Pyotr Lyubeshkin: Nejlepší filmy a seriály

6.6

Pyotr Lyubeshkin: Filmy a seriály

  • Muž na svém místě
    Muž na svém místě (1977)
    FilmRole: lawyer's father
    Na historku scenáristy Rezy Gabriadzeho o vesnickém pilotovi, který létal vrtulníkem z těžko dostupných osad hornaté části Gruzie do města a který si svůj dopravní prostředek přivazoval na noc ke stromu, si vzpomněl Danělija, když přepracovával výrazně melodramatický scénář Viktorie Tokarevové. V jeho komedii Muž jak se patří denně přepravuje z vysokohorské vesnice Omalo do města Telavi pětatřicetiletý Valiko lidi, balíky, zvířata. Pro své letecké schopnosti je přezdíván Sokol, v gruzínštině „Mimino“, jak zní i původní název filmu.
    Žánry:Komedie
    80%
    Na historku scenáristy Rezy Gabriadzeho o vesnickém pilotovi, který létal vrtulníkem z těžko dostupných osad hornaté části Gruzie do města a který si svůj dopravní prostředek přivazoval na noc ke stromu, si vzpomněl Danělija, když přepracovával výrazně melodramatický scénář Viktorie Tokarevové. V jeho komedii Muž jak se patří denně přepravuje z vysokohorské vesnice Omalo do města Telavi pětatřicetiletý Valiko lidi, balíky, zvířata. Pro své letecké schopnosti je přezdíván Sokol, v gruzínštině „Mimino“, jak zní i původní název filmu.
    Žánry:Komedie
    1
  • Dersu Uzala
    Dersu Uzala (1961)
    FilmRole: бородач
    80%
    2
  • Vechnyj zov
    Vechnyj zov (1976)
    Seriál
    77%
    3
  • Dva kapitana
    Dva kapitana (1977)
    Seriál
    75%
    4
  • Otec vojáka
    Otec vojáka (1965)
    FilmRole: General
    Druhá světová válka. Gruzínský vesničan Giorgi Macharašvili jede navštívit raněného syna. V nemocnici jej nenajde, a proto se vydá ho hledat. Stává se tak svědkem a přímým účastníkem válečných událostí, které jej přivedou až do Berlína. V titulní roli vysoce oceňovaný Sergo Zakariadze.

    Režisér Revaz Čcheidze debutoval společně s Tengizem Abuladzem. Jejich Oslík (1955, uveden v závěru loňské LFŠ 2006) slavil úspěchy na mezinárodních festivalech (Cannes, Edinburgh) a upozornil světovou veřejnost na přitažlivou svébytnost gruzínské kinematografie. Po tomto snímku se cesty obou tvůrců rozešly. Zatímco Abuladze směřoval ke stylizovanější poetičnosti, Čcheidze zůstal v prozaičtější poloze vyprávění. S oblibou budoval ostře dramatické situace, jež mu umožňovaly detailní prokreslení charakterů. Na takovém „půdorysu“ byl postaven i film Otec vojáka, jehož děj se odehrával během druhé světové války.

    Scénář k němu napsal Suliko Žgenti, který v něm zúročil vlastní frontovou zkušenost a také osobní vzpomínku na matku, jež za ním přijela na návštěvu do nemocnice, kde jej ale už nezastihla, protože tři dny předtím ho propustili a on se vrátil ke své vojenské jednotce.

    Tato situace nechybí ani v Čcheidzeho filmu, ovšem s tím rozdílem, že rodičem je zde muž, stárnoucí Giorgi Macharašvili, jenž se nedá zastrašit a hledá svého syna Goderziho tak dlouho, až se sám stane vojákem a doputuje s Rudou armádou až do Berlína.

    Otec vojáka zaznamenal u veřejnosti nebývalý ohlas. Do Macharašviliho postavy si diváci projektovali vlastní životní osudy, rozuměli počínání otce, kterého vynikajícím způsobem ztvárnil Sergo Zakariadze (1909 – 1971, uvidíme jej též jako doktora Levana v Danělijově snímku Nebuď smutný). Zakariadze dobře zvládl i méně obvyklé vlastnosti svého hrdiny, k nimž patřil zejména údiv a pokora nad vinnou révou, jež byly pro něj jako obyvatele Kachetie, jedné z nejúrodnějších oblastí Gruzie, přirozenou součástí osobnosti.

    Na Zakariadzeho památku, ale především na památku každého, kdo za války bojoval proti nepříteli, vznikla v kachetské obci Guardžaani patnáctimetrová měděná socha otce vojáka. Navrhoval ji Merab Berdzenišvili a slavnostně byla odhalena 9. 5. 1978. Promítání Otce vojáka se stalo každoroční součástí tamních oslav Dne vítězství.

    Natáčení Čcheidzeho filmu se zúčastnila vojska Moskevského, Zakavkazského a Pobaltského vojenského okruhu. K vyvolání co největší autenticity v něm byly použity úryvky z archivních dokumentárních snímků. (Tomáš Hála, LFŠ 2007)
    Žánry:DramaVálečný
    75%
    Druhá světová válka. Gruzínský vesničan Giorgi Macharašvili jede navštívit raněného syna. V nemocnici jej nenajde, a proto se vydá ho hledat. Stává se tak svědkem a přímým účastníkem válečných událostí, které jej přivedou až do Berlína. V titulní roli vysoce oceňovaný Sergo Zakariadze.

    Režisér Revaz Čcheidze debutoval společně s Tengizem Abuladzem. Jejich Oslík (1955, uveden v závěru loňské LFŠ 2006) slavil úspěchy na mezinárodních festivalech (Cannes, Edinburgh) a upozornil světovou veřejnost na přitažlivou svébytnost gruzínské kinematografie. Po tomto snímku se cesty obou tvůrců rozešly. Zatímco Abuladze směřoval ke stylizovanější poetičnosti, Čcheidze zůstal v prozaičtější poloze vyprávění. S oblibou budoval ostře dramatické situace, jež mu umožňovaly detailní prokreslení charakterů. Na takovém „půdorysu“ byl postaven i film Otec vojáka, jehož děj se odehrával během druhé světové války.

    Scénář k němu napsal Suliko Žgenti, který v něm zúročil vlastní frontovou zkušenost a také osobní vzpomínku na matku, jež za ním přijela na návštěvu do nemocnice, kde jej ale už nezastihla, protože tři dny předtím ho propustili a on se vrátil ke své vojenské jednotce.

    Tato situace nechybí ani v Čcheidzeho filmu, ovšem s tím rozdílem, že rodičem je zde muž, stárnoucí Giorgi Macharašvili, jenž se nedá zastrašit a hledá svého syna Goderziho tak dlouho, až se sám stane vojákem a doputuje s Rudou armádou až do Berlína.

    Otec vojáka zaznamenal u veřejnosti nebývalý ohlas. Do Macharašviliho postavy si diváci projektovali vlastní životní osudy, rozuměli počínání otce, kterého vynikajícím způsobem ztvárnil Sergo Zakariadze (1909 – 1971, uvidíme jej též jako doktora Levana v Danělijově snímku Nebuď smutný). Zakariadze dobře zvládl i méně obvyklé vlastnosti svého hrdiny, k nimž patřil zejména údiv a pokora nad vinnou révou, jež byly pro něj jako obyvatele Kachetie, jedné z nejúrodnějších oblastí Gruzie, přirozenou součástí osobnosti.

    Na Zakariadzeho památku, ale především na památku každého, kdo za války bojoval proti nepříteli, vznikla v kachetské obci Guardžaani patnáctimetrová měděná socha otce vojáka. Navrhoval ji Merab Berdzenišvili a slavnostně byla odhalena 9. 5. 1978. Promítání Otce vojáka se stalo každoroční součástí tamních oslav Dne vítězství.

    Natáčení Čcheidzeho filmu se zúčastnila vojska Moskevského, Zakavkazského a Pobaltského vojenského okruhu. K vyvolání co největší autenticity v něm byly použity úryvky z archivních dokumentárních snímků. (Tomáš Hála, LFŠ 2007)
    Žánry:DramaVálečný
    5
  • Osvobození
    Osvobození (1969)
    Film

    Pětidílná epopej Osvobození byla natáčena bez ohledu na rozpočet, aby bylo dosaženo maximálních historických i technických detailů. Například tanková bitva u Prochorovky byla natáčena dva měsíce. Dokumentární materiály ze sovětských, amerických, britských, německých a francouzských archivů ve spojení s hraným filmem vytvářejí unikátní divácký dojem. Ve filmu vystupují pouze reálné postavy a samotní vojenští poradci byli účastníci 2. světové války.

    Jednotlivé části:
    Osvobození I - Ohnivá duha (1967)
    Osvobození II - Průlom (1968)
    Osvobození III - Směr hlavního úderu (1970)
    Osvobození IV - Bitva o Berlín (1971)
    Osvobození V - Poslední úder (1971)

    73%

    Pětidílná epopej Osvobození byla natáčena bez ohledu na rozpočet, aby bylo dosaženo maximálních historických i technických detailů. Například tanková bitva u Prochorovky byla natáčena dva měsíce. Dokumentární materiály ze sovětských, amerických, britských, německých a francouzských archivů ve spojení s hraným filmem vytvářejí unikátní divácký dojem. Ve filmu vystupují pouze reálné postavy a samotní vojenští poradci byli účastníci 2. světové války.

    Jednotlivé části:
    Osvobození I - Ohnivá duha (1967)
    Osvobození II - Průlom (1968)
    Osvobození III - Směr hlavního úderu (1970)
    Osvobození IV - Bitva o Berlín (1971)
    Osvobození V - Poslední úder (1971)

    6
  • Křížová cesta
    Křížová cesta (1977)
    Seriál
    73%
    7
  • Napravleniye glavnogo udara
    Napravleniye glavnogo udara (1970)
    Film
    Po krvavé bitvě u Kurska se dalo německé velení na ústup. Průběh II. světové války se začíná obracet. Němečtí velitelé jsou zaskočeni silou Rudé armády. Vrchní velení sovětských vojsk se rozhodlo bez otálení provést rozhodující úder a nenechat tak nepříteli čas na regeneraci sil a zorganizování své obrany. Vedením této operace byl pověřen maršál Žukov. Ten rozhodl zatlačit nepřítele do bažin v Bělorusku a oslabit tak bojeschopnost německé armády. To se mu povedlo, a tak když se spojenci 6. června 1944 vylodili na plážích Normandie, ocitla se německá armáda...
    72%
    Po krvavé bitvě u Kurska se dalo německé velení na ústup. Průběh II. světové války se začíná obracet. Němečtí velitelé jsou zaskočeni silou Rudé armády. Vrchní velení sovětských vojsk se rozhodlo bez otálení provést rozhodující úder a nenechat tak nepříteli čas na regeneraci sil a zorganizování své obrany. Vedením této operace byl pověřen maršál Žukov. Ten rozhodl zatlačit nepřítele do bažin v Bělorusku a oslabit tak bojeschopnost německé armády. To se mu povedlo, a tak když se spojenci 6. června 1944 vylodili na plážích Normandie, ocitla se německá armáda...
    8
  • Afoňovo zmoudření
    Afoňovo zmoudření (1976)
    FilmRole: дядя Паша Шевченко, опытный слесарь
    Afoňa je prostý člověk, který si zvolil život svobodného mládence. Pracuje jako instalatér, vlastní jen garsonku a většinu času tráví s kamarády v putyce. V podniku kvůli němu často svolávají schůze, na nichž se jej pokoušejí přimět ke spořádanému životu. Většinou však na nich jde pouze o formální napomenutí, Afoňův bezcílný způsob života ve skutečnosti nikomu nepřekáží, ba dokonce se zdá, jako by jeho netečnost měla vyšší, snad filozofický smysl. Režisér Grigorij Danělija nad svým hrdinou nemoralizuje. S nadhledem se usmívá, jako by vyčkával, až si sám Afoňa uvědomí prázdnotu vlastní existence. Z toho důvodu si při obsazení filmu vybral herce osvědčené jak v komediích, tak i v psychologicky náročných filmech. (FebioFest 2006)
    Žánry:Komedie
    72%
    Afoňa je prostý člověk, který si zvolil život svobodného mládence. Pracuje jako instalatér, vlastní jen garsonku a většinu času tráví s kamarády v putyce. V podniku kvůli němu často svolávají schůze, na nichž se jej pokoušejí přimět ke spořádanému životu. Většinou však na nich jde pouze o formální napomenutí, Afoňův bezcílný způsob života ve skutečnosti nikomu nepřekáží, ba dokonce se zdá, jako by jeho netečnost měla vyšší, snad filozofický smysl. Režisér Grigorij Danělija nad svým hrdinou nemoralizuje. S nadhledem se usmívá, jako by vyčkával, až si sám Afoňa uvědomí prázdnotu vlastní existence. Z toho důvodu si při obsazení filmu vybral herce osvědčené jak v komediích, tak i v psychologicky náročných filmech. (FebioFest 2006)
    Žánry:Komedie
    9
  • 10
  • Tikhij Don
    Tikhij Don (1957)
    FilmRole: Shamil
    71%
    11
  • Jedenačtyřicátý
    Jedenačtyřicátý (1956)
    FilmRole: Guzhov
    Sovětský barevný film z občanské války. — Zbytek rozprášeného rudoarmějského oddílu se vydal na pochod pouští Karakum k svému štábu. Mezi nimi jde i nejlepší střelkyně oddílu Marjutka, která zastřelila už čtyřicet bělogvardějců. Po cestě zajali mladého poručíka, kterého Marjutka dostala za úkol střežit. Po velkých ztrátách dorazili k Aralskému jezeru. Marjutka se vydala na lodi s poručíkem do štábu. Bouře je však zahnala na pustý ostrov. Oba mladí lidé se zde do sebe zamilovali a prožili šťastné dny. Bělogvardějci, kteří usilovně hledali poručíka, se přiblížili k ostrovu. Poručík poznal své druhy, rázem zapomněl na Marjutku a vrhl se jim radostně vstříc. Statečná Marjutka, jejíž vlastenecký cit zvítězil nad láskou, bere pušku a jedenáctý nepřítel padl mrtev do vln jezera. (FILMOVÝ PŘEHLED 47 / 1956)
    69%
    Sovětský barevný film z občanské války. — Zbytek rozprášeného rudoarmějského oddílu se vydal na pochod pouští Karakum k svému štábu. Mezi nimi jde i nejlepší střelkyně oddílu Marjutka, která zastřelila už čtyřicet bělogvardějců. Po cestě zajali mladého poručíka, kterého Marjutka dostala za úkol střežit. Po velkých ztrátách dorazili k Aralskému jezeru. Marjutka se vydala na lodi s poručíkem do štábu. Bouře je však zahnala na pustý ostrov. Oba mladí lidé se zde do sebe zamilovali a prožili šťastné dny. Bělogvardějci, kteří usilovně hledali poručíka, se přiblížili k ostrovu. Poručík poznal své druhy, rázem zapomněl na Marjutku a vrhl se jim radostně vstříc. Statečná Marjutka, jejíž vlastenecký cit zvítězil nad láskou, bere pušku a jedenáctý nepřítel padl mrtev do vln jezera. (FILMOVÝ PŘEHLED 47 / 1956)
    12
  • Hrdina Černého moře
    Hrdina Černého moře (1953)
    Film
    Barevný sovětský umělecký film o admirálu Ušakovovi a jeho černomořských bitvách. - V 18. století bylo Černé moře a černomořské pobřeží v rukou Turků. Oblíbenec carevny kníže Potěmkin chtěl postavit v černomořském přístavu Chersonu silné loďstvo. Tímto úkolem pověřil kapitána Ušakova, který nejen dokázal přemoci morovou nákazu v Chersonu a vybudovat mohutnou flotilu, ale i vycvičit námořníky v novém způsobu vedení boje, jenž sice odporoval přísným nařízením admirality, ale jak budoucnost ukázala, byl velmi účinný. Ušakov navzdory všem intrikám dvořanů a zahraničních nepřátel, navzdory mnohonásobné přesile Turků dovedl zvítězit nad tureckým námořnictvem v bitvách u Fidonisy, Kerče, Tendru a Kaliakrie a pozdvihl ruské námořnictvo na nebývalou úroveň. (FILMOVÝ PŘEHLED 43 / 1953)
    Žánry:DramaHistorický
    69%
    Barevný sovětský umělecký film o admirálu Ušakovovi a jeho černomořských bitvách. - V 18. století bylo Černé moře a černomořské pobřeží v rukou Turků. Oblíbenec carevny kníže Potěmkin chtěl postavit v černomořském přístavu Chersonu silné loďstvo. Tímto úkolem pověřil kapitána Ušakova, který nejen dokázal přemoci morovou nákazu v Chersonu a vybudovat mohutnou flotilu, ale i vycvičit námořníky v novém způsobu vedení boje, jenž sice odporoval přísným nařízením admirality, ale jak budoucnost ukázala, byl velmi účinný. Ušakov navzdory všem intrikám dvořanů a zahraničních nepřátel, navzdory mnohonásobné přesile Turků dovedl zvítězit nad tureckým námořnictvem v bitvách u Fidonisy, Kerče, Tendru a Kaliakrie a pozdvihl ruské námořnictvo na nebývalou úroveň. (FILMOVÝ PŘEHLED 43 / 1953)
    Žánry:DramaHistorický
    13
  • Válka je válka
    Válka je válka (1969)
    FilmRole: Ovsyannikov
    Mezinárodně ceněný snímek z roku 1968 je působivým dramatem, které jde na dřeň lidských charakterů v době druhé světové války. Scenárista a autor románové předlohy Viktor Kuročkin zachycuje společně s režisérem Viktorem Tregubovičem dny, jež provázely konec druhé světové války. Mladý podporučík Maleškin, čerstvý absolvent vojenské akademie, čelí životní zkoušce, když je mu svěřen úkol velet posádce samohybného děla, přesouvající se na ukrajinskou frontu. Jeho podřízenými jsou zkušení váleční veteráni, kteří již na vlastní kůži prožili řadu bitev. Film ukazuje jejich každodenní život v hektické době zuřící války, jejich smutné i výjimečně šťastné okamžiky a jejich nezdolnou odvahu i hrdinství.
    68%
    Mezinárodně ceněný snímek z roku 1968 je působivým dramatem, které jde na dřeň lidských charakterů v době druhé světové války. Scenárista a autor románové předlohy Viktor Kuročkin zachycuje společně s režisérem Viktorem Tregubovičem dny, jež provázely konec druhé světové války. Mladý podporučík Maleškin, čerstvý absolvent vojenské akademie, čelí životní zkoušce, když je mu svěřen úkol velet posádce samohybného děla, přesouvající se na ukrajinskou frontu. Jeho podřízenými jsou zkušení váleční veteráni, kteří již na vlastní kůži prožili řadu bitev. Film ukazuje jejich každodenní život v hektické době zuřící války, jejich smutné i výjimečně šťastné okamžiky a jejich nezdolnou odvahu i hrdinství.
    14
  • Koráby útočí
    Koráby útočí (1953)
    Film
    Sovětský barevný umělecký film o bojích viceadmirála Ušakova na Středozemním moři; druhá epocha velkolepého historického životopisného filmu o admirálovi Ušakovovi. Když Napoleon na konci 18. století ohrozil celou Evropu, byla carská vláda nucena povolat Ušakova, aby společně s tureckým a anglickým loďstvem bojoval proti Francouzům. Díky geniální taktice a hrdinství ruských námořníků a přes všechny intriky Angličanů, dobude Ušakov nejsilnější pevnost Francouzů na Středozemním moři, Ionské ostrovy. Osvobodí Neapol a Řím a dá řeckým ostrovům demokratickou ústavu. Setká se i s anglickým admirálem Nelsonem, kterému připomene jeho porušení vojenské cti při vyvražďování zajatců v Neapoli. Po úspěšném tažení je carem pro své demokratické smýšlení degradován, takže raději zažádá o výslužbu. (FILMOVÝ PŘEHLED 2 / 1954)
    63%
    Sovětský barevný umělecký film o bojích viceadmirála Ušakova na Středozemním moři; druhá epocha velkolepého historického životopisného filmu o admirálovi Ušakovovi. Když Napoleon na konci 18. století ohrozil celou Evropu, byla carská vláda nucena povolat Ušakova, aby společně s tureckým a anglickým loďstvem bojoval proti Francouzům. Díky geniální taktice a hrdinství ruských námořníků a přes všechny intriky Angličanů, dobude Ušakov nejsilnější pevnost Francouzů na Středozemním moři, Ionské ostrovy. Osvobodí Neapol a Řím a dá řeckým ostrovům demokratickou ústavu. Setká se i s anglickým admirálem Nelsonem, kterému připomene jeho porušení vojenské cti při vyvražďování zajatců v Neapoli. Po úspěšném tažení je carem pro své demokratické smýšlení degradován, takže raději zažádá o výslužbu. (FILMOVÝ PŘEHLED 2 / 1954)
    15
  • Jdou vojáci, jdou
    Jdou vojáci, jdou (1976)
    FilmRole: Илья Иванович
    Tragické i komické, hrdinské i lyrické – takové je poslední filmové dílo legendy sovětské kinematografie, herce a režiséra Leonida Bykova. Osmnáct zničených fašistických tanků, osmnáct mrtvých sovětských vojáků. To vše na místě zvaném Podbjedňa, kde se naplnily osudy hrdinů tohoto výjimečného filmu. Třicet let po fatální bitvě o strategicky důležitý prostor, který v průběhu zuřících bojů 2. světové války střežili sovětští vojáci až do posledního muže, vzpomínají děti na své statečné otce. Tuto tragickou historii zobrazuje Leonid Bykov s odlehčující humornou poezií, která poskytuje působivý pohled do nitra armády. Armády, ve které více než generálské rozkazy rozhodovalo individuální hrdinství a čistota charakterů.
    Žánry:DramaVálečný
    63%
    Tragické i komické, hrdinské i lyrické – takové je poslední filmové dílo legendy sovětské kinematografie, herce a režiséra Leonida Bykova. Osmnáct zničených fašistických tanků, osmnáct mrtvých sovětských vojáků. To vše na místě zvaném Podbjedňa, kde se naplnily osudy hrdinů tohoto výjimečného filmu. Třicet let po fatální bitvě o strategicky důležitý prostor, který v průběhu zuřících bojů 2. světové války střežili sovětští vojáci až do posledního muže, vzpomínají děti na své statečné otce. Tuto tragickou historii zobrazuje Leonid Bykov s odlehčující humornou poezií, která poskytuje působivý pohled do nitra armády. Armády, ve které více než generálské rozkazy rozhodovalo individuální hrdinství a čistota charakterů.
    Žánry:DramaVálečný
    16
  • Dnes se nikam nejede
    Dnes se nikam nejede (1959)
    FilmRole: Vershinin
    62%
    17
  • Zhivite v radosti
    Zhivite v radosti (1979)
    FilmRole: председатель колхоза Николай Матвеевич
    61%
    18
  • Sokolovo
    Sokolovo (1975)
    Film
    V rámci volného cyklu politicky vypjatých rekonstrukcí, které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupili do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    60%
    V rámci volného cyklu politicky vypjatých rekonstrukcí, které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupili do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    19
  • Tuchi nad Borskom
    Tuchi nad Borskom (1961)
    FilmRole: Bocharnikov
    60%
    20

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.