Nick Adams, vlastním jménem Nicholas Aloysius Adamshock, se narodil 10. července 1931 v Nanticoke v Pensylvánii a zemřel 7. února 1968. Byl americkým filmovým a televizním hercem a scenáristou ukrajinského původu.
Dětství a začátky kariéry
Narodil se do rodiny horníka, který pracoval v uhelných dolech. Rodina žila v chudobě, což Adams později popisoval jako velmi těžké období. Když mu bylo pět let, rodina se po tragické smrti strýce v důlní nehodě odstěhovala. V mládí byl talentovaným baseballovým hráčem a dokonce dostal nabídku hrát za St. Louis Cardinals v nižší lize, kterou však kvůli nízkému platu odmítl. K herectví se dostal v sedmnácti letech, když potkal začínajícího herce Jacka Palance, který ho nasměroval k místní divadelní skupině. Po roce neúspěšného působení v New Yorku se přestěhoval do Los Angeles, kde pracoval jako uvaděč v kině Warners Theater v Beverly Hills s nadějí, že bude objeven.
Hollywoodská kariéra
První placenou hereckou práci získal v divadelní hře Mr. Big Shot, kde si vydělával přibližně 60 dolarů týdně. Jeho první filmovou rolí byla malá neuznaná role poslíčka Western Union ve filmu Somebody Loves Me (1952). V letech 1952-1955 sloužil v pobřežní stráži USA během korejské války, kde získal dvě medaile. Po návratu z vojenské služby zaujal režiséra Johna Forda, který ho obsadil do role námořníka Rebera ve filmu Mister Roberts (1955).
Adams měl malou roli (jako Chick) ve filmu Rebel Without a Cause (1955). Téhož roku ztvárnil roli "Bombera", chlapce roznášejícího noviny, v populární filmové adaptaci Picnic (1955), která byla z velké části natáčena v Kansasu a ve které hráli William Holden, Kim Novak a Susan Strasberg. Během natáčení filmu Rebel Without a Cause se spřátelil s Jamesem Deanem, což později využíval k získání publicity, zejména po Deanově náhlé smrti v roce 1955.
Režiséři ho nevnímali jako dostatečně vysokého nebo pohledného pro hlavní role, ale během pozdních 50. let měl Adams vedlejší role v několika úspěšných televizních produkcích, včetně jedné epizody Wanted Dead or Alive (1958) s Steve McQueenem, a filmech jako Our Miss Brooks (1956), No Time for Sergeants (1958), Teacher's Pet (1958) a Pillow Talk (1959).
Televizní úspěch
V roce 1959 se Adams proslavil hlavní rolí v seriálu ABC The Rebel, kde ztvárnil postavu Johnnyho Yumy, putujícího bývalého konfederačního vojáka, který si vede deník a nosí s sebou upilovanou brokovnici. Seriál The Rebel (ABC, 1959-1961) získal kritické uznání během svých tří sezón vysílání. Tato role mu přinesla značnou popularitu a definovala jeho hereckou kariéru.
Po seriálu The Rebel se Adams objevil v epizodách "General Electric Theater" (CBS, 1953-1962) a "The Dick Powell Show" (NBC, 1961-63), než se vrátil k filmům s vedlejší rolí polského uprchlíka v dramatu z druhé světové války "Hell is for Heroes" (1962) režiséra Dona Siegela, ve kterém hrál Steve McQueen. Poté se vrátil k seriálové televizi s krátkodobým, ale kritiky uznávaným dramatem "Saints and Sinners" (NBC, 1962-63), které bylo spin-offem "The Dick Powell Show". Svou roli z obou těchto pořadů oživil pro další spin-off, "Burke's Law" (ABC, 1963-65), než získal hostující role v "Combat!" (ABC, 1962-67), "The Reporter" (CBS, 1964), "Rawhide" (CBS, 1959-1966) a "Ben Casey" (ABC, 1961-66). Na velkém plátně dosáhl svého vrcholu s nominací na Oscara za nejlepšího herce ve vedlejší roli ve filmu "Twilight of Honor" (1963), kde hrál pochybného podezřelého z vraždy, který svému právníkovi (Richard Chamberlain) nijak nepomáhá v převzetí jeho případu.
Japonské filmy
V roce 1965, poté co veřejně trval na tom, že nikdy nebude pracovat ve filmech produkovaných mimo USA, začal Adams přijímat role v japonských sci-fi monster filmech (kaiju eiga). Získal hlavní role ve dvou sci-fi eposech z Toho Studios v Chiyoda v Tokiu. Jeho prvním japonským filmem byl Frankenstein vs. Baragon, ve kterém hrál Dr. Jamese Bowena, radiologa pracujícího v Hirošimě, který se setká s novou inkarnací Frankensteinova monstra. Film je v zahraničí známý také pod názvy Frankenstein Conquers the World.
Adams poté hrál v šestém filmu o Godzille, Invasion of Astro-Monster (v USA známém jako Monster Zero), kde ztvárnil astronauta Glenna, cestujícího na nově objevenou Planetu X. V obou filmech měla jeho postava milostný vztah s postavami ztvárněnými herečkou Kumi Mizuno. Na natáčení filmu Monster Zero se Adams a jeho kolega Yoshio Tsuchiya (který hrál záporného Kontrolora Planety X) údajně dobře shodli a navzájem si dělali žerty.
Adamsovým posledním filmem pro Toho byl pátý a poslední film série "International Secret Police" s názvem "The Killing Bottle". Toho natočilo film v japonštině, přičemž Adams říkal své repliky v angličtině, stejně jako v předchozích filmech. Anglický dabing byl zadán Henrym G. Sapersteinem a vyroben studiem Titra Studios. Tato anglická verze nebyla nikdy vydána v USA, ale kolovaly zvěsti o vydání anglického dabingu v Jugoslávii. Nejzajímavějším aspektem tohoto filmu je, že Adams skutečně předváděl své vlastní bojové scény s využitím Kenpo, stylu, který se učil pod vedením velmistra Eda Parkera ve Spojených státech. Před tímto filmem také hrál s Borisem Karloffem ve filmu Die, Monster, Die!
Osobní život a odkaz
V roce 1959 se Adams oženil s bývalou dětskou herečkou Carol Nugent, která se objevila v epizodě The Rebel. Měli dvě děti, Allyson a Jeba Stuarta Adamse. Manželské problémy, které byly někdy bouřlivé, údajně narušovaly jeho schopnost získávat lukrativní herecké role po roce 1963. Při propagaci filmu Young Dillinger během televizního vystoupení v pořadu The Les Crane Show na začátku roku 1965 Adams "šokoval" diváky oznámením, že opouští svou manželku, aniž by jí to předem řekl. Pár veřejně oznámil usmíření o týden později, ale jeho kariéra a osobní život po této epizodě byly charakterizovány jako "tragický volný pád". Adams a herečka Kumi Mizuno mohli mít krátký románek během jeho práce v Japonsku.
Adams dosáhl vrcholu své filmové kariéry s nominací na Oscara za výkon ve filmu "Twilight of Honor" (1963), ale upadl do osobních a profesních problémů po manželských potížích a zhoršující se závislosti na lécích na předpis. Natočil řadu špatných sci-fi filmů v Japonsku a Spojených státech, než v roce 1968 zemřel na předávkování léky, zanechávaje za sebou odkaz, který se neptal, co bylo, ale co mohlo být.
Nick Adams zemřel 7. února 1968 ve věku 36 let na předávkování léky, které užíval na nervovou poruchu. Jeho kariéra, ačkoli krátká, zahrnovala významné role v hollywoodských filmech 50. a 60. let a zanechala trvalý dojem v americké i japonské kinematografii.