Rhea Ginger Mitchell (10. prosince 1890 – 16. září 1957) byla americká filmová herečka a scenáristka, která se objevila ve více než 100 filmech, především během éry němého filmu.
Rané roky a divadelní začátky
Rodačka z Portlandu v Oregonu zahájila svou hereckou kariéru v místním divadle a po dokončení střední školy se připojila k Baker Stock Company. Mezi lety 1911 a 1913 vystupovala v různých regionálních divadelních produkcích na západním pobřeží USA. Působila v Spokane a Seattlu ve státě Washington, ve Vancouveru v Britské Kolumbii a nakonec se usadila v San Franciscu, kde byla součástí Orpheum Circuit a vystupovala v Alcazar Theater. Její divadelní zkušenosti jí poskytly solidní základ pro budoucí filmovou kariéru.
Průlom ve filmovém průmyslu
V roce 1912 Mitchell podepsala smlouvu s New York Motion Picture Corporation a debutovala ve filmu The Colonel's Ward pod režijním vedením Edwarda LeSainta. V počátcích své kariéry si vysloužila přezdívku "malá kaskadérka" díky své ochotě pokoušet se o vzrušující scény v filmech. Její první významnou rolí byla postava ve filmu On the Night Stage (1915), kde ztvárnila Belle Shields, tanečnici ze salonu, která se zamiluje do pastora, což vyvolá žárlivost u postavy ztvárněné Williamem S. Hartem. Tento film režírovaný Reginaldem Barkerem představoval důležitý milník v její kariéře.
Hvězda westernů
Mitchell se proslavila především svými rolemi ve westernových filmech, kde často hrála po boku legendárního Williama S. Harta. Mezi jejich společné filmy patří In the Sage Brush Country (1914), kde ztvárnila dceru majitele dolu, která je pověřena převozem výplaty pro horníky a během cesty se setká s banditou v přestrojení (Hart). Jejich spolupráce pokračovala v několika dalších westernech, které pomohly definovat tento žánr v rané éře kinematografie. Hart, který byl v té době jednou z největších filmových hvězd, si Mitchell často vybíral jako svou hlavní herečku pro její přirozený talent a ochotu podstupovat náročné scény.
Vrchol kariéry v němé éře
V polovině 10. let 20. století byla Mitchell na vrcholu své kariéry. V roce 1915 se objevila v seriálovém filmu The Diamond from the Sky s Lottie Pickford a v adaptaci Dona Quijota režiséra Edwarda Dillona, kde ztvárnila postavu Lucindy. V roce 1916 hrála v The Brink s Forrestem Winantem a Arthurem Maudem, v sociologickém dramatu A Camille of the Barbary Coast a jako Constance Bonacieux v adaptaci Tří mušketýrů režiséra Charlese Swickarda. Mezi její další významné role patří ženská hlavní role v dramatu The Blindness of Divorce (1918) režiséra Franka Lloyda, kde hrála po boku Charlese Claryho.
Přechod k menším rolím
Po roce 1917 se její role začaly zmenšovat, přesto se objevovala v řadě filmů až do poloviny 30. let. V roce 1927 napsala dva filmy: The Dude Desperado a The Home Trail, přičemž druhý z nich režíroval William Wyler. Tím prokázala svůj talent nejen před kamerou, ale i jako scenáristka. V roce 1936 se objevila v malé, neuvěřejněné roli ve filmu San Francisco s Clarkem Gablem, který režíroval W. S. Van Dyke, jenž předtím režíroval Mitchell ve filmu The Hawk's Trail v roce 1916.
Pozdější kariéra a poslední role
Ve 40. a 50. letech se Mitchell vrátila k filmování, i když většinou v malých, často neuvedených rolích. Objevila se v dokumentu Jacquese Tournera The Ship That Died (1938), jako zdravotní sestra v romantické komedii Marriage Is a Private Affair (1944) s Lanou Turner, a jako švadlena ve filmu The Unfinished Dance (1947). V roce 1948 měla malou roli jako Jeny ve filmu State of the Union režiséra Franka Capry. Její poslední filmovou rolí byla postava obyvatelky města ve filmové adaptaci The Member of the Wedding (1952) režiséra Freda Zinnemanna.
Osobní život a tragický konec
Po odchodu z filmového průmyslu Mitchell pracovala jako správkyně velkého bytového domu v Los Angeles. Nikdy se nevdala. Dne 16. září 1957 byla ve věku 66 let zavražděna ve svém bytě v La Brea District Apartments nespokojením domovníkem jménem Sonnie Hartford, Jr., který se později přiznal k vraždě druhého stupně a byl odsouzen k trestu odnětí svobody od pěti let až na doživotí. Mitchell je pohřbena na hřbitově Hollywood Forever v Los Angeles.
Rhea Mitchell, přezdívaná přáteli "Ginger", zanechala významnou stopu v historii americké kinematografie, zejména v žánru westernu. Její ochota podstupovat náročné scény a přirozený herecký talent z ní učinily jednu z výrazných osobností éry němého filmu.