Victor Saville, narozen 25. září 1895 v Birminghamu v Anglii, zemřel 8. května 1979 v Londýně, byl významný anglický filmový režisér, producent a scenárista, který výrazně ovlivnil britskou i americkou kinematografii první poloviny 20. století.
Počátky kariéry
Saville, původním jménem Victor Salberg, byl synem obchodníka s uměním a vzdělání získal na King Edward VI Grammar School v Birminghamu. Během první světové války sloužil v britské armádě u jednotky London Rifles, kde byl v roce 1915 v bitvě u Loos zraněn minometným granátem a následující rok propuštěn ze služby. Jeho první kontakt s filmovým průmyslem přišel jako manažer malého divadla v Coventry, kde pracoval po večerech, zatímco přes den byl zaměstnán v distribuční kanceláři. Od roku 1917 pracoval v oddělení celovečerních filmů a zpravodajství londýnské organizace Pathé.
Průkopnické období
V roce 1919 spoluzaložil společnost Victory Pictures s Michaelem Balconem. Mezi rané produkce Saville-Balconova partnerství patřil úspěšný film Woman to Woman (1923) a méně úspěšný White Shadows (1924), oba režírované Grahamem Cuttsem a spolunapsané Alfredem Hitchcockem. V roce 1921 Saville, Oscar Deutsch a Michael Balcon, všichni pocházející z oblasti Midlands, ukončovali svou neúspěšnou distribuční společnost. Společně vytvořili nové studio Gainsborough, kde byl mladý Alfred Hitchcock jedním z jejich prvních chráněnců. Prostřednictvím Savillea a Balcona režíroval Hitchcock svůj první film The Lodger.
Režisérské úspěchy v Británii
Pod hlavičkou své vlastní produkční společnosti Burlington Film debutoval jako režisér filmem The Arcadians (1927). V roce 1931 se Saville vrátil do Gaumontu a stal se, spolu s Hitchcockem, předním režisérem studia specializujícím se na romantické komedie, špionážní a kriminální thrillery a okázalé muzikály. Jeho prvním muzikálem byl Sunshine Susie (1931), britská verze německé hudební komedie Die Privatsekretarin. Savilleovy filmy vydělávaly značné částky v britských pokladnách a spolu s několika klíčovými postavami - Balconem, Basilem Deanem a Hitchcockem - byl bezpochyby zásadní pro udržení rozkvětu britského filmového průmyslu tohoto období.
Zlatá éra s Jessie Matthews
Saville je nejvíce známý svými muzikály s Jessie Matthews, včetně filmů Friday the Thirteenth, The Good Companions a zejména Evergreen (1934), který se stal nejpopulárnějším britským muzikálem své doby. Film Evergreen, založený na divadelní hře z roku 1930, ve kterém Matthews hraje dvojroli matky a dcery, byl natočen ve studiích Gaumont British a produkován Michaelem Balconem. Hudbu složili Rodgers a Hart, přičemž film obsahoval několik jejich původních písní včetně "Dancing on the Ceiling". Saville téměř dokázal obsadit Matthews po boku Freda Astaira v roce 1934, což by byla významná mezinárodní spolupráce.
Vlastní produkční společnost a přechod do Hollywoodu
V roce 1936 založil Saville další společnost pod vlastním jménem (Victor Saville Productions) s uznávaným scenáristou Ianem Dalrymplem jako partnerem. Natočili několik filmů pro Alexandra Kordu v Denham Studios, včetně South Riding (1938), který je často označován za Savilleův nejlepší film. Často se zabýval kontroverzními tématy, jako jsou práva žen a britská třídní struktura, přičemž dokázal z herců získat silné výkony.
V roce 1938 nahradil Balcona jako vedoucího britské divize MGM. Jako nezávislý producent zakoupil filmová práva na román A. J. Cronina The Citadel. Byl přesvědčen, aby je prodal společnosti Metro-Goldwyn-Mayer výměnou za možnost produkovat tento film a další velkorozpočtovou adaptaci, Goodbye Mr Chips (1939). Oba filmy s Robertem Donatem byly velmi úspěšné jak v USA, tak v Británii, což Savilleovi otevřelo cestu do Hollywoodu.
Hollywoodská kariéra
Když v roce 1939 vypukla válka, Saville byl v Americe a bylo mu doporučeno, aby tam zůstal. Produkoval filmy na podporu válečného úsilí, jako The Mortal Storm (1940) a Forever and a Day (1943), ve kterém naposledy spolupracoval se svou bývalou hvězdou Jessie Matthews. V roce 1945 natočil Tonight and Every Night, založený na historii londýnského divadla Windmill Theatre.
V Hollywoodu pracoval především jako producent, nejprve v MGM a poté v Columbii. Přesto se mu podařilo režírovat ještě jeden film A-kategorie, Green Dolphin Street (1947). Ačkoli byl krátce považován za možného nástupce Louise B. Mayera v MGM, masivní kritický a umělecký neúspěch biblického eposu The Silver Chalice (1954) s Paulem Newmanem v hlavní roli urychlil Savilleův odchod z filmového průmyslu.
Pozdní kariéra a odkaz
V polovině 50. let Saville získal práva na detektivní romány Mickeyho Spillanea o Mikeu Hammerovi. Nakonec produkoval tři nízkorozpočtové filmy, přičemž poslední z trojice, My Gun Is Quick (1957), znamenal jeho rozloučení s režií. Po tomto neúspěchu se Saville vrátil do Británie.
Victor Saville zemřel v květnu 1979 ve věku 83 let. Přežila ho jeho manželka Phoebe Vera Teller (1899-1984), se kterou byl ženatý 59 let. Po jeho smrti Alfred Hitchcock řekl: "Byl mým posledním přítelem a mým nejlepším přítelem." Saville byl skromný, bespectacled muž s jistým smyslem pro styl a glamour, který vytvořil některé z nejpůvabnějších zábavných filmů, jež vzešly z britské kinematografie 30. let, filmy, které se dokázaly měřit s Hollywoodem na jeho vlastním hřišti.