Elsa Wagner (24. ledna 1881 – 17. srpna 1975) byla německá herečka, která se narodila jako Elisabeth Karoline Auguste Wagner v Revalu, v dnešním Tallinnu v Estonsku. Před svým herecký debutem v Berlíně v roce 1901 absolvovala výcvik u Marie Spettini v Petrohradu v Rusku.
Divadelní začátky a přechod k filmu
Kromě vystoupení na turné s různými divadelními produkcemi, včetně Fausta a Peer Gynta, se Elsa Wagner na konci 10. let 20. století přesunula k filmu. Herečka Elsa Wagner přišla po úspěšné divadelní kariéře k filmu na konci 10. let. Získala role ve více než 140 celovečerních filmech, což z ní činí jednu z nejpracovitějších hereček německé kinematografie.
Éra němého filmu a expresionismus
Rok 1920 byl pro Elsu Wagner klíčový. Objevila se v Robert Wieneho Das Cabinet Des Dr. Caligari (The Cabinet of Dr. Caligari) a Karl Heinz Martinově Von Morgens bis Mitternachts (From Morn to Midnight). V kultovním expresionistickém hororu The Cabinet of Dr. Caligari hrála roli Die Wirtin (hostinské), což byl jeden z nejdůležitějších filmů německého expresionismu.
Spolupráce s předními režiséry
Elsa Wagner spolupracovala s nejvýznamnějšími německými režiséry své doby. V roce 1922 se objevila ve F. W. Murnauově Das Brennende Acker (The Burning Earth). Dále hrála v Gerhard Lamprechtově Die Buddenbrooks a Wieneově I.N.R.I. Byla známá také díky filmům The Marriage of Figaro (1949), Die Buddenbrooks (1923) a Der Spieler (1938).
Pozdější kariéra
I ve vyšším věku zůstala Elsa Wagner aktivní. Objevila se ve filmu Emil and the Detectives (1964) a Unser Willi ist der Beste (1971) s Heinzem Erhardtem. Později ve své kariéře hrála v dramatu Gustav Rudolf Sellnera The Pedestrian (1974).
Osobní život a úmrtí
Byla vdaná za pana Rühla. Elsa Wagner zemřela 17. srpna 1975 v Západním Berlíně ve věku 94 let. Její kariéra trvala téměř sedm desetiletí a zahrnovala období od němého filmu přes expresionismus až po poválečnou kinematografii.
Odkaz
Elsa Wagner představuje spojnici mezi divadelní tradicí 19. století a moderní kinematografií 20. století. Její účast v The Cabinet of Dr. Caligari ji navždy zapsala do historie světového filmu jako součást hnutí, které zásadně ovlivnilo vývoj hororu a film noir. Její rozsáhlá filmografie dokládá nejen její profesionální vytrvalost, ale také schopnost adaptovat se na měnící se požadavky filmového průmyslu během různých historických období.