Juan Piquer Simón (16. února 1935 – 8. ledna 2011) byl španělský filmový režisér, producent a scenárista, který se proslavil především svými kultovními horory a dobrodružnými filmy. Narodil se ve Španělsku a po studiích výtvarného umění a dekorace se zapsal na Madridský filmový výzkumný institut, po jehož absolvování se nejprve věnoval reklamě.
Počátky kariéry a dobrodružné filmy
Piquer Simón vyrůstal za Francova režimu a již od dětství miloval americkou kinematografii. V 60. letech dokonce spolupracoval s několika slavnými americkými filmaři, kteří natáčeli ve Španělsku, než se sám stal režisérem. Jeho filmová kariéra začala v polovině 70. let, kdy natočil svůj první celovečerní film Where Time Began (1976), adaptaci románu Julese Verna "Cesta do středu Země". Tento dobrodružný snímek s Kennethem Morem v hlavní roli profesora Lidenbrocka se vyznačoval typickými rysy Simónovy tvorby – využitím speciálních efektů starší techniky, jako byly malované pozadí a gumové kostýmy monster. V roce 1981 následoval další film inspirovaný dílem Julese Verna – Mystery on Monster Island, v němž se objevili Peter Cushing a Terence Stamp, byť jen v krátkých epizodních rolích. Tento dobrodružný film vyprávěl příběh mladého muže, který se ocitne na tajemném ostrově plném podivných tvorů.
Kultovní hororová tvorba
Přestože začínal s dobrodružnými filmy, největší slávu si Piquer Simón získal svými horory. V roce 1982 natočil film Pieces, brutální slasher, který se stal kultovní klasikou žánru. Film sleduje bostonského detektiva pátrajícího po vrahovi, který brutálně vraždí univerzitní studentky. Pieces se vyznačuje extrémním násilím a prvky typickými pro italské giallo filmy, což z něj učinilo oblíbený titul mezi fanoušky hororového žánru. V roce 1988 následoval další kultovní snímek Slugs: The Movie, adaptace románu Shauna Hutsona o masožravých mutovaných plžích, kteří terorizují malé město. Film se proslavil svými působivými a neobyčejně krvavými efekty. Oba tyto filmy jsou dnes ceněny pro svou přehnanou brutalitu a specifický styl, který je činí jedinečnými v rámci hororového žánru 80. let.
Pozdější tvorba a odkaz
V roce 1990 Piquer Simón natočil dva další horory – The Rift a Cthulhu Mansion. The Rift, známý také jako Endless Descent, byl jeho nejnákladnějším projektem s rozpočtem kolem 2 milionů dolarů a vyprávěl příběh experimentální ponorky, která se vydává hledat ztracenou loď v podmořské propasti. Natáčení trvalo osm týdnů a dalších čtrnáct týdnů bylo věnováno speciálním efektům, což z něj učinilo nejdelší natáčení v Simónově kariéře. Mezi jeho další známé filmy patří sci-fi Supersonic Man (1979) a Extra Terrestrial Visitors (1983), který byl parodován v populárním americkém seriálu Mystery Science Theater 3000. Piquer Simón vlastnil ve španělském Madridu nezávislé filmové studio, kde sám navrhoval a vytvářel mnoho speciálních efektů pro své filmy. Byl také spolupořadatelem Středomořského filmového festivalu ve Valencii. V pozdějších letech musel kvůli rostoucí konkurenci amerických filmů na španělském trhu omezit svou tvorbu. Juan Piquer Simón zemřel 8. ledna 2011 ve Valencii ve věku 75 let na rakovinu plic.
Filmový styl a vliv
Přestože jeho filmy byly často kritizovány "oficiální" kritikou, získaly si kultovní status mezi fanoušky žánrového filmu. Simónovy snímky se vyznačují specifickým stylem, který kombinuje nízkorozpočtové speciální efekty s přehnaným násilím a bizarními zápletkami. Jeho hororové filmy Pieces a Slugs jsou dnes obdivovány prestižními režiséry hororů jako jsou Eli Roth nebo Edgar Wright. Piquer Simón je považován za jednoho z nejvýraznějších španělských žánrových režisérů, jehož dílo překračuje hranice své doby a stále nachází nové fanoušky mezi milovníky kultovních filmů.