LeRoy Franklin Mason (2. července 1903, Larimore, Severní Dakota, USA – 13. října 1947, Los Angeles, Kalifornie, USA) byl americký filmový herec, který se specializoval především na role záporných postav ve westernech jak v éře němého filmu, tak i v období zvukového filmu.
Počátky kariéry
Mason se narodil v Severní Dakotě, kde podle sčítání lidu z roku 1920 stále žil. Do Hollywoodu se dostal kolem roku 1926, kdy začal svou hereckou kariéru. Jeho prvním filmem byl Hit and Run (1924), kde hrál po boku Hoota Gibsona, ale oficiálně byl poprvé uveden v titulcích až ve filmu Born to Battle (1926), kde se objevil společně s Tomem Tylerem a Jean Arthurovou. V témže roce si zahrál v několika dalších westernech, včetně The Arizona Streak a Tom and His Pals, kde opět spolupracoval s Tomem Tylerem a mladým hercem Frankiem Darrem.
Vzestup k hlavním rolím
Ačkoliv Mason začínal jako záporná postava v němých westernech, rychle se vypracoval k romantickým hlavním rolím, přičemž příležitostně stále hrál padouchy. Jeho nejvýznamnější rolí 20. let byla hlavní role (jako odvážný anglický lord) v epickém němém barevném filmu The Viking (1928) studia MGM, kde hrál po boku Donalda Crispa. V tomto období jeho kariéra dosáhla vrcholu, kdy ztvárňoval hlavní role po boku hereček jako Betty Blythe, Belle Bennett a Esther Ralston.
Přechod ke zvukovému filmu
S příchodem zvukového filmu se Masonova kariéra dramaticky změnila. Jeho hlas s plochým a drsným středozápadním přízvukem mu znemožnil pokračovat v hrdinských rolích. Vrátil se proto k tomu, co uměl nejlépe – k rolím padouchů. V 30. letech se stal jedním z nejznámějších záporných herců v B-westernech a seriálech. V roce 1933 si ho diváci mohli všimnout v malé roli v King Kong, kde hrál diváka na výstavě Konga v New Yorku, který si stěžuje na cenu vstupenky.
Spolupráce s Republic Pictures
V polovině 30. let Mason pokračoval v kariéře záporného herce, především v B-westernech. Krátce se vrátil k hrdinským rolím v letech 1935-1936, kdy natočil tři nízkorozpočtové akční filmy pro Conn Productions, kde hrál po boku dětského herce Frankieho Darra. Mimo tyto filmy však nadále působil jako záporný herec a navázal dlouhodobou spolupráci s nově vzniklým studiem Republic Pictures, kde debutoval jako padouch ve filmu Comin' Round the Mountain s Gene Autrym.
Právě v tomto období došlo k nešťastné nehodě – při natáčení jednoho z filmů pro Republic Pictures utrpěl Mason střelné zranění, které mu způsobilo ztrátu zraku v pravém oku. Šéf studia Herbert Yates se následně snažil Masona zaměstnávat pravidelně, aby mu kompenzoval toto zranění.
Významné role v seriálech
V roce 1937 obsadilo Republic Pictures Masona do jeho třetího seriálu The Painted Stallion, solidního westernového dobrodružství s vynikajícím natáčením v exteriérech. V tomto seriálu ztvárnil roli Alfreda Dupraye, sesazeného španělského guvernéra oblasti Nového Mexika, který se snažil udržet si pozici místního tyrana navzdory příchodu amerického karavany vedené Clarkem Stuartem (Ray "Crash" Corrigan). Ačkoli byl Mason se svým středozápadním přízvukem poněkud nevhodně obsazen jako Španěl, odvedl vynikající práci při ztvárnění politicko-vojenského despoty.
Mason se objevil také po boku Johna Wayna ve filmech Wyoming Outlaw (1939) a New Frontier (1939). V roce 1941 hrál ve filmu Silver Stallion s Davidem Sharpem a v roce 1944 ve filmu Hidden Valley Outlaws s Wild Bill Elliottem.
Jednou z jeho posledních významných rolí byla postava Carlose Manninga v seriálu Daughter of Don Q (1946), kde hrál prohnaného obchodníka se starožitnostmi, který se snaží získat kontrolu nad cenným pozemkem v centru města pomocí staré pozemkové listiny. V tomto seriálu předvedl svůj typický herecký styl – suverénně a důstojně ujišťoval protagonisty, že je na jejich straně, zatímco tvrdě a přísně vydával rozkazy svým komplicům.
Herecký styl a osobitost
Mason nikdy nehrál bizarní a okázalé padouchy jako jeho kolegové Roy Barcroft a Henry Brandon, ale byl svým způsobem nezapomenutelně zlověstný. Měl drsný vzhled potřebný pro role henchmanů, prohnaný způsob vystupování vyžadovaný pro role hlavních padouchů a herecký talent potřebný pro ztvárnění dvojtvářných, ale zdánlivě důvěryhodných záporných postav. V roli dvojakého intrikána dokázal být Mason pozitivně veselý a příjemný, rozptylující podezření hrdinů zdánlivě dobrosrdečnou výřečností. Dokázal být také posměšně drsný a mrazivě ponurý, když jeho postavy odhalily svou pravou tvář. Všechny Masonovy záporné charakterizace však byly poznamenány vzduchem samolibé, téměř vychloubačné sebejistoty.
Osobní život a smrt
Mason se v roce 1928 oženil s Ritou Carewe, se kterou se rozvedl v roce 1936. Později byl ženatý s herečkou Bo Ling; neměli žádné děti a nakonec se rozešli. Dne 13. října 1947 Mason zemřel na "akutní infarkt myokardu v důsledku koronární trombózy" v nemocnici Birmingham Veterans Administration Hospital ve Van Nuys v Kalifornii. V nemocnici byl 31 dní poté, co utrpěl srdeční záchvat na place při natáčení filmu California Firebrand, který byl dokončen a vydán až po jeho smrti.
LeRoy Mason zanechal významnou stopu v historii amerického westernu, především jako jeden z nejcharakterističtějších filmových padouchů své doby. Jeho filmografie čítá desítky filmů, ve kterých svým osobitým hereckým projevem vytvořil nezapomenutelné záporné postavy, které se staly nedílnou součástí zlaté éry westernových filmů a seriálů.