Terence H. Winkless, narozen ve Springfieldu, Massachusetts, je americký režisér, producent, herec a scenárista. Svou kariéru v zábavním průmyslu zahájil poměrně netradičně – jako člen kostýmované dětské show The Banana Splits Adventure Hour, kde ztvárnil postavu Binga Gorily. Jeho rodina se později přestěhovala do Los Angeles, kde Terence a jeho bratři účinkovali v této populární show, zatímco jejich otec napsal její ústřední melodii.
Vzdělání a začátky kariéry
Winkless studoval na prestižní New Trier High School ve Winnetce v Illinois a později absolvoval filmovou školu na University of Southern California (USC). Během studií získal cennou stáž v American Film Institute (AFI) Conservatory, kde pracoval na filmu Soylent Green pod vedením režiséra Richarda Fleischera a pod záštitou konzultanta AFI Charltona Hestona. Jeho raná kariéra zahrnovala práci na kultovním filmu Dark Star (1974), kde nejen pracoval v zákulisí, ale také hrál na kytaru a zpíval píseň "Benson, Arizona". Významným milníkem v jeho kariéře byla spolupráce na původním filmu Gone in 60 Seconds (1974), kde působil jako střihač a později jako scenárista a režisér, když projekt potřeboval kreativní oživení.
Scenáristické úspěchy
Winkless získal své první významné scenáristické uznání za práci na hororovém filmu The Howling (1981). Tento film režírovaný Joem Dantem se stal kultovním dílem žánru a významně přispěl k revoluci ve filmovém zpracování vlkodlaků. Přestože původní scénář prošel výraznými úpravami od Johna Saylese, Winkless si udržel spoluautorský kredit. Film vypráví příběh televizní reportérky, která se po traumatickém setkání se sériovým vrahem zotavuje v odlehlém resortu, jenž je tajně obýván vlkodlaky.
Režijní průlom
Svůj režijní debut Winkless uskutečnil s hororovým filmem The Nest (1988), produkovaným Rogerem Cormanem. Tento snímek o geneticky modifikovaných masožravých švábech, kteří terorizují poklidné novoanglické rybářské městečko, se stal pozoruhodným příspěvkem do žánru přírodních hororů. Film, ačkoliv natočený s omezeným rozpočtem, zaujal svými praktickými speciálními efekty a kreativním přístupem k žánru.
Spolupráce s Rogerem Cormanem
Winklessova spolupráce s legendárním producentem Rogerem Cormanem pokračovala filmem Bloodfist (1989), který se stal jedním z jeho nejúspěšnějších projektů. Tento akční film o bojových uměních s Donem "The Dragon" Wilsonem v hlavní roli byl natočen na Filipínách s rozpočtem přibližně 250 000 až 300 000 dolarů a vydělal přes 1,7 milionu dolarů jen v domácích kinech. Bloodfist odstartoval úspěšnou filmovou sérii a pomohl etablovat Dona Wilsona jako akční hvězdu. Winkless se k žánru bojových umění vrátil v roce 1992 s filmem Rage and Honor.
Televizní tvorba
Významnou kapitolou Winklessovy kariéry byla jeho práce pro televizi, zejména jako režisér populárního dětského seriálu Mighty Morphin Power Rangers (1993-1995), kde režíroval 38 epizod. Mezi jeho další televizní projekty patřily seriály Power Rangers Zeo, Pacific Blue, 18 Wheels of Justice a Big Bad Beetleborgs. Pro televizní síť Showtime režíroval filmy Not of This Earth (1995), White Wolves II: Legend of the Wild (1995), který mu vynesl Family Film Award, a The Westing Game (1997), za který získal stříbrnou medaili na New York Festivals.
Pozdější kariéra
V roce 2013 Winkless rozšířil svůj tvůrčí záběr a režíroval rodinné drama Heart of Dance, které vypráví příběh mladé ženy, jež se po smrti své starší sestry stále více zaplétá do obsesivního světa profesionálního tance. Kromě režie se Winkless věnuje i psaní – je autorem knihy The Assassin's Apprentice.
Osobní život
Terence H. Winkless je ženatý se scenáristkou Raly Radouloff, se kterou má dceru Laru narozenou v roce 1998. Pár žije ve Vancouveru v Britské Kolumbii a má také rezidence v Kalifornii a Evropě. Winkless má dvojí občanství – americké a kanadské. Jeho bratr byl Jeff Winkless, také působící v zábavním průmyslu.
Winklessova kariéra zahrnuje širokou škálu žánrů od hororu přes akční filmy až po rodinnou zábavu, což dokazuje jeho všestrannost jako filmaře. Přestože mnohé z jeho filmů byly natočeny s omezenými rozpočty, dokázal v nich projevit kreativitu a řemeslnou zručnost, díky čemuž si získal respekt v nezávislé filmové komunitě.