Paul E. Guskin (12. září 1939 – 14. ledna 2015) byl americký herec narozený v Brooklynu v New Yorku. Během své filmové kariéry se objevil v několika celovečerních filmech, kde ztvárnil především menší, ale zapamatovatelné role.
Filmová kariéra
Paul E. Guskin se ve filmovém průmyslu prosadil především v 80. letech. Jeho nejznámější role přišla ve filmu The New York Ripper (1982) italského režiséra Lucia Fulciho, kde ztvárnil postavu policejního seržanta. Tento kontroverzní hororový thriller, který kombinoval prvky gialla a slasheru, byl ve své době známý svým explicitním zobrazením násilí a byl dokonce ve Velké Británii zakázán až do roku 2002. Film vypráví příběh newyorského detektiva, který se snaží dopadnout sériového vraha žen, jenž při telefonátech napodobuje hlas kachny.
Před tímto snímkem se Guskin objevil v komedii Just Tell Me What You Want (1980) režiséra Sidneyho Lumeta. V tomto filmu, který byl posledním filmem legendární herečky Myrny Loy, ztvárnil menší roli. Film pojednává o komplikovaném vztahu mezi mocným mediálním magnátem a jeho milenkou, televizní producentkou, která touží po vážnějším závazku. Guskin zde vystupoval po boku známých herců jako Ali MacGraw, Alan King a Peter Weller.
Pozdější kariéra
Třetím významným filmem v Guskinově filmografii byl The Plot Against Harry (1989), kde ztvárnil roli Dr. Feinsteina. Tento film má zajímavou historii - byl natočen již v roce 1969, ale do distribuce se dostal až o dvacet let později. Režisér Michael Roemer film původně nemohl uvést do kin, ale v roce 1989 jej přihlásil na filmové festivaly, kde sklidil úspěch a získal šest nominací na Independent Spirit Awards. Snímek vypráví příběh židovského gangstera Harryho Plotnicka, který se po propuštění z vězení snaží znovu začlenit do společnosti a obnovit své podnikání.
Odkaz
Paul E. Guskin zemřel 14. ledna 2015 ve věku 75 let. Přestože jeho filmografie nebyla rozsáhlá, podílel se na několika filmech, které si našly své místo v historii kinematografie. Zejména The New York Ripper se stal kultovním snímkem v žánru hororových filmů, zatímco The Plot Against Harry je dodnes ceněn jako jeden z průkopnických nezávislých amerických filmů.