Gaby Dohm, narozená 23. září 1943 v Salcburku v Rakousku, je německá herečka. Jako dcera herce Willa Dohma a herečky Heli Finkenzeller měla divadelní prostředí v krvi. Její celé jméno zní Gabriela Helena Anna Dohm. Po absolvování školy Sester Nejsvětějšího Srdce v Berlíně plánovala studovat kresbu na Berlínské akademii a stát se ilustrátorkou dětských knih. Tento plán se však neuskutečnil, protože podle přísných stanov akademie byla na studium příliš mladá. Místo toho se Dohm rozhodla zkusit herectví: při konkurzu na roli Franzisky v Lessingově "Minna von Barnhelm" se představila slavné učitelce herectví Else Bongers a k vlastnímu překvapení byla okamžitě přijata jako studentka.
Když se Dohm v roce 1962 chtěla připojit k Otto-Falckenberg-Schule v Mnichově, tehdejší ředitel Gerd Brüdern ji odmítl s odůvodněním, že její herectví již dozrálo. Až v roce 1996, po více než 30 letech divadelní, televizní a filmové práce, absolvovala další herecké lekce v New Yorku. Po prvních, většinou menších vystoupeních v Düsseldorfském divadle, přešla Dohm v roce 1966 do mnichovského Residenztheater, kde brzy zaznamenala průlom. Byla členkou souboru divadla asi dvacet let, vystupovala jak v klasických, tak v moderních hrách.
Gaby Dohm debutovala v televizi v roce 1964 s vedlejší rolí v "Meine Nichte Susanne". Následující rok získala svou první vedlejší roli v adaptaci Wilhelma Busche "Die fromme Helene" od Axela von Ambessera. Až do poloviny 80. let se však objevovala v televizních produkcích jen sporadicky, například ve Falkově Harnackově "Ein Fall für Herrn Schmidt" (1971) a v kriminálním seriálu "Butler Parker" (1973).
Gaby Dohm spolupracovala několikrát se slavným švédským režisérem Ingmarem Bergmanem, který žil převážně v Mnichově mezi lety 1976 a 1985 poté, co opustil svou vlast kvůli daňovému případu. Bergman ji nejprve obsadil do malé role jako "ženu s dítětem" v celovečerním filmu The Serpent's Egg (1977) a dal jí hlavní roli ve své německé televizní produkci "Aus dem Leben der Marionetten" (1980). Bergman také opakovaně obsazoval Dohm ve svých divadelních inscenacích v mnichovském Residenztheater: po vedlejší roli v "Tartuffovi" (1979) následovala oslavovaná titulní role v "Yvonne, princezna burgundská" (1980); Dohm získala Mnichovskou cenu publika za hlavní roli v "Scénách z manželského života" (1982).
Gaby Dohm se stala známou širokému publiku v roce 1984 díky televiznímu seriálu "Die Wiesingers", ve kterém hrála matku titulní rodiny. Skutečný průlom však přišel s rolí Dr. Christy Brinkmann v německém lékařském dramatickém televizním seriálu The Black Forest Clinic (německy: Die Schwarzwaldklinik), který byl produkován a natáčen v Západním Německu mezi lety 1984 a 1988. Seriál sledoval vnitřní fungování malé fiktivní nemocnice v oblasti Černého lesa v Německu a životy rodiny Brinkmannových, lékařů, kteří v nemocnici pracují. Krátce po zahájení vysílání v roce 1985 se The Black Forest Clinic stal velmi populární televizní událostí, která dosahovala sledovanosti přes 20 milionů diváků.
V tomto seriálu ztvárnila Gaby Dohm manželku profesora Christu Brinkmannovou. Zpočátku byla zdravotní sestrou, ale později pracovala také jako chirurgyně v klinice. Opakovaně se potýkala s problémy při vyrovnávání se se smrtí pacientů, což ji nakonec vedlo k přesunu do Biologicko-lékařského institutu v Kostnici. Tato role, kterou hrála až do konce populárního seriálu v roce 1989, jí přinesla (stejně jako zbytku stálého obsazení) nebývalou popularitu, a to i na mezinárodní úrovni: v roce 1985 získala za tuto roli italskou televizní cenu. Náhlý úspěch seriálu pravděpodobně přispěl k rozhodnutí Dohm opustit Residenztheater a soustředit se na svou televizní kariéru.
V následujících letech se zúčastnila obrovského množství televizních produkcí, především seriálů. Hrála hlavní roli jako ovdovělá hraběnka v seriálu "Donauprinzessin" (1993), policejní psycholožku v norimberských epizodách "Polizeiruf 110" (1997-2000) a amatérskou detektivku v první sezóně seriálu Four Women and a Funeral (2005-2007). V tomto komediálně-kriminálním seriálu Four Women and a Funeral (Vier Frauen und ein Todesfall) sledujeme čtyři ženy, které mají neobvyklý koníček - účastní se každého pohřbu ve svém malém rodném městě. Často zjišťují, že zesnulý nezemřel přirozenou smrtí.
Na velkém plátně se objevila pouze v malých rolích jako plastická chiruržka v Helmutově Dietlově "Late Show" a jako baronka v Margarethe von Trottově filmu Rosenstrasse (2003). V tomto válečném dramatu ztvárnila roli Eschenbachovy matky.
V roce 2011 nahradila herečku Rosel Zech, která krátce poté zemřela, v seriálu ARD "Um Himmels Willen" (Pro lásku boží): Dohm převzala roli jeptišky a později matky představené Louise von Beilheim, která byla původně plánována jen na několik epizod, ale později se stala pravidelnou součástí. V průběhu desetiletí hrála Gaby Dohm malé i velké hostující role v seriálech "Der Alte", "Derrick", "Ein Fall für Zwei", "Rosamunde Pilcher", "Das Traumhotel" a "Das Traumschiff" - někdy i několikrát.
V televizních filmech hrála hlavní role v katastrofickém filmu "Die Sturmflut" (2006), v Christianově Wagnerově domácím dramatu "Hopfensommer" (2011), v uznávané vánoční komedii "Alle unter eine Tanne" (2014) a jako pacientka s demencí v melodramatu "Marie räumt auf" (2016). Za ztvárnění kritické tchyně v rodinné komedii "Tanze Tango mit mir" (2021) byla nominována na německou hereckou cenu.
Gaby Dohm patří k nejvýznamnějším německým herečkám své generace. Její všestrannost a profesionalita jí umožnily vybudovat si pozoruhodnou kariéru napříč divadlem, filmem a televizí, přičemž největší popularitu jí přinesly především její televizní role.