Alexis Smith (8. června 1921 – 9. června 1993), narozená jako Margaret Alexis Fitzsimmons Smith v Pentictonu v Britské Kolumbii v Kanadě, byla kanadsko-americká herečka, zpěvačka a tanečnice, která se proslavila svými rolemi v hollywoodských filmech 40. a 50. let a později úspěšnou kariérou na Broadwayi.
Rané roky a začátek kariéry
Alexis Smith se s rodinou přestěhovala do Los Angeles, když jí byl přibližně jeden rok. Její rodiče, Gladys Mabel Smith (rozená Fitz-Simmons) a Alexander Smith, získali americké občanství v roce 1939. Alexis vyrůstala v Los Angeles, kde navštěvovala Hollywood High School. Již v mladém věku projevovala umělecké nadání a ve třinácti letech vystupovala jako baletka v Hollywood Bowl. Později získala titul v oboru drama na Los Angeles City College, kde ji v roce 1940 během školního představení objevil talent scout společnosti Warner Bros. a nabídl jí smlouvu.
Hollywoodská kariéra
Po sérii malých, neuvedených rolí v několika filmech získala Smith svou první významnou roli ve válečném thrilleru Dive Bomber (1941) po boku Errola Flynna. Tato role odstartovala její kariéru a studio Warner Bros. se rozhodlo z ní udělat hvězdu. Následovaly další filmy s Errolem Flynnem, včetně úspěšného snímku Gentleman Jim (1942). Její první hlavní role přišla ve filmu The Constant Nymph (1943) s francouzským idolem Charlesem Boyerem.
V průběhu 40. let se Alexis Smith objevila v řadě významných filmů, včetně The Adventures of Mark Twain (1944), kde ztvárnila manželku slavného spisovatele, The Horn Blows at Midnight (1945) s Jackem Bennym, a Conflict (1945) s Humphreyem Bogartem. Zahrála si také Lindu Lee Porter, manželku legendárního skladatele Colea Portera, ve filmu Night and Day (1946) s Carym Grantem. Mezi její další významné filmy patří Of Human Bondage (1946) s Paulem Henreidem a Eleanor Parker, The Two Mrs. Carrolls (1947) opět s Bogartem a The Woman in White (1948).
Smith byla často obsazována do rolí chladných, aristokratických žen nebo jako "ta druhá žena", jak sama později poznamenala. Její elegantní vzhled a vytříbený projev z ní dělaly ideální představitelku společenských dam. V roce 1949 si zahrála po boku Clarka Gablea v dramatu Any Number Can Play, kde byla kritiky oceněna jako "skutečně přitažlivá".
Osobní život a manželství
V roce 1944 se Alexis Smith provdala za herce Craiga Stevense. Jejich manželství, které trvalo téměř 50 let až do její smrti, bylo jedním z nejdéle trvajících v Hollywoodu. Pár spolu příležitostně vystupoval jak na jevišti, tak před kamerou.
Broadwayský comeback
Když se v pozdních 50. letech začaly filmové příležitosti pro Smith zmenšovat, zaměřila se na divadelní práci. V 60. letech se objevovala především na jevišti, často po boku svého manžela v představeních jako "Critic's Choice", "Cactus Flower" a "Mary, Mary".
Její skutečný comeback přišel v roce 1971, kdy debutovala na Broadwayi v muzikálu Stephena Sondheima a Jamese Goldmana Follies. Za svůj výkon v roli Phyllis Rogers Stone získala v roce 1972 cenu Tony za nejlepší herečku v muzikálu. Její úspěch byl tak výrazný, že se objevila na obálce časopisu Time z 3. května 1971. Tento triumf jí otevřel dveře k dalším divadelním rolím, včetně Sylvie Fowler v obnoveném uvedení hry "The Women" (1973) a hlavní role v muzikálu "Platinum" (1978), za kterou byla opět nominována na cenu Tony.
Pozdější kariéra
Smith se vrátila k filmovému plátnu v roce 1975 ve snímku Once Is Not Enough po boku Kirka Douglase a následně se objevila v kanadském thrilleru The Little Girl Who Lives Down the Lane (1976) s Martinem Sheenem a Jodie Foster. V televizi měla opakující se roli Lady Jessicy Montford v populárním seriálu Dallas (1984 a 1990) a byla nominována na cenu Emmy za hostující roli v seriálu Cheers.
Její poslední filmovou rolí byla newyorská dáma z vyšší společnosti ve filmu Martina Scorseseho The Age of Innocence (1993), který byl uveden do kin krátce po její smrti. Alexis Smith zemřela na rakovinu mozku v Los Angeles 9. června 1993, den po svých 72. narozeninách. Její jediným pozůstalým byl její manžel Craig Stevens.
Alexis Smith zůstává v paměti filmových fanoušků jako elegantní a všestranná herečka, která dokázala překonat omezení typového obsazování a v pozdějším věku znovu nastartovat svou kariéru, čímž prokázala svůj mimořádný talent nejen jako filmová hvězda, ale i jako divadelní umělkyně.