Petre Arsovski, narozen 12. června 1945 v Mokreni nedaleko Veleska v Makedonii (tehdejší Jugoslávie), je významný makedonský herec s bohatou divadelní a filmovou kariérou.
Divadelní kariéra
Petre Arsovski patří mezi nejznámější herce v historii makedonského divadla. Je jedním z nejslavnějších herců v dějinách makedonského divadla. Více než 30 let byl součástí souboru Makedonského národního divadla, kde účinkoval ve více než 150 premiérách. Mezi jeho nejvýznamnější divadelní role patří účinkování v inscenacích jako Démoni (režie Vladimir Milčin), Zločin a trest (režie Egon Savin), Šťastný nový rok '49 (režie Slobodan Unkovski), Dias Irae (režie Slobodan Unkovski), Julius Caesar (režie Ljubiša Georgievski), Power Cag (režie Sašo Milenkovski), Revizor (režie Vladimir Milčin) a Glembajovi (režie Ljubiša Georgievski).
Filmová kariéra
Kariéra Petre Arsovského je také poznamenána rozsáhlým počtem filmů (70 hlavních rolí), televizních filmů a seriálů. Mezi jeho nejvýznamnější filmové role patří účinkování ve snímcích:
Unshattered (2023), kde ztvárnil postavu Vasila. Tento fantasy thriller režírovaný Igorem Aleksovem vypráví příběh dvou uprchlíků - muže, který ztratil svou lásku a byl odsouzen k samotě, a sirotka, který nikdy lásku nepoznal. Když se jejich cesty zkříží, jejich světy se obrátí vzhůru nohama.
Nightlife (2016), kde hrál roli dr. Nikolovského. Tento slovinský film režírovaný Damjanem Kozolem vypráví příběh o vysoce postaveném právníkovi, který je jedné noci nalezen na chodníku podél hlavní silnice v Lublani. Je sotva při vědomí, leží v kaluži krve a je pokryt psími kousanci. Zatímco lékaři v nemocnici bojují o jeho život, jeho manželka v šoku čelí svým nejhlubším obavám a během této noci poruší každý morální standard, kterého se ve svém životě držela.
For King and Homeland (2015), kde ztvárnil postavu generála Dušana Simoviće. Tento srbský film režírovaný Radošem Bajićem zachycuje osud starého srbského válečníka Milisava Janjiće, který bojoval proti německé okupaci během druhé světové války jako člen hnutí "Ravnogorski pokret".
Happy New Year (1986), známý také jako Srećna nova '49. Tento jugoslávský film režírovaný Stole Popovem vypráví příběh dvou bratrů s odlišnou orientací a osudem. Drama se odehrává v atmosféře napětí a strachu během konfliktu Komunistické strany Jugoslávie se stalinismem, v období Informbyra. Starší bratr Dragoslav, navrátilec z Ruska, je nespravedlivě obviněn z toho, že je ruský špion a následně zatčen. Mladší bratr Kosta se o politiku nezajímá, ale přitahuje ho bratrova žena Vera a podsvětí. Nakonec se ukáže, že mladá žena patří k sovětské špionážní agentuře. Film byl jugoslávským příspěvkem na 59. ročník udílení Oscarů v kategorii nejlepší cizojazyčný film, ale nedostal se do užšího výběru nominovaných.
Mrs. Rubin (2011), kde ztvárnil roli profesora. Tento krátkometrážní film režírovaný Kostadinem Anastasovem vypráví příběh 27leté stážistky Sophie na psychiatrickém oddělení, která právě absolvovala lékařskou fakultu a setkává se s krutou realitou, když poznává příběh 45leté pacientky, paní Rubinové. Profesor, Sophiin mentor a lékařský správce zařízení, si všimne Sophiiny posedlosti pacientkou a přivede obě ženy dohromady.
This Is Not an American Movie (2011), kde ztvárnil roli policejního náčelníka. Tento makedonský film režírovaný Sašo Pavlovskim ve stylu Mafiánů vypráví o umírajícím mafiánském bossovi, který inscenuje svou poslední a největší loupež tak, aby vypadala jako hollywoodská produkce, s mnoha zbraněmi a speciálními efekty. Diagnostikován se smrtelnou nemocí, chce, aby jeho poslední práce byla největším zločinem jeho života - vykrást americkou ambasádu. Jeho gang zlodějů by se však raději choval jako drsní mafiáni z amerických filmů, než aby skutečně pracovali. Jejich každodenní existence je spíše neglamourní, většinu času tráví v kavárnách, kde přehánějí svůj význam a mluví o amerických filmech.
Vzdělání a ocenění
Petre Arsovski vystudoval Univerzitu sv. Cyrila a Metoděje ve Skopje. Během své dlouhé kariéry se stal jednou z nejvýraznějších osobností makedonské kinematografie a divadla.
Pozdější kariéra
V pozdějších letech se Arsovski také účastnil mnoha nezávislých a alternativních projektů, mezi které patří: Mad Forest (režie Nina Nikolikj), Tito (režie Branko Brezovec), Sex, Lies and Wild Geese (režie Nina Nikolikj), The Other Side (režie Martin Kochovski) a Picnic on the Front (režie Luca Cortina).
Petre Arsovski svou všestranností a talentem významně přispěl k rozvoji makedonského divadla a filmu, a právem je považován za jednu z nejvýznamnějších osobností makedonské kulturní scény.