Georgia Belden Backus, narozena 13. října 1900 v Columbusu v Ohiu, USA, byla americká charakterní herečka, spisovatelka, režisérka a producentka rozhlasových her. Zemřela 7. září 1983 v Sun City v Kalifornii ve věku 82 let.
Rozhlasová kariéra
Georgia Backus zahájila svou kariéru v rozhlase jako spisovatelka pro NBC v roce 1926, a o dva roky později již psala pro CBS. V roce 1930 byla jmenována dramatickou ředitelkou Columbia Broadcasting System, kde měla za úkol rozvíjet nové umění rozhlasové hry. Pod jejím vedením vznikl inovativní tým, který uvedl experimentální dramata, počínaje hrou Behind the Words: A Drama of Thoughts (26. prosince 1930). Následně režírovala sérii The Columbia Experimental Dramatic Laboratory (1931-1932), která položila základy pro historickou dramatickou sérii Columbia Workshop. Působila také jako auditorní ředitelka pro The March of Time a byla členkou prestižního hereckého souboru tohoto pořadu. Pravidelně účinkovala v rozhlasových pořadech jako Arabesque, Brenthouse, The Eno Crime Club a The Palmolive Beauty Box Theatre.
Spolupráce s Mercury Theatre
V roce 1935 se provdala za Harmona J. Alexandra, rozhlasového spisovatele, jehož díla zahrnovala The Burns and Allen Show. V roce 1938 se přestěhovali do Kalifornie a o rok později se Backus připojila k repertoárovému souboru Mercury Theatre Orsona Wellese, když byla produkce přesunuta do Los Angeles. Účinkovala v epizodách pořadu The Campbell Playhouse, včetně "There's Always a Woman", "A Christmas Carol", "Come and Get It", "Theodora Goes Wild", "The Citadel", "Rabble in Arms" a "Huckleberry Finn". Mezi její další pravidelné role v rozhlase patřily účinkování v pořadech A Date with Judy, The Story of Holly Sloan a NBC University Theatre.
Filmová kariéra
Vedle rozhlasové práce začala Backus hrát vedlejší role ve filmech. Její první kreditovanou rolí byla postava Miss Anderson (Bertha Anderson), přísné knihovnice ve Walteru Parksu Thatcherovi, ve filmu Citizen Kane (1941) režiséra Orsona Wellese. Tato role, ačkoliv nevelká, jí zajistila místo v jednom z nejvýznamnějších filmů historie kinematografie. Následující rok se objevila ve filmech The Magnificent Ambersons a I Married a Witch. Během 40. a 50. let hrála podpůrné role v přibližně 30 filmech.
Další významné filmy
Mezi její další významné filmy patří Lady in the Dark (1944) s Ginger Rogers, Suddenly It's Spring (1947) s Paulette Goddard, Force of Evil (1948), Mother Didn't Tell Me (1950), Cause for Alarm! (1951) a Mark of the Renegade (1951) s Ricardem Montalbanem. V mnoha filmech hrála menší, ale výrazné charakterní role, které přispívaly k celkové atmosféře děl. Její herecký projev byl často charakterizován přísností a autoritou, což jí umožnilo ztvárňovat postavy jako knihovnice, sekretářky nebo ženy z vyšší společnosti.
Konec kariéry a černá listina
Kariéra Georgie Backus byla ukončena hollywoodskou černou listinou. Dne 19. září 1951 se objevila na základě předvolání jako nespolupracující svědek před Výborem pro neamerickou činnost (HUAC), který vyšetřoval komunismus ve filmovém průmyslu. Na slyšení HUAC dne 7. května 1953 byla Backus jednou z více než 50 osob, které režisér-producent-spisovatel Robert Rossen označil za komunisty. V důsledku toho byla zařazena na černou listinu a nemohla již najít práci v zábavním průmyslu, což předčasně ukončilo její slibnou kariéru v Hollywoodu.