Richard Howard Band, narozen 28. prosince 1953 v Los Angeles v Kalifornii, je americký hudební skladatel specializující se na filmovou a televizní hudbu. Pochází z filmové rodiny – je synem filmového režiséra a producenta Alberta Banda, bratrem režiséra a distributora Charlese Banda a strýcem hudebníka Alexe Banda ze skupiny The Calling.
Hudební začátky a vzdělání
Richard Band zahájil své formální hudební studium na Immaculate Heart College v roce 1972. Později studoval soukromě pod vedením Johna Ringgolda a skladatele Dorrance Stalveye, známého díky slavným "Monday Evening Concerts". Přestože měl hudební vzdělání, jeho cesta k filmové hudbě nebyla přímá. Když jeho bratr Charles založil svou první filmovou společnost, Richard se rozhodl udělat si přestávku od hudby a začal pracovat jako asistent režie. Postupně se vypracoval na pozice produkčního manažera, asociovaného producenta a producenta, přičemž se podílel na více než 12 filmech.
Vstup do světa filmové hudby
V roce 1977 Richard Band opustil filmový byznys a vydal se na delší dovolenou do Evropy, aby se vrátil ke svým kořenům. Brzy si uvědomil, že by mohl spojit svou lásku k filmům a hudbě vytvářením filmové hudby. Jeho skladatelský debut přišel v roce 1978, kdy společně s Joelem Goldsmithem (synem slavného filmového skladatele Jerryho Goldsmitha) složil hudbu k filmu Laserblast. Za tuto práci dostali pouhých 1000 dolarů, ale odstartovala Bandovu úspěšnou kariéru filmového skladatele.
Průlom v hororovém žánru
Richard Band se rychle přesunul od elektronické k orchestrální hudbě, což vedlo k vytvoření řady plnohodnotných, orchestrálních tematických soundtracků. Skutečný průlom v jeho kariéře přišel s filmem Re-Animator (1985), kde spolupracoval s režisérem Stuartem Gordonem. Tento soundtrack, který vzdával hold práci skladatele Bernarda Herrmanna (Psycho), mu přinesl uznání kritiky. Časopis Music From the Movies o jeho hudbě napsal: "Bandova hudba je temná a přímá, vytváří intenzivní a strašidelnou atmosféru, ale vždy s humorným nádechem... Richard Band je bezpochyby jedním z nejvíce podceňovaných skladatelů ve filmovém průmyslu."
Lovecraftovská spolupráce
Po úspěchu Re-Animatora pokračoval Band ve spolupráci s režisérem Stuartem Gordonem na dalších adaptacích děl H.P. Lovecrafta. Jejich společné projekty zahrnují From Beyond (1986), za který Band získal ocenění za Nejlepší původní soundtrack na filmovém festivalu v Sitges, a Castle Freak (1995). Pro režiséra Dana O'Bannona složil hudbu k dalšímu lovecraftovskému filmu The Resurrected (1991). Bandova schopnost vytvářet hudbu, která dokonale vystihuje nadpřirozené a kosmické hrůzy Lovecraftových příběhů, z něj učinila jednoho z nejžádanějších skladatelů pro tento specifický typ hororů.
Spolupráce s Full Moon Entertainment
Když byla založena značka přímých videofilmů Full Moon Entertainment, Richard Band složil hudbu pro některé z ambicióznějších produkcí této společnosti. Mezi jeho nejvýznamnější práce pro Full Moon patří série Puppet Master, která se stala kultovní klasikou. Puppet Master Theme je jednou z jeho nejrozpoznatelnějších skladeb, která dokonale vystihuje strašidelnou atmosféru filmu o vražedných loutkách. Dále složil hudbu k filmům jako Demonic Toys (1992) a Shrunken Heads (1994), na kterém spolupracoval s Dannym Elfmanem.
Rozmanitost tvorby
Přestože je Richard Band nejvíce známý svými hororovými soundtracky, jeho portfolio je mnohem rozmanitější. Pro Paramount Pictures složil hudbu k dětským komediím Remote (1993), Prehysteria (1993) a fantasy filmu Dragonworld (1994). Jeho všestrannost se projevila i v komediích jako Lunch Wagon (1981) a Dr. Heckyl and Mr. Hype (1980), zatímco pro slasherový film The House on Sorority Row (1983) vytvořil mrazivě melodickou hudbu.
Televizní tvorba
V polovině 90. let Band rozšířil svou působnost do televizní tvorby. Spolupracoval na dokumentárních seriálech pro síť A&E, včetně Weapons at War, Most Decorated a mnoha epizod seriálů Biography a The Civil War Journals. Později v 90. letech složil hudbu k několika epizodám populárních seriálů Stargate SG-1 a Walker, Texas Ranger. Jeho žánrová proslulost mu také přinesla zakázku na tři epizody seriálu Masters of Horror, přičemž za epizodu Dreams in The Witch House (2005), režírovanou Stuartem Gordonem, získal svou první nominaci na cenu Emmy.
Práce pro videoherní průmysl
V polovině roku 2000 byl Richard Band jedním z prvních hollywoodských skladatelů, kteří se pustili do skládání hudby pro videohry. Jeho herní portfolio zahrnuje tituly jako Star Trek: Judgment Rights, Waterworld, Casper, ClayFighter a Invictus: The Shadow of Olympus. Tato práce ukázala jeho schopnost adaptovat svůj styl pro interaktivní média.
Současná tvorba
Richard Band zůstává aktivním skladatelem i v současnosti. V posledních letech složil hudbu k hororové komedii Exorcism at 60,000 Feet (2019), Necropolis: Legion (2019) a The Deep Ones (2020) pro režiséra Chada Ferrina. S více než 140 projekty na kontě se Richard Band stal jedním z nejplodnějších a nejdistinktivnějších skladatelů v oblasti hororu a sci-fi.
Hudební styl a odkaz
Bandův hudební styl se vyznačuje silnými, zapamatovatelnými a většinou velmi melodickými tématy, která jsou často nahrávána s orchestrem. Jeho schopnost vytvářet hudbu, která funguje jako protipól k hrůzám na plátně, je jedním z jeho charakteristických rysů. Během své kariéry spolupracoval s některými z nejuznávanějších orchestrů světa, včetně Londýnského symfonického orchestru, Královské filharmonie a Římského symfonického orchestru. Richard Band je považován za jednoho z nejvýznamnějších, i když často nedoceněných, skladatelů filmové hudby, zejména v žánrech hororu a sci-fi.