Sue Blane: Nejlepší filmy a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Sue Blane: Filmy a seriály

  • Lady Jane
    Lady Jane (1986)
    Film
    74%
    1
  • Umělcova smlouva
    Umělcova smlouva (1982)
    Film

    Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
    Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
    Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renesanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
    Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    72%

    Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
    Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
    Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renesanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
    Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    2
  • Shock Treatment
    Shock Treatment (1981)
    Film
    Příběh pokračuje v dobrodružství Brada a Janet Majorsových v jejich rodném městečku Dentonu. Zde působí velká televizní stanice a místní obyvatelé jsou účastníky či diváky jejích show. Stejně tak i manželé Brad a Janet, kteří díky intrikám při jedné ze show zjišťují, že jejich vztah není zcela v pořádku. Následně se stávají účastníky jednoho z pořadů k domnělé záchraně jejich manželství. Brad je proti vůli uvězněn v místní psychiatrické léčebně Dentonvale a z Janet se stává nová obdivovaná televizní hvězda, pomalu zapomínající na Brada.
    59%
    Příběh pokračuje v dobrodružství Brada a Janet Majorsových v jejich rodném městečku Dentonu. Zde působí velká televizní stanice a místní obyvatelé jsou účastníky či diváky jejích show. Stejně tak i manželé Brad a Janet, kteří díky intrikám při jedné ze show zjišťují, že jejich vztah není zcela v pořádku. Následně se stávají účastníky jednoho z pořadů k domnělé záchraně jejich manželství. Brad je proti vůli uvězněn v místní psychiatrické léčebně Dentonvale a z Janet se stává nová obdivovaná televizní hvězda, pomalu zapomínající na Brada.
    3
  • Dream Demon
    Dream Demon (1988)
    Film
    Diana, žena z vyšší společnosti, se chystá vdát za válečného hrdinu Olivera. Před svatbou se nastěhuje do bytu v rozlehlém, jinak neobydleném domě v Londýně, kde ji začnou sužovat podivné a děsivé noční můry. Jsou tyto znepokojivé děsy jen příznakem neklidné mysli, nebo znamením něčeho mnohem zlověstnějšího? Pronásledovaná dvojicí slizkých novinářů se Diana brzy setká s americkou turistkou Jenny, která, jak se zdá, má zvláštní spojení s tímto zlověstným domem a jeho temnou minulostí.
    Žánry:Horor
    59%
    Diana, žena z vyšší společnosti, se chystá vdát za válečného hrdinu Olivera. Před svatbou se nastěhuje do bytu v rozlehlém, jinak neobydleném domě v Londýně, kde ji začnou sužovat podivné a děsivé noční můry. Jsou tyto znepokojivé děsy jen příznakem neklidné mysli, nebo znamením něčeho mnohem zlověstnějšího? Pronásledovaná dvojicí slizkých novinářů se Diana brzy setká s americkou turistkou Jenny, která, jak se zdá, má zvláštní spojení s tímto zlověstným domem a jeho temnou minulostí.
    Žánry:Horor
    4
  • Úplní začátečníci
    Úplní začátečníci (1986)
    Film
    52%
    5

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.