Rosalba Neri, narozená 19. června 1939 ve Forlì (Emilia-Romagna) v Itálii, je bývalá italská herečka, která se proslavila především v žánrech hororu, erotických thrillerů a exploatačních filmů. Již v mládí vynikala svou krásou, což jí pomohlo vyhrát soutěž krásy a následně nastoupit na prestižní Centro Sperimentale di Cinematografia (Centrum experimentální kinematografie) v Římě, které absolvovala v roce 1959.
Rosalba Neri, někdy uváděná pod pseudonymem Sara Bey nebo Sara Bay, začala svou filmovou kariéru velmi mladá. Přestože jí byla nabídnuta možnost studovat na Actors Studio ve Spojených státech, tuto příležitost nevyužila. Podle některých zdrojů debutovala již v 15 letech ve filmu I Pinguini ci guardano (1955), kde zvířata v zoo pozorovala lidi kolem sebe a rozvíjela zajímavé myšlenky. Většina zdrojů však uvádí jako její první film Mogli pericolose z roku 1958, kde se objevila bez uvedení v titulcích v komedii režírované Luigim Comencinim. Její druhá role přišla v oceňovaném dramatu Roberta Rosselliniho Era notte a Roma v roce 1960.
V roce 1960 se Neri objevila ve dvou filmech zasazených do starověkého světa. Prvním byl Il Sepolcro dei Re (známý také jako Cleopatra's Daughter nebo The Tomb of the King). Druhým byl film Esther and the King režiséra Raoula Walshe, kde ztvárnila postavu Keresh, která byla zavražděna atentátníkem, jenž ji zaměnil za královnu, kterou hrála Joan Collins. Díky své tmavé, smyslné kráse byla Rosalba často přirozenou volbou pro ztvárnění legendárních postav. V roce 1964 hrála Ramsesovu nastávající nevěstu v dobrodružném filmu Hercules Il leone di Tebe (The Lion of Thebes). V roce 1965 ztvárnila biblickou krásku Dalilu, která způsobila pád starozákonního hrdiny Samsona, ve filmu I Grandi Condottieri (The Great Guides).
Hvězda exploatačních filmů
Rosalba Neri byla velmi žádaná pro erotické giallo thrillery, horory a exploatační filmy. Objevila se v kasovním hitu Jess Franca 99 Women (1969), jednom z prvních filmů o ženách ve vězení, a ve filmu Top Sensation (The Seducers) (1969) po boku Edwige Fenech. V roce 1972 hrála manželku Farleyho Grangera ve filmu Amuck!. Granger zde ztvárnil bohatého autora, který si najme krásnou sekretářku (Barbara Bouchet) a zapojuje ji i svou manželku do perverzních sexuálních her. Také v roce 1972 hrála Neri hlavní roli v erotickém hororu Lucifera: Demon Lover. S Barbarou Bouchet se znovu setkala v roce 1972 v dalším filmu kombinujícím sex s hororem, Casa d'appuntamento (French Sex Murders). Příběh pojednává o zloději šperků, který je obviněn z vraždy prostitutky, ale před soudem je dekapitován při motocyklové nehodě. Když začnou umírat lidé zapojení do procesu, všichni se ptají, zda se mrtvý muž nevrátil, aby se pomstil.
Ikonické hororové role
Mezi nejznámější filmy Rosalby Neri patří ty z hororového žánru. Pod pseudonymem Sara Bay ztvárnila Taniu Frankenstein, dceru tvůrce monstra, ve filmu Lady Frankenstein z roku 1971. Tania byla ochotna posunout práci svého otce na nové – a děsivé – úrovně. Tento film je považován za klasiku béčkových filmů. V roce 1972 hrála hlavní roli ve filmu The Devil's Wedding Night jako Lady Dracula, upírka, která používá Draculův prsten k lákání mladých panen do svého domu, aby je mohla zavraždit a koupat se v jejich krvi (podobně jako středověká hraběnka Alžběta Báthory). V Itálii byl film uveden pod názvem Il Plenilunio dell Vergini (Úplněk panen).
V erotickém thrilleru Top Sensation (1969) ztvárnila Neri postavu Paoly, která spolu se svým manželem Aldem (Maurizio Bonuglia) tvoří dekadentní pár v doprovodu bohaté majitelky jachty Mudy. Aldo a Paola se snaží získat od Mudy důležitou ropnou koncesi, ale musí za to zaplatit: musí najít způsob, jak probudit mysl Mudyho mentálně zaostalého syna Tonyho tím, že probudí jeho sexuální instinkty.
V roce 1974 se objevila ve filmu The Arena (známém také jako Naked Warriors) jako Cornelia, brutální dozorkyně a správkyně dívek, které byly cvičeny k boji v gladiátorských bitvách v aréně. Na konci filmu je probodnuta trojzubcem, který jí do zad vrazí Mamawi (Pam Grier), jedna z jejích vycvičených gladiátorek.
Další filmová tvorba
Přestože hlavní role byly pro Neri vzácné, pracovala stabilně po celá 60. a 70. léta v podpůrných a někdy i nevýrazných rolích, jako byla její role haremové dívky ve filmu El Cid (1961). Neri měla také řadu rolí v evropských špionážních filmech, kde často hrála ne příliš svaté postavy. Byla Faddja ve filmu Superseven Chiama Cairo (Superseven Calls on Cairo) z roku 1965, jednou z nebezpečných "žen", se kterými přichází do kontaktu špión, postava podobná Jamesi Bondovi. Také v roce 1965 se objevila ve filmu Due Mafiosi contro Goldginger (Two Mafiosi Against Goldfinger). Zde byla uvedena jako Sara Bay a hrála postavu nazvanou "Sekretářka". V roce 1967 byla Amalií ve filmu Password: Uccidete Agente Gordon (Password: Kill Agent Gordon).
Neri se objevila ještě v několika dalších filmech, jako jsou: No Way Out (1973), Loving Cousins (1974), Blood River (1974) a Il pomicione (1976), který je jejím posledním filmem uvedeným v titulcích. V roce 1985 se objevila v italském televizním seriálu Olga e I suoi figli (Olga a její děti).
Rosalba Neri zanechala nesmazatelnou stopu v italské i mezinárodní kinematografii. Její schopnost přijímat různorodé role a přizpůsobit se různým žánrům z ní učinila talentovanou a všestrannou herečku. Díky své výrazné kráse, talentu a charisma se stala ikonou evropského exploatačního filmu a její dílo je dodnes oceňováno fanoušky klasického filmu.