Narozen 1. 3. 1950 (75 let) Long Beach, Long Island, New York
6.6
Phil Alden Robinson, narozen 1. března 1950 v Long Beach na Long Islandu v New Yorku, je americký filmový režisér a scenárista. Je synem Jessie Frances a S. Jesse Robinsona, který pracoval jako divadelní kritik pro New York Journal American a mediální koordinátor pro likérovou divizi National Distillers & Chemical Corp. v New Yorku.
Vzdělání a počátky kariéry
Robinson vystudoval Union College v Schenectady ve státě New York, kde získal bakalářský titul v oboru politologie. V roce 1996 mu tato univerzita udělila čestný doktorát. Po ukončení studia pracoval v místním rozhlase a televizi jako zpravodaj. Následně našel uplatnění u amerického letectva, kde psal a režíroval výcvikové filmy. Později se věnoval produkci, psaní a režii dalších výcvikových a vzdělávacích filmů pro korporátní sektor. Po dokončení svého prvního komerčního projektu napsal dva díly pro televizní seriál Trapper John, M.D.
Průlom v Hollywoodu
Rok 1984 znamenal pro Robinsona zásadní zlom v kariéře. Prorazil do hollywoodského mainstreamu dvěma komediálními filmy – komerčně úspěšným All of Me s Stevem Martinem a Lily Tomlinovou a méně úspěšným Rhinestone s Dolly Partonovou a Sylvesterem Stallonem. U filmu Rhinestone si nakonec nechal své jméno odstranit z titulků, protože finální produkt neměl téměř nic společného s jeho původním scénářem.
Režijní kariéra
Robinson si vybrousil své režijní dovednosti při natáčení dvou epizod varietního seriálu CBS "The George Burns Comedy Week" v polovině 80. let. Svůj celovečerní režijní debut uskutečnil s filmem In the Mood (1987), příjemnou, i když lehkou komedií založenou na skutečném příběhu "Woo Woo Kid", teenagera, který v 40. letech způsobil rozruch útěky se staršími ženami.
V roce 1989 režíroval svůj nejznámější film Field of Dreams (Hřiště snů) s Kevinem Costnerem v hlavní roli. Tento baseballový film kombinující fantasy, nostalgii a rodinné vztahy si získal srdce amerických diváků i kritiky a vydělal přes 60 milionů dolarů. Za tento film byl Robinson nominován na Oscara za nejlepší adaptovaný scénář, na cenu Sdružení režisérů Ameriky a na cenu Sdružení amerických scenáristů. Film byl také nominován na Oscara za nejlepší film a nejlepší původní hudbu.
V roce 1992 se vrátil s filmem Sneakers (Špióni), špionážním thrillerem s hvězdným obsazením včetně Roberta Redforda, Sidneyho Poitiera, Dana Aykroyda, River Phoenixe a Bena Kingsleyho. Film vypráví příběh Martina (Redford) a jeho skupiny bezpečnostních specialistů, kteří jsou najati, aby ukradli černou skříňku, ale brzy si uvědomí, že tato práce má dalekosáhlé a neblahé důsledky. Na scénáři pracoval devět let a prošel více než 30 verzemi.
Televizní tvorba a dokumenty
V roce 1992 doprovázel Vysokou komisi OSN pro uprchlíky jako pozorovatel na humanitárních misích v Somálsku a Bosně. Na základě těchto zkušeností napsal a režíroval pět dokumentů pro ABC News Nightline. Poslední z nich, Sarajevo Spring, byl v roce 1997 nominován na národní cenu News & Documentary Emmy Award.
V roce 2000 napsal a režíroval oceňovaný televizní film Freedom Song pro TNT, který vypráví příběh boje za občanská práva v Mississippi v 60. letech. Film sleduje skupinu středoškoláků v fiktivním městě Quinlan, kteří se s podporou Studentského nenásilného koordinačního výboru (SNCC) snaží registrovat afroamerické voliče. Za tento film získal Robinson cenu Sdružení amerických scenáristů za nejlepší původní scénář pro dlouhý formát, cenu Golden Gate Award a další ocenění.
V roce 2001 režíroval epizodu válečného miniseriálu HBO Band of Brothers (Bratrstvo neohrožených) produkovaného Tomem Hanksem a Stevenem Spielbergem, za což byl nominován na cenu Sdružení režisérů Ameriky a získal cenu Emmy za nejlepší režii miniseriálu, filmu nebo dramatického speciálu.
Pozdější kariéra
V roce 2002 se vrátil na velké plátno jako režisér špionážního thrilleru The Sum of All Fears (Nejhorší obavy) podle románu Toma Clancyho, s Benem Affleckem v roli Jacka Ryana. Film byl rebootem série filmů o Jacku Ryanovi a odehrává se v roce 2002.
Robinson je viceprezidentem Akademie filmového umění a věd, byl členem představenstva Sdružení amerických scenáristů a působí v dozorčí radě UCLA Hammer Museum. V roce 1990 byl Národní asociací majitelů kin jmenován "Scenáristou roku" a v roce 1994 obdržel cenu Valentine Davies Award od Sdružení amerických scenáristů za přínos zábavnímu průmyslu a společnosti.