Tero Jartti, narozen 16. března 1962 ve Valtimu, Finsko, je finský herec, režisér, scenárista a výtvarný umělec. Absolvent Finské divadelní akademie z roku 1995, kde získal herecké vzdělání, se stal významnou osobností finské kulturní scény díky své všestrannosti a talentu.
Počátky kariéry a televizní průlom
Jartti se poprvé výrazně zapsal do povědomí finského publika v roce 1986, kdy účinkoval v televizním seriálu Seitsemän veljestä (Sedm bratrů) režiséra Jouka Turkky. V této kontroverzní adaptaci klasického románu Aleksise Kiviho ztvárnil nejmladšího z bratrů, Eera. Seriál, vysílaný v roce 1989, se vyznačoval intenzivním fyzickým hereckým projevem a stal se průlomem pro celou generaci mladých finských herců. Jartti v něm zaujal svým inteligentním ztvárněním postavy, která byla považována za nejchytřejšího z bratrů.
Filmová kariéra
V roce 1994 Jartti režíroval svůj první celovečerní film Aapo, historické drama odehrávající se ve Finsku roku 1917, které sleduje osudy svobodného rolníka před vypuknutím finské občanské války. Film, na němž se podílel i jako scenárista, prokázal jeho schopnost vyprávět příběhy s historickým kontextem.
V roce 1985 ztvárnil titulní roli v televizním filmu Hamlet, finské adaptaci Shakespearovy klasické hry. Jeho ztvárnění dánského prince, který podezřívá svého strýce z vraždy otce, demonstrovalo jeho schopnost zvládnout náročné dramatické role.
Mezi jeho další významné filmové role patří účinkování v Cyclomania (2001), kde hrál komentátora finského mistrovství. V roce 2003, který byl pro jeho filmovou kariéru obzvláště plodný, se objevil ve filmech The Dark Side of the Car a v krátkém thrilleru Dead Ends, kde ztvárnil hlavní roli muže v tajemném příběhu.
Jako režisér se Jartti prosadil i krátkometrážní tvorbou. V roce 2002 režíroval film Inkkaripäähine a v roce 2008 snímek Lintuuntuminen, Birdymation. Během své kariéry účinkoval v téměř čtyřiceti filmech, což z něj činí jednoho z nejaktivnějších finských herců své generace.
Divadelní tvorba
Po dlouhé pauze se Jartti vrátil k divadelnímu herectví v roce 2010, kdy ztvárnil hlavní roli Walta v adaptaci románu Paula Austera Mr. Vertigo v Finském národním divadle. Toto představení, režírované Kristianem Smedsem, bylo kritiky oceňováno za inovativní přístup a Jarttiho výkon byl popisován jako "vysoce expresivní a atletický", kombinující "hilarious comedy" s "touching desperation". Jeho návrat na divadelní prkna po dvaceti letech byl významnou událostí finské divadelní scény.
V roce 2012 účinkoval v představení "Nipples or a Moment in the Endless Line of Our Lives" režiséra Peetera Jalakase. Kromě herectví se Jartti věnuje i divadelní režii a dramaturgii. V roce 2014 napsal a režíroval pohádku "Quick Stoat" (Rychlá lasička) pro divadlo Von Krahl, příběh o zmateném království, které je téměř předáno podvodníkům.
Všestranný umělec
Vedle své práce v divadle a filmu se Jartti věnuje i výtvarnému umění a literární tvorbě. Jeho všestrannost a schopnost přecházet mezi různými uměleckými disciplínami z něj činí výjimečnou osobnost finské kulturní scény. Jako scenárista a dramaturg přispívá k rozvoji finské kinematografie a divadla svým jedinečným pohledem a tvůrčím přístupem.
Tero Jartti patří k významné generaci finských umělců, kteří byli formováni kontroverzním, ale vlivným režisérem Jouko Turkkou. Sám Jartti přiznal, že bez Turkky by se nikdy nestal hercem, což dokládá zásadní vliv tohoto režiséra na jeho uměleckou dráhu. Během své dlouhé kariéry si Jartti vybudoval pověst všestranného umělce, který se nebojí experimentovat a překračovat hranice různých uměleckých forem.