

Jan Hammer, narozený 17. dubna 1948 v Praze, je česko-americký hudební skladatel, multiinstrumentalista a producent, který se proslavil především svou filmovou a televizní hudbou a spoluprací s předními světovými hudebníky.
Hudební začátky a rodinné zázemí
Jan Hammer se narodil do hudební rodiny. Jeho matkou byla známá jazzová zpěvačka Vlasta Průchová a otcem lékař a jazzový kontrabasista Jan Hammer starší. Již od čtyř let hrál na klavír a jeho mimořádný talent se projevil velmi brzy. Studoval na Pražské konzervatoři, kde se zaměřil na klavír, kompozici a dirigování. Později vstoupil na prestižní pražskou akademii múzických umění, kterou musel přerušit kvůli vpádu sovětských vojsk a přestěhoval se do USA, kde byl přijat na vysokou školu hudby v Bostonu. Po odchodu do Ameriky studoval na Berklee College of Music v Bostonu , což mu otevřelo dveře do světa profesionální hudby.
Průlom v USA a spolupráce s Mahavishnu Orchestra
Po dokončení studií se přesunul do Lower Manhattan, kde se připojil k nově vznikající skupině Johna McLaughlina Mahavishnu Orchestra v roce 1971. Za dva roky skupina prodala přes dva miliony nosičů před svým rozpuštěním v roce 1973. Toto období znamenalo pro Hammera významný průlom na americké hudební scéně a etabloval se jako jeden z nejvýznamnějších klávesistů jazzrockové fúze.
Spolupráce s Jeffem Beckem a další projekty
V průběhu následující dekády Jan Hammer produkoval a vystupoval na téměř 20 albech se svými vlastními skupinami (Jan Hammer Group a později Hammer) a s hudebníky jako Jeff Beck, Al Di Meola a Neal Schon (z Journey). S Beckem napsal, produkoval a vystupoval na několika skladbách pro kytaristovo platinové album Wired, po němž následovalo masivní osmimesíční turné se 117 koncerty, které vyústilo v zlaté album Jeff Beck with the Jan Hammer Group Live. V roce 1977 Hammer nahrál Elegant Gypsy s Al Di Meolou. Následovala alba Casino, Splendido Hotel a Electric Rendezvous. Poté se připojil k Di Meolovi na turné, které bylo ve stejném roce zdokumentováno na albu Tour De Force - Live; a nakonec se objevil na albu Scenario, kde využíval digitální syntezátor Fairlight CMI a přispěl k více než polovině skladeb alba.
Filmová a televizní hudba
Zjevnými plody velkého nadání nás Jan Hammer obohatil už jako mladík, když složil hudbu k filmové pohádce Šíleně smutná princezna. Prorazil jako devatenáctiletý hudbou k filmovému muzikálu Šíleně smutná princezna, kde jeho písně zpívali Václav Neckář či Helena Vondráčková. Tento film se stal jednou z nejoblíbenějších českých filmových pohádek.
Největší slávu mu však přinesla hudba k americkému televiznímu seriálu Miami Vice. V roce 1984 producenti televizní série Miami Vice Hammera požádali o zkomponování hudby ke každé epizodě toho seriálu. Jan souhlasil a v roce 1985 jeho tematická píseň pro seriál dosáhla první místo v Billboard Hot 100. V roce 1986 získala skladba "Miami Vice Theme" ceny Grammy za "Nejlepší instrumentální kompozici" a "Nejlepší popovou instrumentální interpretaci". Populární úspěch jeho hudby v seriálu byl zřejmý již po první sezóně, když 2. listopadu 1985 soundtrack k Miami Vice dosáhl prvního místa v žebříčku Billboard Top Pop album. Album dosáhlo čtyřnásobné platinové desky s prodejem více než čtyř milionů kopií v USA.
Další významnou skladbou z tohoto seriálu se stala instrumentální píseň "Crockett's Theme", kterou Jan Hammer složil pro postavu Jamese "Sonnyho" Crocketta, kterého hrál Don Johnson. Počáteční verze tématu se poprvé objevila v epizodě "Calderone's Return: Part 1 – The Hit List", která byla vysílána 19. října 1984, a další variace byly použity v pozdějších epizodách. Miami Vice Soundtrack zůstal na prvním místě v žebříčku Billboard po 12 týdnů, dosáhl čtyřnásobné platinové desky a prodal přes 4 miliony kopií jen v USA, s celosvětovým prodejem přesahujícím 7 milionů. Miami Vice II a Escape From Television byly oba milionové prodejní alba pro Jana v roce 1987, oba obsahující "Crockett's Theme", který se stal evropským hitem, vedoucím žebříčky v šesti zemích.
Další filmové a televizní projekty
V roce 1995 se Hammer vrátil ke skládání hudby pro film a televizi. Začal s jednohodinovým dramatem Universal Vanishing Son, poté pokračoval komponováním tématu a hudby pro 13 epizod seriálu. Složil a provedl původní hudbu pro dva celovečerní filmy, oba vydané v roce 1996: A Modern Affair a In the Kingdom of the Blind the Man with One Eye Is King. Hammer zakončil rok hudbou k filmu Beastmaster III: The Eye of Braxus. V roce 1996 Hammerovy skladatelské úkoly zahrnovaly NBC Movie of the Week, The Babysitter's Seduction, The Secret Agent Club a The Corporate Ladder. V roce 1997 Hammer také složil rockový soundtrack pro novou CD-ROM hru Outlaw Racers (MegaMedia). Jeho dalším projektem bylo téma a původní hudební skóre pro pilotní díl a seriál Prince Street.
Dalším významným projektem Jana Hammera bylo složení a provedení původní hudby pro videoalbum BEYOND The Mind's Eye produkce Miramar, vydané v říjnu 1992 na Miramar/BMG Video. Hudba byla složena přesně podle snímků s vizuály, které prolomily bariéru 'virtuální reality'. Video bylo popsáno jako "dechberoucí" Rogerem Ebertem (v pořadu "Siskel & Ebert At the Movies"), který ho označil za své "video doporučení týdne". BEYOND The Mind's Eye bylo jedním z pěti nejprodávanějších hudebních videí roku 1993 podle žebříčku Billboard's Top Music Videos. Na žebříčku zůstalo 112 po sobě jdoucích týdnů (do března 1995) a bylo certifikováno jako trojnásobná platinová deska.
Pozdější kariéra a uznání
V roce 2018 byl Jan Hammer zahrnut do dlouhého dokumentárního filmu o Jeffu Beckovi s názvem Jeff Beck: Still on the Run. V dokumentu vystupují také Eric Clapton, Jimmy Page, David Gilmour, Rod Stewart, Slash a Joe Perry z Aerosmith. V roce 2020 vydal Jan další album, Sketches in Jazz, sbírku deseti skladeb, které demonstrují trvalý vliv hudebníků, kteří ho okouzlili během jeho dospívání – hudebníků jako Miles Davis, John Coltrane a Bill Evans. Kritici album opět chválili. JW Vibe ho oslavil slovy: "Jedním z čerstvých konceptů tohoto odhalujícího projektu je, že jsou to skutečně 'skici' – ne dlouhé, minutové improvizace, ale kratší, okamžitě melodické poklady, které jdou přímo k věci... mějte otevřenou mysl, že Hammer bude vždy plný velkých zvukových překvapení."
Jan Hammer je bezesporu jedním z nejvýznamnějších českých hudebníků, kteří se prosadili na mezinárodní scéně. Jeho schopnost překračovat žánrové hranice, inovativní přístup k elektronické hudbě a mistrovské kompozice pro film a televizi z něj činí výjimečnou osobnost světové hudby. Za svou kariéru získal několik cen Grammy a jeho hudba, zejména z Miami Vice, se stala ikonickou součástí popkultury 80. let.
Nejnovější články
Jan Hammer: Nejlepší filmy a seriály
Jan Hammer: Filmy a pořady 110
Dodatečné informace
Praha




