Robert Thom (2. července 1929 – 8. května 1979) byl americký scénárista, dramatik, romanopisec a básník narozený v Brooklynu v New Yorku.
Robert Thom absolvoval Yale University v roce 1952 jako nadějný básník a stal se držitelem prestižního Rhodesova stipendia, díky kterému studoval rok na Oxfordské univerzitě. Svou kariéru zahájil v divadelním prostředí New Yorku, když v roce 1954 prodal svou první hru The Minotaur producentům z Circle in the Square Theatre. Postupně si vybudoval pověst talentovaného mladého dramatika na newyorské divadelní scéně. V roce 1957 se podílel na broadwayské inscenaci Compulsion, založené na knize a hře Meyera Levina o případu Leopolda a Loeba, v hlavních rolích s Roddym McDowellem a Deanem Stockwellem, která měla 140 repríz.
Začátky ve filmu a televizi
Thom se přestěhoval na západní pobřeží, aby pracoval pro MGM, kde psal scénáře pro filmy zaměřené na mládež, jako byly The Subterraneans podle románu Jacka Kerouaca a All the Fine Young Cannibals volně podle románu Rosamond Marshallové (oba uvedené v roce 1960). The Subterraneans byl prvním filmovým zpracováním Kerouacova románu, zatímco All the Fine Young Cannibals byl prvním filmem, ve kterém společně hráli manželé Natalie Woodová a Robert Wagner. Ačkoli byly tyto filmy na svou dobu "odvážné", dnes působí spíše jako melodramata. V roce 1963 spoluvytvořil epizodu The DuPont Show of the Week s názvem "The Legend of Lylah Clare", která byla vysílána na NBC a později v roce 1968 rozvinuta do celovečerního filmu stejného jména. Týden po odvysílání této epizody získal Thom cenu Emmy za vynikající scénáristický počin v dramatu za dvoudílnou epizodu televizního seriálu The Defenders s názvem The Madman.
Vrchol kariéry a kultovní filmy
Thom zaznamenal svůj první skutečný průlom jako scénárista v roce 1968 se scénářem k filmu Wild in the Streets režiséra Barryho Sheara, který byl založen na jeho povídce "The Day It All Happened, Baby!". Tento podivuhodně zvláštní, znepokojivě sladký a ostře satirický snímek patří k nezapomenutelným filmům společnosti American International Pictures. Film vypráví o rockové hvězdě Maxu Frostovi, který se spojí s politikem, aby snížili věkovou hranici pro volební právo na čtrnáct let. Když mladí převezmou volební místnosti, je Max brzy jmenován prezidentem a jedním z jeho prvních kroků je shromáždit všechny osoby starší třiceti let, umístit je do koncentračních táborů a násilně je krmit LSD.
Nejdůležitějším Thomovým dílem ze 70. let je bezpochyby kultovní dystopický film Death Race 2000 z roku 1975 (na kterém spolupracoval s Charlesem B. Griffithem), režírovaný Paulem Bartelem. V hlavních rolích se představili David Carradine, Martin Kove, Mary Woronov a Sylvester Stallone před svým průlomem v Rocky. Film zobrazuje šílenou budoucnost, kde automobilový závod vyžaduje, aby soutěžící přejížděli nevinné chodce a získávali body, které jsou počítány na základě brutality každého zabití, přičemž děti a starší lidé přinášejí nejvíce bodů. Film je pozoruhodný svou satirou, hypnotickými akčními scénami a důmyslnou charakterizací postav. Producent Roger Corman chtěl natočit futuristický akční sportovní film, aby využil předběžné publicity filmu Rollerball (1975). Koupil proto povídku od Iba Melchiora a najal Roberta Thoma, aby ji adaptoval. Režisér Paul Bartel však cítil, že Thomův scénář je nenatočitelný, a tak ho Charles B. Griffith přepracoval. Corman označil původní příběh za příliš vážný a "poněkud odporný" a přepracoval ho, aby zdůraznil satiru a camp.
Thom napsal scénáře pro čtyři z nejvýznamnějších a nejlepších filmů tohoto žánru: Wild in the Streets (1968, režie Barry Shear), Bloody Mama (1970, režie Roger Corman), Death Race 2000 (1975, režie Paul Bartel) a Crazy Mama (1975, režie Jonathan Demme). Po neúspěchu svého režijního debutu Angel, Angel, Down We Go začal pracovat pro Rogera Cormana, pro kterého napsal scénář k filmu Bloody Mama, který Corman režíroval. Když se Corman přesunul k produkci, Thom pro něj napsal dva scénáře. Death Race 2000 je považován za jeden z největších amerických exploatačních filmů.
Thom je autorem scénářů k filmům Bloody Mama (1970) a Crazy Mama (1975). V prvním z nich hrála Shelley Wintersová postavu volně založenou na Ma Barkerové, s obsazením zahrnujícím Bruce Derna, Pata Hinglea, Scatmana Crotherse a velmi mladého Roberta De Nira. V druhém filmu hrají Cloris Leachmanová, Donny Most, Stuart Whitman, Ann Sothernová, Jim Backus, Sally Kirklandová a legendární Dick Miller.
V roce 1969 Thom nejen napsal, ale také poprvé režíroval svůj vlastní film Angel, Angel, Down We Go, další podivný příběh o fiktivní rockové hvězdě, tentokrát výborně pojmenované Bogart Peter Stuyvesant.
Pozdější tvorba a odkaz
V roce 1976 vznikl film The Witch Who Came from the Sea, v hlavní roli s Millie Perkinsovou (Thomovou manželkou) a režírovaný Mattem Cimberem. Film je pozoruhodný kombinací poetických dialogů plných mytologických odkazů a extrémně nízkého rozpočtu. Jde o jakýsi feministický horor, ve kterém Perkinsová hraje zneužívanou a pronásledovanou ženu, která se zblázní a začne zabíjet muže – hrozné, hrozné muže. Film napsal Robert Thom v době, kdy procházel rozsáhlou lékařskou péčí.
Thom napsal několik románů a těsně před svou smrtí dokončil dílo Masquerade. Byl třikrát ženatý - s herečkou Joan Zellovou (1953-1956), která spáchala sebevraždu v jeho domě v roce 1961, s herečkou Janice Ruleovou (1956-1961), s níž měl dceru Kate, a s herečkou Millie Perkinsovou (1964-1979), s níž měl dvě dcery, Lillie a Hedy. S Perkinsovou byli v době jeho smrti v roce 1979 odloučeni. Thom, který v té době žil v New Yorku, zemřel na infarkt během pobytu v hotelu v Malibu v Kalifornii ve věku 49 let.
Robert Thom zůstává jedním z nejoriginálnějších a nejodvážnějších scénáristů své doby, jehož díla často předběhla svou dobu a nabízela pronikavý, byť často bizarní pohled na americkou společnost a její problémy. Jeho filmy, zejména Death Race 2000 a Wild in the Streets, si získaly kultovní status a dodnes inspirují filmaře a fanoušky.