Antonia Rey

6.5
Antonia Rey
Antonia Rey, narozená 12. října 1926 v Havaně na Kubě jako Maria Antonia Francesch, byla kubánsko-americká herečka, která se proslavila svou dlouholetou kariérou v divadle, filmu a televizi. Počátky kariéry a odchod z Kuby Antonia Rey původně studovala právo, ale brzy studia opustila, aby se mohla věnovat herectví. V 50. letech se stala přední divadelní herečkou na Kubě, kde ztvárnila významné role jako Madge ve hře Williama Inge "Piknik", titulní postavu v "Candidě" George Bernarda Shawa a Elizabeth Proctorovou v "Čarodějkách ze Salemu" Arthura Millera. V roce 1958 se provdala za divadelního režiséra Andrese Castra během přestávky divadelního představení. Navzdory slibné kariéře se manželé v roce 1961 po nástupu Fidela Castra k moci rozhodli opustit komunistickou Kubu a emigrovat do Spojených států. Usadili se v New Yorku, kde chtěli pokračovat ve své divadelní kariéře. Broadwayská kariéra Antonia Rey debutovala na Broadwayi v roce 1964 v muzikálu Bajour, kde ztvárnila roli Loopy. Během své dlouhé divadelní kariéry se objevila v řadě broadwayských inscenací, včetně her Mike Downstairs (1968), Camino Real (1970), The Engagement Baby (1970), 42 Seconds from Broadway (1973), A Streetcar Named Desire (1973), kde hrála prodavačku květin, The Ritz (1975) a The Rose Tattoo (1995), kde ztvárnila postavu Assunty. Její manžel Andres Castro založil a 25 let vedl Westside Repertory Theater na Manhattanu, který fungoval až do jeho smrti v roce 2001. Filmová kariéra Antonia Rey se objevila ve více než 30 filmech, často v menších, ale výrazných rolích. Mezi její nejznámější filmové role patří domácí v thrilleru Klute (1971) s Jane Fondovou, matka Bergera v muzikálu Hair (1979) a žena v metru v psychologickém thrilleru Jacob's Ladder (1990). Dále se objevila ve filmech jako Coogan's Bluff (1968), King of the Gypsies (1978), Moscow on the Hudson, The Lords of Flatbush, The Changeling, Only You, Kiss Me, Guido (1997) a The Object of My Affection (1998). Rey často hrála latinskoamerické nebo italské postavy, nejčastěji matky, babičky, cikánky a věštkyně. Televizní tvorba Její televizní kariéra byla rovněž bohatá. Významná byla její role Rity Alvarezové v pilotním díle seriálu Kojak s názvem The Marcus-Nelson Murders. Objevila se také v populárních seriálech jako Who's the Boss?, Third Watch, Law & Order a Law & Order: Criminal Intent. Účinkovala také v soap operách As The World Turns a All My Children. Její poslední rolí byla Assunta Bianchi v televizním seriálu Happy!, jejíž postava zemřela v předposledním díle série, který byl odvysílán tři měsíce po smrti herečky. Ocenění a odkaz V roce 2003 obdržela Antonia Rey cenu HOLA Lifetime Achievement Award od Hispanic Organization of Latin Actors (HOLA) za celoživotní přínos. Přestože v USA nikdy nezískala takové postavení jako na Kubě v 50. letech, stala se významnou průkopnicí pro latinskoamerické herce v americkém divadle, filmu a televizi. Podobně jako její kolegyně Miriam Colon byla v 60., 70. a 80. letech často obsazována do latinskoamerických rolí, které byly v té době většinou vedlejší, neboť americké divadlo, film a televize jen pomalu integrovaly etnické postavy do svých příběhů. Antonia Rey zemřela 21. února 2019 v Manhattanu v New Yorku ve věku 92 let, zanechávajíc za sebou bohaté umělecké dědictví a inspiraci pro další generace latinskoamerických herců.


Antonia Rey: Filmy a pořady 56


Dodatečné informace

Narození:
12. 10. 1926
Úmrtí:
21. 2. 2019

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.