Kamatari Fujiwara (藤原釜足, Fujiwara Kamatari; 15. ledna 1905 – 21. prosince 1985) byl japonský divadelní a filmový herec, který se objevil ve více než 200 filmech mezi lety 1933 a 1984. Narodil se v Tokiu v rodině, která provozovala tiskařský podnik. Kvůli finančním problémům rodiny začal již v deseti letech pracovat v místním cukrářství a ve čtrnácti prodával stavební dřevo v prefektuře Šizuoka. O rok později se vrátil do Tokia, aby studoval farmacii.
Počátky kariéry
Fujiwara se původně zaměřoval na hudbu, než se stal známým jako komický herec. Po účinkování v tzv. Asakusa operách, populární formě opery během období Taišó, se připojil k divadelní skupině New Casino Folies vedené Keničim Enomotem. Tato skupina prováděla satirická divadelní představení v éře často spojované s termínem "erotické groteskní nesmysly". Svůj filmový debut si odbyl v roce 1933 ve snímku Ongaku Kigeki - Horoyui Jinsei (v překladu Hudební komedie - Opilý život), komedii o radostech z pití piva. V roce 1936 se oženil s populární herečkou Sadako Sawamurovou, se kterou se setkal při natáčení. Přestože oba účinkovali v mnoha filmech studia Toho, společně se objevili pouze ve dvou: Toyuki, čínsko-japonské koprodukci z roku 1940, a Uma z roku 1941. Manželství skončilo rozvodem v roce 1946.
Spolupráce s Akirou Kurosawou
Fujiwara se poprvé objevil ve filmu Akiry Kurosawy v roce 1952 ve snímku Ikiru (Žít), kde ztvárnil roli Senkičiho. Od té doby se stal dlouholetým členem Kurosawovy herecké společnosti až do své smrti. Celkem se objevil ve dvanácti Kurosawových filmech, včetně takových klasik jako Seven Samurai (Sedm samurajů), The Lower Depths (Na dně), The Hidden Fortress (Skrytá pevnost) a Yojimbo. V Sedmi samurajích ztvárnil paranoidního farmáře Manza, který se snaží ochránit svou dceru před samuraji tím, že ji převléká za chlapce. Ve filmu The Hidden Fortress hrál jednoho ze dvou venkovanů, Matašičiho, přičemž tato postava spolu s postavou Taheiho (kterou hrál Minoru Chiaki) později posloužila jako inspirace pro roboty C-3PO a R2-D2 ve Star Wars. Mezi jeho další významné role v Kurosawových filmech patří opilý herec v The Lower Depths, asistent Wada ve filmu The Bad Sleep Well (Zlí spí dobře), obchodník Tazaemon ve filmu Yojimbo, umírající Rokusuke ve filmu Red Beard (Rudovous) a starý muž toužící po smrti ve filmu Dodesukaden.
Spolupráce s dalšími režiséry
Kromě Kurosawy Fujiwara pravidelně účinkoval ve filmech Mikia Naruseho, se kterým spolupracoval již od poloviny 30. let v dílech jako Wife! Be Like a Rose! (Ženo! Buď jako růže!). Celkem se objevil v šestnácti Naruseho filmech. Měl také role v An Inn at Osaka (Hostinec v Ósace) režiséra Heinosuke Gosho a v Tokyo Twilight (Tokijský soumrak) Jasudžira Ozua, kde ztvárnil prodavače nudlí. V roce 1969 se objevil v dramatické adaptaci Double Suicide (Dvojitá sebevražda) režiséra Masahira Šinody, kde hrál majitele nevěstince. V 60. letech se také objevil v americkém surrealistickém filmu Mickey One (1965) režiséra Arthura Penna, kde ztvárnil němou postavu známou jednoduše jako "umělec".
Pozdější kariéra a odkaz
V 50. letech začal Fujiwara vystupovat také v televizi, včetně seriálu Ayu no uta. Měl dlouhou kariéru, během níž se objevil ve více než 70 filmech a více než 50 televizních vystoupeních od 30. let do roku 1984. V pozdních 70. letech odešel do důchodu, ačkoli nadále příležitostně vystupoval v televizi. Jeho poslední filmovou rolí bylo památné cameo v debutovém filmu Juza Itamiho The Funeral (Pohřeb) z roku 1984. V roce 1981 obdržel Řád posvátného pokladu 4. třídy. Zemřel v roce 1985 ve věku 80 let v tokijské nemocnici po srdečním infarktu.
Fujiwara byl známý svou schopností hrát jak komické, tak vážné role. Jeho typickou personou byla postava obyčejného občana: malicherného, konzervativního, průměrného, daleko od toho být pohledným nebo bohatým. Tuto charakteristiku si časem vypracoval jako svou specialitu. Přestože jeho role byly většinou vedlejší, byl Fujiwara považován za jednoho z klíčových herců Kurosawovy společnosti, spolu s Toširo Mifunem, Takaši Šimurou, Tacujou Nakadaiem a Minoru Chiakim. Jeho výrazný herecký styl a schopnost ztvárnit širokou škálu postav z něj učinily jednoho z nejrespektovanějších charakterních herců japonské kinematografie.