Karl Hannemann (4. března 1895, Freiberg, Německo – 13. listopadu 1953, Západní Berlín, Západní Německo) byl německý filmový herec, který se významně podílel na německé kinematografii 30. a 40. let 20. století.
Počátky kariéry
Karl Hannemann, syn divadelního režiséra, zahájil svou hereckou kariéru na divadelních prknech v roce 1914. K filmovému plátnu se dostal v roce 1921 a postupně si vybudoval pozici spolehlivého charakterního herce. Během své kariéry se specializoval především na vedlejší role, které však dokázal ztvárnit s profesionální přesností a přesvědčivostí.
Filmová kariéra ve 30. letech
Hannemann se stal jedním z mnoha všestranných herců německé kinematografie 30. let. V roce 1931 se objevil v přelomovém filmu M režiséra Fritze Langa, který je považován za jeden z nejvlivnějších thrillerů všech dob. Tento film, v němž hlavní roli ztvárnil Peter Lorre, představoval Langův první zvukový film a stal se milníkem v historii kinematografie.
V roce 1932 účinkoval Hannemann ve filmu Five from the Jazzband (Fünf von der Jazzband), hudební komedii režírované Erichem Engelem. Tento snímek, natočený v berlínských studiích Johannisthal, vypráví příběh prodavače vysavačů Petera Petta, který může zdědit pět milionů dolarů, pokud je šťastně ženatý.
Mezi jeho další významné filmy z tohoto období patří Liebe, Tod und Teufel (1934), kde se objevil po boku herců jako Käthe von Nagy a Albin Skoda. Tento film vypráví příběh mladého námořníka, který získá tajemnou láhev plnící všechna jeho materiální přání, ale za cenu, že jeho duše bude patřit ďáblu.
Válečné období a poválečná tvorba
Během 40. let pokračoval Hannemann v aktivní filmové kariéře. V roce 1940 se objevil v hudebním filmu Nanette režiséra Ericha Engela, kde hlavní role ztvárnili Jenny Jugo, Hans Söhnker a Albrecht Schoenhals. Ve stejném roce účinkoval také ve filmech Our Miss Doctor, The Three Codonas, The Fox of Glenarvon, The Girl at the Reception a The Lucky Seven.
V letech 1942-1944 se objevil v několika dalších filmech, včetně We Make Music, Andreas Schlüter, Diesel, Much Ado About Nixi, Summer Nights, The Woman of My Dreams, The Black Robe a Life Calls.
Poválečná tvorba
Po druhé světové válce se Hannemann stal součástí nově vznikající německé kinematografie. V roce 1946 účinkoval v jednom z prvních tzv. "Trümmerfilme" (filmů trosek) Somewhere in Berlin (Irgendwo in Berlin) režiséra Gerharda Lamprechta. Tento film, natočený v troskách poválečného Berlína, vypráví příběh dětí, které si hrají v ruinách města, zatímco čekají na návrat svých otců z války. Hannemann zde ztvárnil roli kriminálního vyšetřovatele.
V roce 1947 se objevil v dalším významném poválečném filmu Marriage in the Shadows (Ehe im Schatten), který byl jedním z prvních filmů konfrontujících německé publikum s perzekucí Židů během nacistické éry. Film vypráví příběh německého herce, který odmítá rozvést se se svou židovskou manželkou navzdory tlaku nacistických úřadů.
Závěr kariéry
V posledních letech své kariéry účinkoval Hannemann v několika dalších filmech, včetně Street Acquaintances (1948), Journey to Happiness (1948), The Cuckoos (1949), The Appeal to Conscience (1949), Quartet of Five (1949) a The Great Mandarin (1949). Jeho poslední známou rolí byla postava lékaře ve filmu Der Rat der Götter z roku 1950.
Karl Hannemann zemřel 13. listopadu 1953 v Západním Berlíně ve věku 55 let. Za svou kariéru vytvořil desítky filmových rolí a stal se respektovanou součástí německé filmové historie, především jako spolehlivý charakterní herec vedlejších rolí.