Donald Theophilus Beddoe (1. července 1903, Pittsburgh, Pensylvánie, USA – 19. ledna 1991, Kalifornie, USA) byl americký charakterní herec, který se během své dlouhé kariéry objevil ve více než 250 filmech a téměř 100 televizních rolích.
Raný život a vzdělání
Don Beddoe se narodil jako syn velšského klasického zpěváka Dana Beddoe a jeho manželky Mary. Vyrůstal v New Yorku a Cincinnati, kde jeho otec působil jako profesor na Cincinnati Conservatory of Music. Vystudoval University of Cincinnati, kde získal bakalářský i magisterský titul. Po studiích tři roky vyučoval angličtinu, než se rozhodl věnovat herectví.
Divadelní kariéra
Beddoe získal bohaté divadelní zkušenosti v ochotnických souborech a později v profesionálních divadelních společnostech v Bostonu a Filadelfii. Na Broadwayi debutoval v roce 1929, kde dokonce získal hlavní roli (před tehdy mladým Spencerem Tracym) ve hře Nigger Rich. Během následujícího desetiletí se objevil v mnoha broadwayských produkcích, včetně her Penny Arcade (1930), The Greeks Had a Word for It (1930), The Warrior's Husband (1932), Man Bites Dog (1933), First Lady (1935) a Father Malachy's Miracle (1937).
Filmová kariéra
Ačkoli se údajně objevil v několika menších rolích v němých filmech, jeho skutečný přechod k filmové práci nastal v roce 1938. Po desetiletí divadelní práce začal Beddoe získávat výraznější filmové role koncem 30. let. Často byl obsazován jako rychle mluvící reportér nebo podobné typy postav. Jeho herecká kariéra byla přerušena během druhé světové války, kdy sloužil v United States Army Air Corps, kde účinkoval ve vojenské hře Winged Victory (1943).
Po válce se Beddoe vrátil k filmům, kde hrál menší charakterní role. Objevil se v komediálních krátkých filmech jako komický protějšek, například ve snímcích Three Stooges Three Sappy People a You Nazty Spy!. Přestože zůstal mimo filmový průmysl téměř neznámý, stal se jednou z nejsnáze rozpoznatelných tváří v hollywoodských filmech.
Významné filmové role
Mezi jeho nejvýznamnější filmy patří The Night of the Hunter (1955), kde ztvárnil postavu Walta Spoona v jediném režijním počinu Charlese Laughtona. Tento thriller s Robertem Mitchumem a Shelley Winters je dnes považován za klasické dílo americké kinematografie. V oscarovém filmu The Best Years of Our Lives (1946) režiséra Williama Wylera si zahrál roli pana Camerona. Tento film o třech veteránech vracejících se z druhé světové války získal sedm Oscarů včetně ceny za nejlepší film.
Dalším významným snímkem v jeho filmografii je noir thriller The Narrow Margin (1952), kde ztvárnil detektiva seržanta Guse Forbese, partnera hlavního hrdiny. Film režírovaný Richardem Fleischerem je považován za jeden z nejlepších nízkorozpočtových filmů noir. Beddoe se také objevil ve filmu Cyrano de Bergerac (1950), kde hrál postavu The Meddler.
Televizní kariéra
V 50. a 60. letech se Beddoe stal aktivním televizním hercem. Objevil se v mnoha populárních seriálech té doby, včetně Father Knows Best, Have Gun – Will Travel, Lawman, Maverick, Laramie a Lassie. Ztvárnil postavu pana Tollivera v komediálním seriálu The Second Hundred Years na ABC a byl součástí obsazení seriálu Life with Father na CBS.
V roce 1954 hrál psance Black Barta v epizodě "Black Bart The PO8" westernového antologického seriálu Death Valley Days. Během sezóny 1970-1971 seriálu Nanny and the Professor na ABC se objevil ve čtyřech epizodách, třikrát jako pan Thatcher. Svůj poslední televizní výstup učinil v roce 1984 jako Kris v seriálu Highway to Heaven na NBC s Michaelem Landonem a Victorem Frenchem.
Osobní život a odkaz
Beddoe byl dvakrát ženatý - s Jessie Evelyn Sebring (1944-1974) a Joyce Mathews (1974-1991). V roce 1968 navrhl konstrukci "výškového parku pro karavany" v Capistrano Beach v Kalifornii, což ukazuje na jeho podnikavého ducha i mimo filmový průmysl.
Don Beddoe zemřel přirozenou smrtí 19. ledna 1991 ve věku 87 let. Zanechal po sobě bohaté filmové dědictví čítající více než 250 filmů. Přestože nikdy nedosáhl statusu hvězdy, jeho všestrannost a spolehlivost z něj učinily jednoho z nejzaměstnanějších charakterních herců své doby, jehož tvář byla divákům povědomá, i když jeho jméno zůstávalo často neznámé.