Thomas Frey, narozen 23. srpna 1944 ve Vídni, Rakousko, je rakouský herec známý svou prací v divadle i ve filmu.
Rodinné zázemí a vzdělání
Thomas Frey pochází z významné herecké rodiny. Je synem známých rakouských herců Susi Witt a Erika Freye a vnukem herečky Lotte Witt. Po maturitě studoval herectví na prestižním Max Reinhardt Seminar ve Vídni, kde získal solidní herecké základy, které později uplatnil ve své bohaté divadelní i filmové kariéře.
Divadelní kariéra
Po absolvování studia zahájil Thomas Frey svou divadelní dráhu v německém Landshutu. Jeho talent ho postupně přivedl na jeviště významných divadel v Düsseldorfu, Regensburgu a Baden-Badenu. Později působil v Mnichově, ve vídeňském Theater in der Josefstadt, v curyšském Schauspielhaus a v Berlíně, kde vystupoval v Theater des Westens, Theater am Kurfürstendamm a ve Freie Volksbühne Berlin. V berlínské Freie Volksbühne ztvárnil roli v inscenaci "Elisabeth von England" od Ferdinanda Brucknera v režii Rudolfa Noelteho.
Opakovaně hostoval v hamburských divadlech Ernst Deutsch Theater a Hamburger Kammerspiele, a také v divadlech v Düsseldorfu, Bonnu a Kolíně nad Rýnem. V Bonnu se představil v roli v Shakespearově Hamletovi pod režijním vedením Rudolfa Noelteho. Frey také účinkoval v titulní roli Jedermanna na festivalu v Heppenheimu a vystupoval na letních slavnostech na hradě Liechtenstein. Významnou součástí jeho divadelní kariéry bylo také dlouholeté účinkování na Salcburském festivalu, kde se objevoval v různých obsazeních inscenace Jedermann.
Filmová kariéra
Ve filmovém světě se Thomas Frey nejvýrazněji zapsal rolí v kultovním hororu Possession (1981) režiséra Andrzeje Żuławského, kde ztvárnil postavu Pink Sock's Acolyte. Tento psychologický horor s Isabelle Adjani a Samem Neillem v hlavních rolích se odehrává v rozděleném Berlíně a sleduje rozpad manželství, které nabírá stále děsivější podobu. Film, který byl původně kontroverzní kvůli své grafické násilnosti, si postupem času získal kultovní status a je považován za jedno z nejvýznamnějších děl hororového žánru své doby.
Dalším významným filmem v jeho filmografii je Macbeth (1974), experimentální televizní adaptace Shakespearovy tragédie v režii Wernera Schroetera. Tento avantgardní snímek, natočený pro německou televizi, kombinoval divadelní a operní prvky a vyznačoval se výraznou vizuální stylizací.
V roce 2002 se Frey objevil ve filmu Baader režiséra Christophera Rotha, který pojednává o Andreasi Baaderovi, vůdci západoněmecké teroristické skupiny Frakce Rudé armády (RAF). V tomto kontroverzním snímku, který získal Stříbrného medvěda na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně, ztvárnil Frey roli kancléřského ministra.
Pozdější léta
V roce 2006 se Thomas Frey ze zdravotních důvodů stáhl z veřejného života a ukončil svou hereckou kariéru. Za sebou zanechal bohaté divadelní i filmové dílo, které svědčí o jeho všestranném hereckém talentu a schopnosti ztvárnit širokou škálu postav.