

John Irving, americký spisovatel a filmový scénárista, se narodil 2. března 1942 v Exeteru ve státě New Hampshire. Přestože je znám především jako autor románů, jeho práce se významně promítla i do světa filmu, a to zejména prostřednictvím adaptací vlastních literárních děl. Irvingův styl je charakteristický silnými narativními strukturami a propracovanými postavami, což se přirozeně přeneslo i do jeho scénáristické tvorby pro filmové plátno.
Průlom díky adaptaci Pravidel moštárnyKlíčovým momentem v jeho filmové kariéře byla adaptace vlastního románu Pravidla moštárny, kterou nejen napsal, ale zároveň se podílel na scénáři. Film měl premiéru v roce 1999 v režii Lasse Hallströma a Irving za něj získal Oscara za nejlepší adaptovaný scénář. Příběh o mladém sirotkovi, který vyrůstá v sirotčinci pod vedením lékaře vykonávajícího potraty, byl výjimečný svou citlivostí, morálním podtextem a důrazem na psychologickou hloubku postav. Úspěch filmu potvrdil Irvingovu schopnost převést literární jazyk do filmové řeči bez ztráty stylu a významu.
Další filmové adaptace a spolupráce s režiséryJeho tvorba byla inspirací i pro další filmové adaptace. Již v roce 1982 vznikl film Svět podle Garpa podle stejnojmenného románu, kde Irving sice nebyl autorem scénáře, ale jeho vliv na výslednou podobu filmu byl zásadní. Režisérem byl George Roy Hill a v hlavních rolích se objevili Robin Williams a Glenn Close. Film přinesl Irvingovu literární práci širšímu publiku a otevřel dveře dalším projektům, včetně adaptací románů Hotel New Hampshire (1984) a Modlitba za Owena Meanyho, která byla volně zpracována jako film Simon Birch (1998).
Charakteristika scénáristické práceJohn Irving přistupuje ke scénáristické práci s důrazem na věrnost předloze, ale zároveň chápe specifika filmového média, kde je třeba zhušťovat děj a převádět introspektivní pasáže do obrazového vyjádření. Jeho filmové scénáře jsou typické zachováním morálních dilemat, ironického tónu a literárních motivů, které tvoří páteř jeho románové tvorby. Díky této schopnosti přesvědčivě adaptovat vlastní díla si vybudoval respekt nejen jako autor, ale i jako scénárista schopný kvalitního filmového vyprávění.




