6.5

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Ankur Vikal
Ankur Vikal, narozen 21. ledna 1982 v Gudžarátu v Indii, je uznávaný indický divadelní a filmový herec. Jako nejmladší ze tří sourozenců vyrůstal v Suratu v Gudžarátu v rodině učitelky a aktivisty za práva pracujících. Jeho příjmení je ve skutečnosti uměleckým pseudonymem jeho dědečka, básníka Vidhyaratny, který vyrůstal v sirotčinci v Láhauru a před rozdělením Indie v roce 1947 se přestěhoval do Gudžarátu. Vzdělání a divadelní začátky Vikal původně studoval architekturu na Maharaja Sayajirao University of Baroda, ale brzy objevil svou vášeň pro herectví a začal účinkovat v divadelních hrách. V roce 2000 absolvoval prestižní National School of Drama (NSD) v Novém Dillí a následně se přestěhoval do Bombaje, kde zahájil svou profesionální kariéru. Na rozdíl od mnoha svých kolegů z NSD, kteří používali divadlo jako odrazový můstek k filmové kariéře, Vikal považoval divadlo za svou primární profesi. Významnou část své divadelní kariéry strávil ve skupině Motley Theatre Group, kde ztvárnil hlavní role v hrách jako Manto Ismat Haazir Hain, Safed Jhooth Kaali Shalwar, Katha Kollage II, All Thieves, The Caine Mutiny Court-Martial a Salome. Filmová kariéra Jeho filmová dráha začala v roce 2001 průlomovým indickým snímkem Mango Souffle režiséra Maheše Dattaniho, kde ztvárnil postavu Kamleše v jednom z prvních indických filmů s gay tematikou. Následovaly kriticky oceňované filmy jako Maqbool (2003), adaptace Shakespearova Macbetha od režiséra Vishala Bhardwaje, kde hrál postavu Riyaze Botiho založenou na Macduffovi, a experimentální snímek Missed Call (2005). Mezinárodní uznání získal rolí bezohledného gangstera Mamana ve filmu Slumdog Millionaire (2008) režiséra Dannyho Boylea. Film získal osm Oscarů, včetně ceny za nejlepší film, sedm cen BAFTA a čtyři Zlaté glóby. Za svůj výkon v tomto filmu obdržel Vikal v roce 2009 cenu Screen Actors Guild Award za nejlepší herecký ansámbl. Jeho ztvárnění "stejně děsivého jako okouzlujícího" Mamana si získalo uznání kritiky i diváků po celém světě. Další významné filmové projekty V průběhu let Vikal rozšířil svou filmografii o různorodé role v mnoha žánrech. Hrál v thrillerech jako The Forest (2009) režiséra Ashwina Kumara a Phobia (2016) Pawana Kripalaniho, kde vystupoval po boku Radhiky Apte. V roce 2013 debutoval v tamilské kinematografii filmem Maryan režiséra Bharatbaly, kde ztvárnil roli ropného dělníka. Mezi jeho další významné filmy patří akční thriller Bang Bang (2014) režiséra Siddhartha Ananda, drama Love Sonia (2018) Tabreze Nooraniho a Jazbaa (2015), kde hrál s Irrfanem Khanem. V roce 2021 se objevil v životopisném filmu Saina režiséra Amola Gupteho, kde ztvárnil trenéra badmintonové hvězdy Sainy Nehwalové. Jeho filmografie zahrnuje také snímky jako Yaara (2020) režiséra Tigmanshu Dhulii, Beast (2022) a Bhavai (2021). Televizní a streamovací projekty Vikal se úspěšně prosadil i v oblasti televizní a streamovací produkce. V roce 2014 se objevil v indické verzi seriálu 24, kde ztvárnil postavu Yakuba Syeda. V roce 2020 se představil ve dvou významných streamovacích seriálech - v hororovém seriálu Betaal na Netflixu jako inženýr Bhunnu a v kriticky oceňovaném Paatal Lok na Amazon Prime jako jednooký bandita Kana Commando. Mezi jeho další televizní role patří postava trenéra Azeema Khana v seriálu Inside Edge a role Guhy v seriálu Baahubali: Before the Beginning. Divadelní projekt Nirbhaya Mezi lety 2013 a 2015 Vikal cestoval po celém světě s divadelní hrou Nirbhaya režisérky Yael Farberové, inspirovanou případem skupinového znásilnění v Dillí z roku 2012. Jako jediný mužský herec v obsazení ztvárnil všechny mužské role v této hře, která byla vytvořena na základě skutečných zkušeností jeho šesti hereček s sexuálním zneužíváním. Hra získala ocenění Fringe First, cenu Amnesty International a Herald Angel na festivalu v Edinburghu a byla kritikou označena za jedno z nejdůležitějších děl divadla lidských práv na světě. Ankur Vikal je známý svým oddaným přístupem k herectví a schopností zcela se ponořit do svých rolí. Navzdory úspěchu v komerčních projektech zůstává věrný svému uměleckému přesvědčení a vyhýbá se "budování image", které považuje za odtržené od svého řemesla. Jeho všestrannost a autentické herecké výkony z něj činí jednoho z nejrespektovanějších herců současné indické kinematografie.


Ankur Vikal: Filmy a pořady 23

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.