnějším sci-fi filmům, které si získaly své početné fanoušky i na Západě. Dnes jde o zcela raritní snímek, který se řadí po bok nepřekonatelných fantasy děl Karla Zemana. Popisuje osudy několika astronautů, kteří jako první lidé přistanou na planetě Venuši a objeví zde prehistorický svět. Sotva vystoupí z kosmické lodi, začnou je ohrožovat nejen mimozemští dinosauři, ale i zákeřná pranemoc, na kterou zřejmě neexistuje lék...
    Žánry:Sci-fi
    58%
    Kultovní sovětské sci-fi. Venuše hostí prehistorický svět. Veleúspěšná ruská adaptace románu Alexandra Kazanceva patřila ve své době k nejslavnějším sci-fi filmům, které si získaly své početné fanoušky i na Západě. Dnes jde o zcela raritní snímek, který se řadí po bok nepřekonatelných fantasy děl Karla Zemana. Popisuje osudy několika astronautů, kteří jako první lidé přistanou na planetě Venuši a objeví zde prehistorický svět. Sotva vystoupí z kosmické lodi, začnou je ohrožovat nejen mimozemští dinosauři, ale i zákeřná pranemoc, na kterou zřejmě neexistuje lék...
    Žánry:Sci-fi
    8
  • Nesmrtelná garnisona
    Nesmrtelná garnisona (1956)
    FilmRole: Kondratiev
    Sovětský umělecký film zachycuje tvrdou skutečnost prvních hodin a dnů Velké vlastenecké války. Líčí nekonečné hrdinství sovětských lidí při obraně pevnosti Brest v červnu a červenci 1941. Brest byl těsně u hranic. Za řekou Bug, ve vzdálenosti necelého půl kilometru, byli Němci. Nikdo z lidí ve městě a v pevnosti netušil zradu, která nechala časného rána 22. června 1941 vzlétnout nacistická letadla a bez vypovězení války hanebně přepadnout sovětskou zem. Město Brest padlo Němcům do rukou hned v prvních hodinách boje. Ale jeho pevnost, obsazená pouhou hrstkou sovětských vojáků, vydržela vzdorovat nepříteli celý měsíc. Její odpor poutal značné německé síly, které by jinak byly vrženy na podporu dalšího útoku. Hrdinní obránci brestské pevnosti padli do posledního muže. Jejich velitel, major Baturin, byl jako poslední bojovník raněn a zajat. Přežil však útrapy zajateckého tábora a dočkal se velkolepého vítězství sovětských zbraní. Mohl tak vydat svědectví o hrdinství obránců Brestu, mužů i žen, kteří bojovali a umírali pro sovětskou vlast. (FILMOVÝ PŘEHLED 3 / 1957)
    Žánry:DramaVálečný
    55%
    Sovětský umělecký film zachycuje tvrdou skutečnost prvních hodin a dnů Velké vlastenecké války. Líčí nekonečné hrdinství sovětských lidí při obraně pevnosti Brest v červnu a červenci 1941. Brest byl těsně u hranic. Za řekou Bug, ve vzdálenosti necelého půl kilometru, byli Němci. Nikdo z lidí ve městě a v pevnosti netušil zradu, která nechala časného rána 22. června 1941 vzlétnout nacistická letadla a bez vypovězení války hanebně přepadnout sovětskou zem. Město Brest padlo Němcům do rukou hned v prvních hodinách boje. Ale jeho pevnost, obsazená pouhou hrstkou sovětských vojáků, vydržela vzdorovat nepříteli celý měsíc. Její odpor poutal značné německé síly, které by jinak byly vrženy na podporu dalšího útoku. Hrdinní obránci brestské pevnosti padli do posledního muže. Jejich velitel, major Baturin, byl jako poslední bojovník raněn a zajat. Přežil však útrapy zajateckého tábora a dočkal se velkolepého vítězství sovětských zbraní. Mohl tak vydat svědectví o hrdinství obránců Brestu, mužů i žen, kteří bojovali a umírali pro sovětskou vlast. (FILMOVÝ PŘEHLED 3 / 1957)
    Žánry:DramaVálečný
    9
  • Jurská planeta
    Jurská planeta (1965)
    FilmRole: Cmdr. Brendan Lockhart, Sirius (archive footage) (uncredited)
    Na povrchu planety Venuše bují život. Nepřátelský život... Rok 2020, Měsíc je kolonizován a před lidstvem leží další významná vesmírná meta. Je jí planeta Venuše, která svými životními podmínkami, podobnými těm na Zemi, dává naději k nalezení mimozemského života. Posádky tří vesmírných lodí: Vegy, Siria a Capelly se spolu s robotem Johnem vydávají na průzkum planetárního povrchu. Jaké je však jejich překvapení, když na Venuši naleznou životní formy, ne nepodobné těm z dávné historie planety Země. A ne všechny jsou jim přátelsky nakloněné...
    36%
    Na povrchu planety Venuše bují život. Nepřátelský život... Rok 2020, Měsíc je kolonizován a před lidstvem leží další významná vesmírná meta. Je jí planeta Venuše, která svými životními podmínkami, podobnými těm na Zemi, dává naději k nalezení mimozemského života. Posádky tří vesmírných lodí: Vegy, Siria a Capelly se spolu s robotem Johnem vydávají na průzkum planetárního povrchu. Jaké je však jejich překvapení, když na Venuši naleznou životní formy, ne nepodobné těm z dávné historie planety Země. A ne všechny jsou jim přátelsky nakloněné...
    10
  • Voyage to the Planet of Prehistoric Women
    Voyage to the Planet of Prehistoric Women (1968)
    FilmRole: Cmdr. William 'Billy' Lockhart (archive footage)
    34%
    11

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.