Hayley Catherine Rose Vivien Mills, narozená 18. dubna 1946 v Marylebone v Londýně, je anglická herečka pocházející ze slavné herecké rodiny. Jako dcera uznávaného britského herce sira Johna Millse a spisovatelky Mary Hayley Bell a mladší sestra herečky Juliet Mills, měla Hayley filmové prostředí v krvi.
Dětská hvězda
Hayley Mills se dostala do povědomí diváků ve svých 12 letech, když ji režisér J. Lee Thompson obsadil do thrilleru Tiger Bay (1959), kde hrála po boku svého otce. Její výkon v roli dívky, která se stane svědkem vraždy, jí vynesl cenu BAFTA pro nejslibnějšího nováčka. Tento debut zaujal producenta Walta Disneyho natolik, že jí nabídl hlavní roli v rodinném filmu Pollyanna (1960). Za ztvárnění optimistické osiřelé dívky, která přináší radost do života své tety a celého města, získala speciální dětskou cenu Akademie (Juvenile Oscar), což byla poslední udělená cena tohoto typu v historii.
Éra Disneyho filmů
Během šestiletého působení ve studiích Disney se Hayley Mills stala jednou z nejpopulárnějších dětských hereček své doby. Po úspěchu filmu Pollyanna ji Disney obsadil do dvojrole identických dvojčat Sharon a Susan ve filmu The Parent Trap (1961), kde ztvárnila sestry, které se snaží znovu spojit své rozvedené rodiče. Film se stal kasovním trhákem a upevnil její pozici hvězdy. Následovaly další úspěšné snímky jako In Search of the Castaways (1962), Summer Magic (1963), The Moon-Spinners (1964) a That Darn Cat! (1965). Kritici si všímali, že americká oblíbená dětská hvězda byla ve skutečnosti velmi britská a elegantní.
Mimo Disney
Paralelně s prací pro Disney se Hayley Mills objevila i v britských filmech. Významným byl snímek Whistle Down the Wind (1961), natočený podle románu její matky, kde ztvárnila dívku, která ukrývá uprchlého trestance, jehož považuje za Ježíše Krista. Za tento výkon byla nominována na cenu BAFTA pro nejlepší britskou herečku a byla zvolena největší hvězdou v Británii pro rok 1961. Dalším významným filmem byl The Chalk Garden (1964), kde hrála dívku, která trápí svou guvernantku v podání Deborah Kerr.
Přechod k dospělým rolím
Po odchodu od Disneyho se Hayley Mills vědomě snažila zbavit své nevinné image a přijímala dospělejší role. Ve filmu The Trouble with Angels (1966), režírovaném Idou Lupino, ztvárnila nezbednou studentku v katolické internátní škole, která postupně dospívá. Film byl v kinech velmi úspěšný a představoval její první významný krok k dospělejším rolím.
Zásadním zlomem v její kariéře byl film The Family Way (1966), režírovaný Royem Boultingem, kde hrála mladou novomanželku, jejíž manželství ještě nebylo naplněno. Film se vyznačoval dospělejšími tématy a obsahoval i kontroverzní nahé scény. Hudbu k filmu složil Paul McCartney s aranžemi producenta Beatles George Martina. Během natáčení tohoto filmu se dvacetiletá Mills zamilovala do třiapadesátiletého režiséra Boultinga, za kterého se později v roce 1971 provdala.
Pozdější kariéra
V následujících letech pokračovala ve spolupráci s Boultingem v několika filmech, včetně psychologického thrilleru Twisted Nerve (1968) a Mr. Forbush and the Penguins (1971). V roce 1972 hrála v mysteriózním thrilleru Endless Night podle románu Agathy Christie. Během 70. let se objevila v několika britských a mezinárodních produkcích, ale postupně omezovala svou filmovou práci.
V 80. letech se vrátila k herectví hlavní rolí v britském televizním mini-seriálu The Flame Trees of Thika. V roce 1987 ztvárnila titulní roli v seriálu Good Morning, Miss Bliss, který byl později přeformátován na populární Saved by the Bell, již bez jejího zapojení. V roce 1998 jí byla udělena cena Disney Legends za její práci pro The Walt Disney Company.
Současnost
Hayley Mills pokračovala v příležitostném účinkování ve filmech i v novém tisíciletí. V roce 2024 se po téměř 60 letech vrátila do amerického mainstreamu v podpůrné roli Dr. Josephine Grant v psychologickém thrilleru M. Night Shyamalana Trap. Její obsazení bylo v mediálním pokrytí zdůrazňováno jako pozoruhodný a nečekaný návrat.
Během své kariéry Hayley Mills prokázala mimořádnou všestrannost a schopnost přejít od dětských rolí k dospělým postavám. Jako jedna z posledních hvězd staré školy, která měla dlouhodobou smlouvu se studiem, zůstává ikonickou postavou filmové historie, jejíž práce oslovuje diváky napříč generacemi.