Fabian Römer, narozen 28. října 1973 v Curychu, Švýcarsko, je uznávaný švýcarský hudební skladatel specializující se na filmovou a televizní hudbu. Jako syn hudebního učitele začal hrát na housle již ve čtyřech letech, což položilo základy jeho hudební kariéry.
Hudební vzdělání a začátky
Po maturitě na kantonální škole ve Schwyzu v roce 1994 absolvoval odborné hudební studium (SMPV) s hlavním zaměřením na housle pod vedením Slobodana Mirkovice. Souběžně hrál na klávesy v několika hudebních skupinách. V roce 1995 spoluzaložil zvukové studio GYSKO Soundlab v Pfäffikonu a ve stejném roce složil svou první filmovou hudbu pro francouzský celovečerní film Les Egares režiséra Gabriela Le Bomina.
Průlom v kariéře
Významným milníkem v Römerově kariéře bylo ocenění na filmovém festivalu Max Ophüls Preis v roce 2005, kde získal cenu za nejlepší filmovou hudbu k filmu Katze im Sack režiséra Floriana Schwarze. V roce 2006 byl oceněn prestižní cenou "Clef d'Or" Prix du Jury du Public za nejlepší hudbu na 7. Festival International Musique et Cinema za francouzský film Les Fragments d'Antonin. Ve stejném roce získal také Německou televizní cenu v kategorii Nejlepší hudba za epizodu kriminálního seriálu Tatort s názvem Schneetreiben.
Významná filmová díla
Römerova filmografie zahrnuje řadu významných děl. Mezi jeho nejznámější práce patří hudba k německému mysterióznímu thrilleru Die Tür (The Door) z roku 2009 režiséra Anno Saula s Madsem Mikkelsenem v hlavní roli. Film vypráví příběh úspěšného malíře, který po tragické smrti své dcery objeví tajemné dveře vedoucí do minulosti. Za hudbu k tomuto filmu získal Römer v roce 2010 Cenu německé filmové kritiky a byl nominován na Německou filmovou cenu v kategorii Nejlepší filmová hudba.
Televizní tvorba
V televizní tvorbě se Römer proslavil především hudbou k historickému válečnému dramatu Unsere Mütter, unsere Väter (Generation War) z roku 2013. Tento třídílný televizní seriál, vysílaný na německé stanici ZDF, sleduje osudy pěti německých přátel během druhé světové války. Seriál získal mezinárodní uznání a Römerova hudba významně přispěla k jeho emotivnímu vyznění.
Dalším významným televizním projektem byl šestidílný seriál Tannbach – Schicksal eines Dorfes (2015-2018), který vypráví příběh fiktivní vesnice na bavorsko-durynské hranici po druhé světové válce, rozdělené železnou oponou. Za hudbu k tomuto seriálu získal Römer v roce 2015 Německou cenu hudebních autorů v kategorii Kompozice pro audiovizuální média a ocenění Německé televizní akademie v kategorii Hudba.
Současná tvorba a ocenění
V roce 2019 složil hudbu k dramatickému filmu Nur eine Frau (A Regular Woman) režisérky Sherry Hormann. Film je založen na skutečném příběhu Hatun Aynur Sürücü, německé ženy kurdského původu, která byla zavražděna svým bratrem v takzvané vraždě ze cti. Römerova hudba citlivě doplňuje tento silný příběh o ženě bojující za svobodu a sebeurčení navzdory odporu své rodiny.
Mezi jeho novější projekty patří hudba k filmu Ein Mädchen namens Willow (2025), což potvrzuje jeho pokračující význam v německé filmové hudbě.
Osobní život
Fabian Römer žije v Mnichově a má tři dcery. Kromě své skladatelské činnosti působí také jako porotce na filmových festivalech, například jako člen poroty filmové hudební ceny na Curyšském filmovém festivalu, kde zasedal společně s osobnostmi jako Anne Dudley, Herbert Grönemeyer a Frank Strobel.
Römerův jedinečný hudební styl, charakteristický citlivým propojením orchestrální hudby s moderními prvky, z něj činí jednoho z nejvyhledávanějších skladatelů filmové hudby v německy mluvících zemích. Jeho schopnost hudebně vystihnout emocionální jádro příběhu přispívá k výraznému filmovému zážitku a potvrzuje jeho pozici mezi předními evropskými filmovými skladateli současnosti.