Elzbieta Jarosik, narozená 27. února 1948 v Olsztyně (Warminsko-Mazurskie, Polsko), je polská herečka s bohatou filmovou a televizní kariérou, která se rozprostírá přes několik desetiletí.
Počátky kariéry a významné filmové role
Elzbieta Jarosik se prosadila v polské kinematografii především díky spolupráci s významnými režiséry. Jednou z jejích nejznámějších rolí je účinkování ve filmu Day of the Wacko (Dzień świra, 2002) režiséra Marka Koterského. V tomto kriticky oceněném snímku, který získal několik prestižních cen včetně dvou ocenění Eagle Award za nejlepší mužský herecký výkon a nejlepší scénář, ztvárnila menší, ale výraznou roli jeptišky ve vlaku. Film vypráví hořký příběh frustrovaného středoškolského učitele trpícího obsedantně-kompulzivní poruchou.
Spolupráce s Wojciechem Smarzowským
Významnou kapitolou v kariéře Elzbiety Jarosik je spolupráce s uznávaným polským režisérem Wojciechem Smarzowským. V jeho filmu The Wedding (Wesele, 2004) ztvárnila roli hostinské. Tento temný komediální snímek, který se odehrává během venkovské svatby, odhaluje pokrytectví a morální úpadek polské společnosti. Film získal značný kritický ohlas a stal se jedním z mála kvalitních polských snímků roku 2004.
O čtrnáct let později se Elzbieta Jarosik objevila v dalším Smarzowského kontroverzním filmu Clergy (Kler, 2018), kde ztvárnila roli babičky s vnukem. Tento film, který se kriticky zabývá polskou katolickou církví a jejími problémy včetně korupce a pedofilie, se stal rekordním kasovním trhákem v Polsku s téměř milionem diváků během prvního víkendu promítání.
Televizní tvorba
V televizní tvorbě se Elzbieta Jarosik výrazně prosadila v populárním seriálu Niania (2005-2009), polské adaptaci amerického seriálu The Nanny. V tomto komediálním seriálu ztvárnila postavu Teresy Maj, 50leté matky hlavní hrdinky Franie. Její postava se objevila v 81 epizodách a stala se jednou z oblíbených vedlejších rolí seriálu. Teresa Maj je charakteristická svou touhou po vnoučatech a snahou provdat svou dceru, přičemž jako ideálního partnera vidí bohatého producenta Maksymiliana.
Pozdější kariéra
V pozdějších letech své kariéry se Elzbieta Jarosik objevila v několika významných filmech. V thrilleru Anatomy of Evil (Anatomia zla, 2015) režiséra Jacka Bromského ztvárnila roli zákaznice. Film vypráví příběh propuštěného nájemného vraha, který dostane lukrativní nabídku od stejného prokurátora, který ho dříve poslal do vězení.
V roce 2021 se objevila ve vánočním rodinném filmu David and the Elves (Dawid i Elfy) režiséra Michała Rogalského, kde ztvárnila roli babičky Matyldy. Tento film, distribuovaný na platformě Netflix, vypráví příběh chlapce Davida, který se spřátelí s elfem Albertem, jenž utekl od Santa Clause, aby poznal skutečný význam Vánoc.
Filmový odkaz
Elzbieta Jarosik patří mezi respektované polské herečky, které se dokázaly prosadit v různorodých rolích napříč žánry. Přestože často hrála menší či vedlejší role, její výkony vždy přispívaly k celkové kvalitě filmů a seriálů. Její schopnost ztvárnit autentické postavy z různých společenských vrstev a věkových kategorií z ní učinila vyhledávanou charakterní herečku polské kinematografie.