Kiril Dzajkovski se narodil 25. října 1965 ve Skopje v Makedonii a je makedonským elektronickým hudebníkem a skladatelem. Patří mezi průkopnické producenty, kteří uvedli balkánské etnické zvuky do moderní elektronické hudební produkce a zároveň je jedním z nejuznávanějších skladatelů filmové a divadelní hudby v regionu.
Hudební začátky a spolupráce s Milcho Manchevskim
Na počátku 80. let 20. století založil společně s Milcho Manchevskim skupinu Bastion, jednu z prvních elektronických kapel v Makedonii. Následně hrál s jednou z nejslavnějších makedonských kapel Leb i sol, s níž nahrál dvě alba a rozsáhle koncertoval po Balkáně a Evropě. V 90. letech se Kiril přestěhoval do Austrálie a začal experimentovat s hudbou, kombinoval etnickou makedonskou hudbu s elektronickými beaty. To vedlo k jeho prvnímu sólovému vydání Synthetic Theatre, EP, které bylo velmi dobře přijato australskými nezávislými rádiovými stanicemi.
Filmová kariéra a spolupráce s režiséry
Dzajkovski se etabloval jako významný skladatel filmové hudby díky spolupráci s oscarovým nominovaným režisérem Milcho Manchevskim, pro něhož složil hudbu k filmům Dust a Willow, stejně jako dodatečnou hudbu k jeho snímku Shadows. Napsal a produkoval soundtrack k filmu Dust, dlouho očekávanému druhému filmu Milcho Manchevského, který oficiálně zahájil Benátský filmový festival v roce 2001. Složil hudbu k filmu The Great Water režiséra Iva Trajkova, za kterou získal cenu za nejlepší hudbu na filmovém festivalu ve Valencii ve Španělsku. Film The Great Water byl oficiálním makedonským příspěvkem v kategorii nejlepší cizojazyčný film na 77. ročníku cen Americké filmové akademie.
Další významné filmové projekty
Složil také hudbu k filmu Bal-Can-Can režiséra Darka Mitrevského, který se stal nejvýdělečnějším makedonským filmem všech dob. Mitrevski a Dzajkovski také spolupracovali na filmu The Third Half. Má úspěšnou kariéru jako skladatel divadelní hudby, pracuje především s uznávaným divadelním a filmovým režisérem Aleksandarem Popovskim na více než 20 divadelních projektech premiérovaných v prestižních divadelních domech na Balkáně a v Evropě, stejně jako složil soundtrack k jeho filmu Balkan Is Not Dead. Několik Dzajkovského kompozic bylo použito v kritiky oceňovaném australském minisérii Underbelly.