Edwin Marian, narozen 14. června 1928 v Lodži v Polsku, zemřel 15. listopadu 2018 v Mnichově v Německu, byl významný německý herec, režisér a scenárista polského původu. Jeho skutečné příjmení bylo Kmieczak, přičemž Marian používal jako umělecké jméno.
Herecká kariéra
Edwin Marian se prosadil především v německé kinematografii, kde se stal respektovaným hercem východoněmecké filmové produkce DEFA. Jeho filmografie zahrnuje desítky filmových a televizních rolí, přičemž k jeho nejvýznamnějším snímkům patří Much Ado About Nothing (1964), kde se objevil pod režijním vedením Martina Hellberga v této shakespearovské adaptaci. Film byl natočen ve východním Německu a představoval důležitý milník v Marianově kariéře.
Významné filmové role
Mezi jeho další významné filmy patří The Boxer and Death (1963), kde ztvárnil roli v příběhu odehrávajícím se v nacistickém koncentračním táboře. Tento film režiséra Petera Solana je považován za významné dílo nové vlny československé kinematografie. Marian se také objevil ve válečném snímku Five Cartridges (Fünf Patronenhülsen) po boku známých herců jako Armin Mueller-Stahl a Manfred Krug. Tento film režiséra Franka Beyera pojednával o španělské občanské válce a byl natáčen převážně v Bulharsku.
Televizní tvorba
V televizní tvorbě se Edwin Marian prosadil v několika významných projektech. Účinkoval v minisérii Wolf unter Wölfen (1964), která byla natočena podle románu Hanse Fallady a popisovala hyperinflaci ve Výmarské republice v roce 1923, která vedla k masové nezaměstnanosti, bezdomovectví a nepokojům v Berlíně. V této minisérii se objevil po boku Armina Mueller-Stahla pod režijním vedením Hanse-Joachima Kasprzika.
Spolupráce s významnými režiséry
Marian spolupracoval s řadou významných režisérů východoněmecké kinematografie. V roce 1975 se objevil ve filmu Jacob the Liar (Jakob der Lügner) režiséra Franka Beyera, který byl nominován na Oscara za nejlepší cizojazyčný film a byl prvním východoněmeckým filmem, který se kdy dostal do užšího výběru na toto ocenění. Film pojednával o židovském ghettu během holocaustu, kde hlavní postava Jakob Heym (ztvárněná Vlastimilem Brodským) se snaží zvýšit morálku v ghettu sdílením povzbuzujících zpráv, které údajně slyšel na (imaginárním) rádiu.
Pozdější kariéra
V roce 1985 režíroval a hrál v televizním filmu Cortuga, což dokazuje jeho všestrannost jako filmového tvůrce. Kromě herectví se věnoval i scenáristické tvorbě. Mezi jeho další filmy patří Der Schatten (1961), Carnations in Aspic (Nelken in Aspik, 1976), kde hrál po boku Armina Mueller-Stahla v satirické komedii o východoněmecké pracovní kultuře, a komedie Mit mir nicht, Madam! (1969).
Osobní život
Edwin Marian byl ženatý s Virginií Kmieczak a měl dvě dcery. Většinu svého profesního života strávil v Německu, kde se stal respektovanou osobností filmového průmyslu. Po pádu Berlínské zdi pokračoval ve své tvůrčí činnosti a zemřel ve věku 90 let v Mnichově v Bavorsku.
Odkaz
Edwin Marian zanechal významnou stopu v německé kinematografii, především v období východoněmecké filmové produkce. Jeho herecký talent a všestrannost mu umožnily ztvárňovat různorodé role v dramatech, komediích i válečných filmech. Jeho spolupráce s významnými režiséry a herci své doby z něj činí důležitou postavu středoevropské filmové historie druhé poloviny 20. století.