Aleksandr Samoylenko, narozen 28. března 1964 v Taškentu, Uzbecká SSR, SSSR (nyní Uzbekistán), je sovětský a ruský herec, filmový režisér a producent. Během své dlouholeté kariéry se etabloval jako výrazná osobnost ruské kinematografie, kde ztvárnil řadu nezapomenutelných rolí.
Počátky kariéry a významné filmové role
Aleksandr Samoylenko se proslavil především díky svým rolím v populárních ruských filmech. Mezi jeho nejznámější patří role Medvěda ve fantasy thrilleru Night Watch (2004) režiséra Timura Bekmambetova. Tento film, který se stal jedním z nejúspěšnějších ruských snímků své doby, představil Samoylenko širokému publiku. V roce 2006 si svou roli zopakoval i v pokračování Day Watch, čímž upevnil svou pozici v této kultovní fantasy sérii, která získala mezinárodní uznání a otevřela dveře ruské kinematografii na světový trh.
Vrchol kariéry a významné projekty
Jedním z vrcholů Samoylenkovy kariéry byla role Valerije Šubina, letového ředitele v historickém dramatu Salyut-7 (2017). Film režiséra Klima Šipenka, založený na skutečných událostech z roku 1985, vypráví příběh sovětských kosmonautů, kteří se pokoušejí zachránit neovladatelnou vesmírnou stanici. Samoylenko zde ztvárnil postavu inspirovanou skutečným sovětským kosmonautem Valerijem Rjuminem. Snímek získal pozitivní ohlasy kritiky a upevnil Samoylenkovu pozici mezi předními ruskými herci.
Další významné filmy a rozmanitost rolí
Samoylenkova filmografie zahrnuje také další významné snímky jako Arrhythmia (2017), kde ztvárnil postavu Michaila v oceňovaném dramatu režiséra Borise Chlebnikova. Film získal řadu ocenění na mezinárodních festivalech včetně Grand Prix na festivalu Kinotavr. Mezi jeho další významné filmy patří historické drama 1612 (2007), Oligarkh, The Nerd's Confession a Son of a Rich. Samoylenko se objevil také v televizních projektech jako Mosgaz, Rozygrysh a Papiny dochki, čímž prokázal svou všestrannost napříč různými žánry a formáty.
Producent a režisér
Kromě herectví se Aleksandr Samoylenko věnuje také produkci a režii. Tato mnohostrannost mu umožňuje aktivně se podílet na formování současné ruské kinematografie nejen jako interpret, ale i jako tvůrce. Jeho schopnost přecházet mezi různými rolemi v rámci filmového průmyslu svědčí o jeho komplexním pochopení filmového řemesla a kreativním přístupu k umění.