Andrey Sigle: Nejlepší filmy a seriály

6.4

Andrey Sigle: Filmy a seriály

  • Prestuplenie i nakazanie
    Prestuplenie i nakazanie (2007)
    Seriál
    72%
    1
  • Solntse
    Solntse (2005)
    Film
    Pověstně dlouhé záběry s promyšlenou vnitřní montáží, pomalé tempo líčení, rozsáhlé plochy ticha - tyto konstantní znaky Sokurovovy režie tentokrát usilují o evokaci duševního rozpoložení japonského císaře Hirohita na konci 2. světové války před podepsáním kapitulace a při samotném tomto aktu. V pomyslné první půlce filmu je sice mnohé naznačeno při jednáních císaře s různými osobnostmi, přicházejícími za ním do jeho bunkru, ale těžiště výpovědi o něm je v předivu subtilních detailů jeho mimiky a gest, které mimoděčně svědčí o jeho krajním psychickém vypětí. Ve druhé části filmu jsme svědky jeho prvních setkání s americkými vojáky a hlavně s generálem Douglasem McArthurem, jehož úkolem je přimět císaře k podpisu kapitulace. Jejich jednání je v podání Sokurova nejen vzrušující psychologickou hrou, ale rovněž holdem dvěma impozantním osobnostem a velkolepou úvahou o nepřeklenutelné rozdílnosti kultur. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    71%
    Pověstně dlouhé záběry s promyšlenou vnitřní montáží, pomalé tempo líčení, rozsáhlé plochy ticha - tyto konstantní znaky Sokurovovy režie tentokrát usilují o evokaci duševního rozpoložení japonského císaře Hirohita na konci 2. světové války před podepsáním kapitulace a při samotném tomto aktu. V pomyslné první půlce filmu je sice mnohé naznačeno při jednáních císaře s různými osobnostmi, přicházejícími za ním do jeho bunkru, ale těžiště výpovědi o něm je v předivu subtilních detailů jeho mimiky a gest, které mimoděčně svědčí o jeho krajním psychickém vypětí. Ve druhé části filmu jsme svědky jeho prvních setkání s americkými vojáky a hlavně s generálem Douglasem McArthurem, jehož úkolem je přimět císaře k podpisu kapitulace. Jejich jednání je v podání Sokurova nejen vzrušující psychologickou hrou, ale rovněž holdem dvěma impozantním osobnostem a velkolepou úvahou o nepřeklenutelné rozdílnosti kultur. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    2
  • Gadkie lebedi
    Gadkie lebedi (2006)
    Film
    66%
    3
  • Telets
    Telets (2001)
    Film
    Film se soustředí na výsek Leninova života, léta roku 1922. Tehdy předsedu Rady lidových komisařů ranila první mozková mrtvice; vyprávění zdůrazňuje paradoxní pozici nezpůsobilého diktátora, který je izolován v Gorki, uprostřed lesní pustiny, a odkázán na péči druhých – k jeho nemilosti také Josifa V. Stalina. Duševní soumrak i tělesný rozpad bolševického vůdce pečlivě zpodobňuje formální ztvárnění. Biografické existenciální drama se oprošťuje od školometského líčení historických reálií. Výsledkem je psychologická analýza osobního skomírání, které jde ruku v ruce s úpadkem jedné nadvlády, jež má brzy vystřídat nadvláda jiná – hrozivější.
    Žánry:Drama
    65%
    Film se soustředí na výsek Leninova života, léta roku 1922. Tehdy předsedu Rady lidových komisařů ranila první mozková mrtvice; vyprávění zdůrazňuje paradoxní pozici nezpůsobilého diktátora, který je izolován v Gorki, uprostřed lesní pustiny, a odkázán na péči druhých – k jeho nemilosti také Josifa V. Stalina. Duševní soumrak i tělesný rozpad bolševického vůdce pečlivě zpodobňuje formální ztvárnění. Biografické existenciální drama se oprošťuje od školometského líčení historických reálií. Výsledkem je psychologická analýza osobního skomírání, které jde ruku v ruce s úpadkem jedné nadvlády, jež má brzy vystřídat nadvláda jiná – hrozivější.
    Žánry:Drama
    4
  • Aleksandra
    Aleksandra (2007)
    Film
    Snímek z čečenské fronty inscenoval ruský režisér Alexandr Sokurov jako „carsky“ konejšivou filmovou meditaci, kdy nad politikou vítězí metafyzické obrazy všedního dne. Stále čitelnější ambicí Alexandra Sokurova je umístit do středu svých snímků figury jako zástupné symboly své vlasti. Obsazením sopranistky Galiny Višněvské, skutečné ikony nejen ruské kultury, dotáhl své záměry ve filmu Alexandra k určitému vrcholu. Hlavní hrdinka (korpulentní dáma v letech), přijíždějící na návštěvu za svým vnukem na čečenskou frontu, je zřetelnou personifikací Matičky Rusi. V poničené pustině ohledává střepy rodinných vazeb i ničivého regionálního konfliktu. Přestože jde o snímek s válečnou tematikou, je v něm zakleta velká konejšivá síla. [Cinepur Choice 2008]
    Žánry:DramaVálečný
    65%
    Snímek z čečenské fronty inscenoval ruský režisér Alexandr Sokurov jako „carsky“ konejšivou filmovou meditaci, kdy nad politikou vítězí metafyzické obrazy všedního dne. Stále čitelnější ambicí Alexandra Sokurova je umístit do středu svých snímků figury jako zástupné symboly své vlasti. Obsazením sopranistky Galiny Višněvské, skutečné ikony nejen ruské kultury, dotáhl své záměry ve filmu Alexandra k určitému vrcholu. Hlavní hrdinka (korpulentní dáma v letech), přijíždějící na návštěvu za svým vnukem na čečenskou frontu, je zřetelnou personifikací Matičky Rusi. V poničené pustině ohledává střepy rodinných vazeb i ničivého regionálního konfliktu. Přestože jde o snímek s válečnou tematikou, je v něm zakleta velká konejšivá síla. [Cinepur Choice 2008]
    Žánry:DramaVálečný
    5
  • Otec a syn
    Otec a syn (2003)
    Film
    Otec a syn žijí společně v podkrovním bytě. Otec má za sebou válečnou zkušenost, syn se pro ni teprve cvičí. Střecha sousedního domu jim slouží jako hřiště, cvičiště i místo odpočinku. Někdy vypadají jako bratři, jindy dokonce jako milenci. Syn má přítelkyni, která na otce trochu žárlí. Naproti tomu nikdo jiný než právě on neumí syna utišit, když ho ve spánku přepadnou noční můry. Oba přitom vědí, že se budou muset za čas rozloučit. Režisér Alexandr Sokurov tímto filmem navazuje na starší titul Matka a syn (1996). Z hlediska intimního tématu vytváří zajímavý protiklad k politicko-historickým dílům, jimž se v posledních letech věnoval (Moloch, Taurus, Slunce a Ruská archa).

    Otec a jeho dospívající syn vypadají jako dva bratři. Žijí v malém podkrovním bytě. Otec dlouhé roky sloužil u letectva a ačkoli je ještě stále mladý, předpisy ho přinutily odejít už ve středním věku do důchodu. Ještě během studií prožil jedinou lásku svého života, oženil se s ní a narodil se mu syn. Manželka však brzy zemřela, a tak zůstal se synem sám. Syn vyrostl a má se z něj také stát voják. Pro otce je jeho syn jediným spojivem s minulostí a mrtvou manželkou - každý den mu rysy synovy tváře připomínají tvář milované ženy. Syn, který vyrůstal bez mateřské něhy, miluje svého otce hlubokou synovskou láskou. Otce se synem spojuje křehké pouto a vzájemná zodpovědnost. Ale teď už na syna čeká dospělost. Musí se rozhodnout mezi oddaností k otci a vlastním životem se svou dívkou. Cesty otce a syna se musí rozejít, aby se v budoucnosti opět a jinak spojily. Film režiséra Alexandra Sokurova je po filmu Matka a syn druhým dílem trilogie o mezilidských vztazích. Zatímco první dva díly se věnují poutu mezi rodiči a dítětem, třetí zamýšlený díl s názvem Dva bratři a sestra má být analýzou sourozeneckých vztahů. Podobně jako Matka a syn je i snímek Otec a syn spíše meditací než příběhem. Zobrazuje ideál otcovsko-synovské lásky, ale i bolest, kterou nevyhnutelné narušení tohoto ideálního vztahu přináší. Na MFF Cannes získal film Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    64%
    Otec a syn žijí společně v podkrovním bytě. Otec má za sebou válečnou zkušenost, syn se pro ni teprve cvičí. Střecha sousedního domu jim slouží jako hřiště, cvičiště i místo odpočinku. Někdy vypadají jako bratři, jindy dokonce jako milenci. Syn má přítelkyni, která na otce trochu žárlí. Naproti tomu nikdo jiný než právě on neumí syna utišit, když ho ve spánku přepadnou noční můry. Oba přitom vědí, že se budou muset za čas rozloučit. Režisér Alexandr Sokurov tímto filmem navazuje na starší titul Matka a syn (1996). Z hlediska intimního tématu vytváří zajímavý protiklad k politicko-historickým dílům, jimž se v posledních letech věnoval (Moloch, Taurus, Slunce a Ruská archa).

    Otec a jeho dospívající syn vypadají jako dva bratři. Žijí v malém podkrovním bytě. Otec dlouhé roky sloužil u letectva a ačkoli je ještě stále mladý, předpisy ho přinutily odejít už ve středním věku do důchodu. Ještě během studií prožil jedinou lásku svého života, oženil se s ní a narodil se mu syn. Manželka však brzy zemřela, a tak zůstal se synem sám. Syn vyrostl a má se z něj také stát voják. Pro otce je jeho syn jediným spojivem s minulostí a mrtvou manželkou - každý den mu rysy synovy tváře připomínají tvář milované ženy. Syn, který vyrůstal bez mateřské něhy, miluje svého otce hlubokou synovskou láskou. Otce se synem spojuje křehké pouto a vzájemná zodpovědnost. Ale teď už na syna čeká dospělost. Musí se rozhodnout mezi oddaností k otci a vlastním životem se svou dívkou. Cesty otce a syna se musí rozejít, aby se v budoucnosti opět a jinak spojily. Film režiséra Alexandra Sokurova je po filmu Matka a syn druhým dílem trilogie o mezilidských vztazích. Zatímco první dva díly se věnují poutu mezi rodiči a dítětem, třetí zamýšlený díl s názvem Dva bratři a sestra má být analýzou sourozeneckých vztahů. Podobně jako Matka a syn je i snímek Otec a syn spíše meditací než příběhem. Zobrazuje ideál otcovsko-synovské lásky, ale i bolest, kterou nevyhnutelné narušení tohoto ideálního vztahu přináší. Na MFF Cannes získal film Cenu FIPRESCI.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    6
  • Russkaya simfoniya
    Russkaya simfoniya (1994)
    Film
    64%
    7
  • Faust
    Faust (2011)
    Film
    Neopětovaná láska a bezbřehá vášeň. Film, který vás vtáhne do světa dávno minulých dob, je strhující poutí plnou poetických i drsných záběrů. Sokurovův zvláštní film naléhavě poukazuje na lidské slabosti a chyby a znovuobjevuje Fausta jako hluboce lidský příběh. Snímek zaujme nevšedními hereckými výkony Johannese Zeilera, Hanny Schygully a Antona Adasinského (frontmana divadelního uskupení DEREVO). Jakkoliv se Sokurov nechal volně inspirovat Goetheho příběhem, známý mýtus o zaprodání duše ďáblovi radikálně reinterpretuje. Faust je myslitelem a rebelem, avšak zároveň anonymním člověkem z masa a kostí, kterého ovládají vnitřní popudy chamtivosti a chtivosti. Po filmech Moloch (o Hitlerovi), Taurus (o Leninovi) a Slunce (o Hirohitovi) je Faust závěrečným dílem Sokurovovy tetralogie. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaFantasyHudební
    62%
    Neopětovaná láska a bezbřehá vášeň. Film, který vás vtáhne do světa dávno minulých dob, je strhující poutí plnou poetických i drsných záběrů. Sokurovův zvláštní film naléhavě poukazuje na lidské slabosti a chyby a znovuobjevuje Fausta jako hluboce lidský příběh. Snímek zaujme nevšedními hereckými výkony Johannese Zeilera, Hanny Schygully a Antona Adasinského (frontmana divadelního uskupení DEREVO). Jakkoliv se Sokurov nechal volně inspirovat Goetheho příběhem, známý mýtus o zaprodání duše ďáblovi radikálně reinterpretuje. Faust je myslitelem a rebelem, avšak zároveň anonymním člověkem z masa a kostí, kterého ovládají vnitřní popudy chamtivosti a chtivosti. Po filmech Moloch (o Hitlerovi), Taurus (o Leninovi) a Slunce (o Hirohitovi) je Faust závěrečným dílem Sokurovovy tetralogie. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaFantasyHudební
    8
  • Serko
    Serko (2006)
    Film
    V roce 1889 se Dimitri vydává na cestu ze své posádky na asijských hranicích Ruského impéria na břehu řeky Amur. V sedle malého šedého koně jménem Serko míří až do Petrohradu, k carskému dvoru. Po neobyčejných dobrodružstvích dorazí na místo určení. Tento mladý jezdec tak zdolal více než 9 000 kilometrů za méně než 200 dní a dosáhl nejfantastičtějšího jezdeckého výkonu všech dob.
    Žánry:Drama
    60%
    V roce 1889 se Dimitri vydává na cestu ze své posádky na asijských hranicích Ruského impéria na břehu řeky Amur. V sedle malého šedého koně jménem Serko míří až do Petrohradu, k carskému dvoru. Po neobyčejných dobrodružstvích dorazí na místo určení. Tento mladý jezdec tak zdolal více než 9 000 kilometrů za méně než 200 dní a dosáhl nejfantastičtějšího jezdeckého výkonu všech dob.
    Žánry:Drama
    9
  • 10

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.