Leah Baird (narozena jako Ada Frankenstein; 20. června 1883, Champaign County, Illinois – 3. října 1971) byla americká herečka, scenáristka a producentka, která se významně prosadila v éře němého filmu.
Počátky kariéry
Leah Baird se narodila německým rodičům Williamu Frankensteinovi a Berthe Schreiver Frankenstein Rathjen. Než se vydala na hereckou dráhu, studovala v klášterní škole a později navštěvovala obchodní školu, kde se připravovala na kariéru sekretářky. Svou profesionální dráhu zahájila v divadelních společnostech, kde účinkovala v letních a kočovných představeních v Torontu a New Yorku. V roce 1908 byla obsazena po boku Douglase Fairbankse do hry The Gentleman from Mississippi, kterou společně uváděli na Broadwayi po dobu dvou let.
Hvězda němého filmu
Filmovou kariéru zahájila Leah Baird v roce 1910 ve snímku Jean and the Waif, kde hrála proti psímu herci Jeanovi ze studia Vitagraph. Brzy se stala jednou z prvních hvězd tohoto studia. Ztvárnila několik hlavních rolí v divadelní společnosti Williama F. Bradyho, opět po boku Douglase Fairbankse, než ji studio Vitagraph podepsalo exkluzivní smlouvu. Vrchol její herecké kariéry nastal v letech 1916-1918, kdy byla velmi populární filmovou hvězdou. V pozdních 10. letech 20. století účinkovala v 15 epizodách seriálu Wolves of Kultur.
Vlastní produkční společnost
V roce 1921 založila Leah Baird společně se svým manželem, producentem Arthurem F. Beckem, vlastní produkční společnost Leah Baird Productions, Inc. v Cliffside v New Jersey. Tím se zařadila mezi významné představitelky druhé vlny hereček-producentek z let 1917-1923. Manželství s Beckem jí umožnilo rozšířit své působení za hranice herectví. Mezi lety 1920 a 1925 nejen hrála, ale také psala scénáře pro seriál Cynthia of the Minute, který byl adaptací díla populárního romanopisce Louise Josepha Vance.
Scenáristka a producentka
Leah Baird se zajímala o přinášení ženských témat na filmové plátno, což dokládají tituly její produkční společnosti jako The Bride's Confession (1921), Don't Doubt Your Wife (1922), When the Devil Drives (1922), When Husbands Deceive (1922), Destroying Angel (1923) a Is Divorce a Failure? (1923). V roce 1923 cestovala do Texasu, aby představila film Is Divorce a Failure? Ženskému klubu v Houstonu, kde obratně využila svou celebritu k získání přístupu ke guvernérovi a starostovi, a zároveň otevřela diskusi o složité otázce reformy rozvodového práva.
Pozdější kariéra
V roce 1925 se Baird začala naplno věnovat psaní scénářů a produkci, čímž se stala jednou z mála žen, které v té době produkovaly filmy. Její původní příběh The Primrose Path, který produkoval Beck v roce 1925, získal vynikající recenzi v časopise Variety. Mezi její další úspěšné scénáře patřily filmy The Shadow of the Law (1926), Devil's Island (1926), The False Alarm (1926) a Spangles (1926). Významně přispěla také k několika filmům s hvězdou němého filmu Clarou Bow.
Návrat k herectví
Ačkoli v roce 1934 odešla do důchodu, v roce 1941 se Leah Baird vrátila k herectví a začala přijímat malé, často neuvedené role ve filmech Warner Brothers, včetně Mildred Pierce (1945). Svou kariéru ukončila v roce 1956 filmem Around the World in Eighty Days. Během svého života účinkovala celkem ve 138 filmech a napsala scénáře k 23 snímkům.
Odkaz
Leah Baird zůstává fascinující postavou filmové historie díky obrovskému počtu filmů, na kterých pracovala, jejímu zájmu o psaní během celého profesního života a délce její kariéry, která trvala od roku 1911 do roku 1956. Jako jedna z průkopnic ženské filmové tvorby si vybudovala pozici nejen jako herečka, ale také jako úspěšná scenáristka a producentka v době, kdy filmový průmysl začínal být dominován mužskými studiovými systémy.