Gérard Brach (23. července 1927, Montrouge – 9. září 2006, Paříž) byl francouzský scénárista nejznámější svými spoluprácemi s režiséry Romanem Polanskim a Jean-Jacquesem Annaudem. Brach se narodil v Montrouge u Paříže, kde vyrůstal v chudobě. Po válce onemocněl tuberkulózou a strávil pět let v sanatoriu, kde prodělal řadu operací, které mu zanechaly pouze jedno plíce.
Začátky kariéry a setkání s Polanskim
Koncem padesátých let vstoupil Brach do filmového průmyslu, kde zastával různé role – od herectví v menších rolích až po práci asistenta. V roce 1959 se Brach poprvé setkal s Romanem Polanskim během práce v Polsku a začal s ním spolupracovat na různých projektech. Oba muži se později přestěhovali do Londýna, kde napsali scénáře k filmům Repulsion a Cul-de-Sac.
Spolupráce s Romanem Polanskim
Brach získal svůj první scénáristický kredit za Polanskeho segment „Amsterdam" v omnibus filmu Les Plus belles escroqueries du monde (1964). Brach je známý jako pravidelný spolupracovník Polanského (od filmu Repulsion z roku 1965 až po Frantic z roku 1979). Spolupracoval s Romanem Polanskim na filmech Repulsion, Cul-de-Sac, The Fearless Vampire Killers, The Tenant, Tess, Frantic, Bitter Moon a dalších. Během jejich partnerství Brach dělal většinu psaní. „Mluvíme a pak to napíše," vysvětloval Polanski. „Pak se vrátí do místnosti a společně to změníme."
Režijní pokusy
Brach zůstal v Británii několik let, než se vrátil do Francie, aby režíroval La Maison (1970), svůj první pokus o filmovou režii. O rok později režíroval Le Bateau sur l'herbe, který hrál Jean-Pierre Cassel a byl nominován na Grand Prix a Prix du Jury na Filmovém festivalu v Cannes 1971. Ani jeden film neměl velký komerční úspěch.
Spolupráce s Jean-Jacquesem Annaudem
Měl další úspěch se svými scénáři, pracoval s režiséry mezinárodního renomé jako Jean-Jacques Annaud, Michelangelo Antonioni, Andrei Končalovskij a Bertrand Blier. Brach je známý jako pravidelný spolupracovník Jean-Jacquese Annauda (Quest for Fire 1981, The Name of the Rose 1986, The Bear 1988). Film The Bear z roku 1988 byl adaptován z románu The Grizzly King (1916) amerického autora Jamese Olivera Curwooda, scénář napsal Gérard Brach. Annaud a Brach začali plánovat příběh a produkci v roce 1981, ačkoli natáčení nezačalo až o šest let později. Diskutoval tuto myšlenku se svým dlouholetým spolupracovníkem, scénáristou Gerardem Brachem, který během několika dní poslal Annaudovi kopii The Grizzly King.
Významné filmy osmdesátých let
Byl scénáristou a režisérem, známý pro Jean de Florette (1986), The Name of the Rose (1986) a Frantic (1988). Scénáře k Jean de Florette a Manon des Sources adaptoval Claude Berri (s pomocí Gérarda Bracha – Polanskeho starého kamaráda) z dřívějšího filmu Marcela Pagnola z roku 1952, který následně znovelizoval do dvou knih v šedesátých letech. Film The Name of the Rose režíroval Jean-Jacques Annaud, scénář napsali Andrew Birkin, Gérard Brach, Howard Franklin a Alain Godard podle románu Umberta Eca.
Pozdní roky a smrt
V pozdějších letech Brach trpěl intenzivní agorafobií, která mu bránila opustit jeho pařížský byt. Francouzský scénárista Gerard Brach, který napsal Jean-Jacquese Annaudovy filmy Quest for Fire a The Name of the Rose a devět filmů Romana Polanského, zemřel 9. září v Paříži na rakovinu. Bylo mu 79 let. Annaud je v současné době v produkci Brachova posledního scénáře, francouzského filmu Sa majeste Minor (His Majesty Minor), natáčeného ve Španělsku.