Tun Fei Mou

5.8

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Tun Fei Mou
Tun Fei Mou (3. května 1941, Šan-tung, Čína – 25. května 2019, Filadelfie, USA) byl čínský filmový režisér, známý především svými kontroverzními filmy s válečnou a exploitační tematikou. Rané období a vzdělání Narodil se v provincii Šan-tung v Číně, ale v roce 1949 jeho rodina uprchla na Taiwan v důsledku čínské občanské války. Vystudoval Národní školu umění (nyní Národní tchajwanská univerzita umění), která však neměla dostatek vybavení pro filmové studenty. Mou se proto musel učit filmařskému řemeslu především teoreticky – sledoval filmy v kinech a analyzoval jejich střihovou skladbu. Po absolvování školy pracoval jako asistent režie na protikoministickém propagandistickém filmu Give Back My Country, než se pustil do vlastní režijní tvorby. Tchajwanské období Jeho první dva celovečerní filmy I Didn't Dare Tell You (1969) a The End of the Track (1970) byly natočeny v neorealistickém stylu inspirovaném italskou kinematografií. Oba filmy byly na Tchaj-wanu zakázány – první kvůli realistickému zobrazení sociálních problémů a druhý kvůli homosexuálním podtónům. The End of the Track vypráví příběh dvou školáků, jejichž svět něhy se změní po traumatické nehodě. Film se vyznačuje citlivým přístupem k sociálním otázkám a zručným filmovým stylem. Po zákazu svých filmů Mou cestoval po Evropě a Jižní Americe, než se přestěhoval do Hongkongu. Hongkongské období a Shaw Brothers V roce 1977 se Mou usadil v Hongkongu a začal pracovat pro filmové studio Shaw Brothers. Jeho prvním filmem zde byl segment Gun v pátém dílu série The Criminals. Během působení u Shaw Brothers natočil filmy různých žánrů – kriminální (Bank Busters), romantické (Melody of Love), hororové (Haunted Tales) a kung-fu (A Deadly Secret). Nejvýznamnějším dílem z tohoto období je však Lost Souls (1980), který vypráví příběh skupiny nelegálních imigrantů zajatých a zneužívaných obchodníky s lidmi. Film byl označován za drzý, brutální a šokující, srovnávaný s Pasoliniho filmem Saló aneb 120 dnů Sodomy. Kontroverzní válečné filmy Mou později opustil Shaw Brothers a stal se prvním tchajwanským režisérem, který pracoval v kontinentální Číně. Během natáčení dětského kung-fu filmu Young Heroes se dozvěděl o válečných zvěrstvech spáchaných japonskou císařskou armádou během druhé čínsko-japonské války. Zvláště ho zaujal příběh o experimentech prováděných na čínských válečných zajatcích a civilistech v jednotce 731 v Mandžusku. Rozhodl se o tom natočit film, původně jako dokument, ale když zjistil, že japonská armáda zničila nebo utajila většinu fotografií a filmů, vytvořil hranou rekonstrukci. Výsledkem byl kontroverzní film Men Behind the Sun (1988), který graficky zobrazuje válečné zločiny spáchané japonskou císařskou armádou. Film vyvolal značné kontroverze kvůli svému grafickému obsahu a použití skutečných mrtvol a částí lidského těla. V Austrálii byl zakázán a v Japonsku vyvolal takový odpor, že režisér dokonce dostával výhrůžky smrtí. Po spolurežii pornografického filmu Trilogy of Lust s Julie Lee Wa-Yuet natočil Mou pokračování Men Behind the Sun, tentokrát o masakru v Nankingu v roce 1937, s názvem Black Sun: The Nanking Massacre (1995). Film zobrazuje brutální události, při nichž japonská armáda zavraždila přes 300 000 čínských civilistů. Stejně jako jeho předchůdce je i tento film známý svým nemilosrdným zobrazením válečných hrůz. Tun Fei Mou zemřel 25. května 2019 ve Filadelfii ve Spojených státech ve věku 78 let. Jeho filmová tvorba zůstává kontroverzní, ale zároveň je uznávána za odvážné zobrazení historických událostí a sociálních problémů, které jiní filmaři často opomíjeli.



Tun Fei Mou: Filmy a pořady 16



Dodatečné informace

Narození:
3. 5. 1941
Šan-tung, Čína
Úmrtí:
25. 5. 2019
Filadelfie, Pensylvánie, USA

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.