Alexander Granach, narozený 18. dubna 1890 ve Werbowitz (Wierzbowce/Werbiwci) v tehdejším Rakousku-Uhersku (dnes Verbivtsi, Ukrajina), byl německo-rakouský herec židovského původu, který se proslavil svými výraznými rolemi v evropském i americkém filmu.
Dětství a začátky kariéry
Granach, původním jménem Jessaja Szajko Gronach, se narodil jako deváté dítě chudé židovské rodiny v haličském štetlu. Jeho otec později otevřel pekařství v městečku Horodenka, kde mladý Granach pracoval jako pomocník. V roce 1906 se přes Vídeň dostal do Berlína, kde si zpočátku vydělával na živobytí jako pekař. V Berlíně se připojil k jidiš amatérskému divadlu, kde získal první herecké zkušenosti. Díky doporučení malíře Hermanna Strucka začal studovat herectví u Emila Milana a později byl přijat do herecké školy Maxe Reinhardta při Německém divadle, kde na doporučení sekretáře divadla změnil své jméno na Alexander Granach.
Divadelní úspěchy
Po první světové válce se Granach vrátil do Berlína, kde se stal jedním z nejvýraznějších herců své doby. Působil v prestižním divadle Volksbühne a spolupracoval s významnými režiséry jako Erwin Piscator a Leopold Jessner. Přestože byl malé a podsadité postavy, dokázal uchvátit publikum svým intenzivním projevem. Zvláště proslul svým ztvárněním Shylocka v Reinhardtově inscenaci "Kupce benátského". V roce 1929 založil vlastní herecký kolektiv Das Novemberstudio, který v témže roce uvedl dvě inscenace pro berlínské publikum.
Filmová kariéra v Německu
Granach debutoval ve filmu v roce 1920 snímkem Die Liebe vom Zigeuner stammt. Skutečný průlom však přišel v roce 1922, kdy ztvárnil roli Knocka, šíleného realitního agenta (obdoba postavy Renfielda) v expresionistickém hororu F. W. Murnaua Nosferatu. Tato role ho zařadila mezi významné osobnosti německé kinematografie. Následně se objevil v dalších klíčových dílech německého expresionismu, jako byly Schatten – Eine nächtliche Halluzination (1923) Arthura Robisona a Erdgeist (1923) Leopolda Jessnera.
V období němého filmu natočil Granach více než třicet německých filmů. S příchodem zvukového filmu se objevil v několika významných produkcích, z nichž nejvýznamnější byl protiválečný film G. W. Pabsta Kameradschaft (1931), kde ztvárnil jednu z hlavních rolí horníka. Film byl založen na skutečné události a vyprávěl o německých hornících, kteří zachraňují své francouzské kolegy uvězněné po důlním neštěstí.
Exil a Hollywood
Když se v roce 1933 dostal k moci Adolf Hitler, Granach jako Žid a levicově orientovaný umělec musel uprchnout z Německa. Nejprve emigroval do Sovětského svazu, kde hrál ve filmech a vedl jidiš divadlo v Kyjevě. V roce 1937 byl však zatčen Stalinovou tajnou policií jako údajný německý špion. Jen díky intervenci německého spisovatele Liona Feuchtwangera, který osobně napsal Stalinovi, byl Granach propuštěn a mohl opustit SSSR. Přes Švýcarsko se nakonec dostal do Spojených států.
V Hollywoodu Granach rychle našel uplatnění. Jeho prvním americkým filmem byla komedie Ninotchka (1939) režiséra Ernsta Lubitsche s Gretou Garbo v hlavní roli, kde ztvárnil jednoho ze tří sovětských komisařů Kopalského. Během válečných let se stal nepostradatelným pro filmové tvůrce, kteří obsazovali evropské emigranty do rolí nacistů i antifašistů. Mezi jeho nejvýznamnější americké filmy patří So Ends Our Night (1941), Hangmen Also Die! (1943) Fritze Langa, kde ztvárnil inspektora gestapa Aloise Grubera, The Hitler Gang (1944), kde hrál Julia Streichera, a The Seventh Cross (1944), který byl jeho posledním filmem.
Osobní život a odkaz
Alexander Granach byl v prvním manželství ženatý s Marthou Guttmannovou, s níž měl syna Gerharda (později známého jako Gad Granach), který v roce 1936 emigroval do Palestiny a žil v Jeruzalémě až do své smrti v roce 2011. Manželství bylo rozvedeno v roce 1921. Později žil s herečkou Lotte Lieven-Stiefelovou.
Granach zemřel 14. března 1945 v New Yorku na plicní embolii po operaci slepého střeva. V témže roce byla posmrtně vydána jeho autobiografie "Da geht ein Mensch" (v anglickém překladu "There Goes an Actor"), která byla později znovu vydána pod názvem "From the Shtetl to the Stage: The Odyssey of a Wandering Actor". Kniha je považována za pozoruhodné dílo zachycující jeho mimořádnou životní cestu z chudého haličského štetlu na vrchol evropského a amerického filmu.
Alexander Granach zůstává významnou postavou filmové historie, která překonala nesmírné překážky a dokázala se prosadit na mezinárodní scéně navzdory politickým převratům a pronásledování 20. století.