Qiu Yuen (narozena jako Cheung Cheun-Nam 19. dubna 1950 v Hongkongu) je hongkongská herečka a expertka na bojová umění. Patří mezi významné představitelky hongkongské kinematografie, která se po dlouhé pauze vrátila na filmové plátno a získala mezinárodní uznání.
Počátky kariéry a výcvik
Qiu Yuen začala svou cestu v oblasti bojových umění již v útlém věku. Ve svých deseti letech nastoupila do prestižní Pekingské operní školy (součást Čínské dramatické akademie), kde se učila pod vedením mistra Yu Jim-yuena, stejného učitele, který vedl i budoucí hvězdy jako Jackie Chan a Sammo Hung. Výcvik byl nesmírně náročný - podle dostupných informací se Qiu Yuen dokonce pokusila z akademie uprchnout, byla však chycena a potrestána třiceti ranami. Během sedmiletého studia si osvojila nejen tradiční čínská bojová umění, ale také dovednosti pekingské opery, což jí poskytlo vynikající základ pro budoucí kariéru.
První filmové role a přestávka v kariéře
Po absolvování akademie pracovala Qiu Yuen v pozdních 60. a raných 70. letech jako kaskadérka a vystupovala v nočních klubech. Její první významnější filmovou rolí byla postava ve snímku Fist of Anger (1973), kde se objevil i Jackie Chan. V roce 1974 získala malou roli v mezinárodní produkci - bondovce The Man with the Golden Gun, kde ztvárnila Naru, neteř postavy Hip, která zachraňuje Jamese Bonda (Roger Moore). V roce 1979 předvedla své akrobatické a bojové schopnosti ve filmu Dragon's Claw. Vzhledem k omezeným příležitostem pro kaskadérky v tehdejší filmové branži se však Qiu Yuen v roce 1974 ve věku 24 let vdala a v roce 1985 se rozhodla z filmového průmyslu odejít, aby se mohla věnovat výchově svých dvou dětí.
Návrat na filmové plátno
Po téměř dvacetileté pauze se Qiu Yuen vrátila do filmového průmyslu zcela náhodou. V roce 2004 doprovázela svou mladší kolegyni z Čínské dramatické akademie na konkurz do filmu Kung Fu Hustle režiséra Stephena Chowa. Režisér si však všiml právě Qiu Yuen, když ji spatřil, jak kouří cigaretu se sarkastickým výrazem ve tváři. Podle dostupných informací ji Stephen Chow přesvědčil k přijetí role domácí v Prasečím dvoře až po vytrvalém přemlouvání. Pro tuto roli Qiu Yuen dokonce přibrala na váze, když se držela diety japonských zápasníků sumo. Film Kung Fu Hustle se stal mezinárodním hitem a role domácí, mistryně techniky Lví řev, přinesla Qiu Yuen celosvětové uznání.
Pozdější kariéra
Po úspěchu filmu Kung Fu Hustle zůstala Qiu Yuen aktivní v hongkongském filmovém průmyslu. Objevila se v trilogii Kung Fu Mahjong (2005-2007), kde opět spolupracovala s Yuen Wahem, svým filmovým manželem z Kung Fu Hustle. V prvním díle ztvárnila postavu Auntie Fei, bývalou Královnu Mahjong, která provozuje kavárnu. Ve druhém díle Kung Fu Mahjong 2 se její postava vrací a pomáhá hlavní hrdince Fanny (Cherrie Ying) v boji proti podvodníkům. Qiu Yuen se také objevila v dalších filmech jako Bastard Swordsman a v televizním seriálu A Fist Within Four Walls (2016), kde ztvárnila postavu Yuk Bo-fung. Její filmografie zahrnuje i novější tituly jako We Are Legends (2019) a All U Need Is Love (2021).
Odkaz a význam
Qiu Yuen patří mezi průkopnice ženských bojových umění v hongkongské kinematografii. Přestože její kariéra byla přerušena dlouhou pauzou, její návrat ve filmu Kung Fu Hustle jí přinesl zaslouženou pozornost a uznání. Jako expertka na čínská bojová umění a dovednosti pekingské opery přinesla do svých rolí autenticitu a mistrovství. Její schopnost kombinovat bojové umění s komediálními prvky z ní učinila oblíbenou herečku, která inspirovala mnoho dalších žen v převážně mužském světě akčních filmů. Qiu Yuen je živoucím důkazem, že pro talent a odhodlání neexistují věkové hranice, a její příběh návratu na filmové plátno po dvaceti letech patří mezi nejpozoruhodnější v historii hongkongské kinematografie.