Masaki Tamura

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Masaki Tamura se narodil 26. ledna 1939 v Hirosaki v prefektuře Aomori v Japonsku a byl jedním z nejvýznamnějších japonských kameramanů své generace. Zemřel 23. května 2018 v Tokiu. Začátky kariéry a dokumentární tvorba Masaki Tamura začínal svou kariéru v polovině 60. let ve společnosti Iwanami Productions, kde jako asistent pomáhal při natáčení dokumentárních filmů. Společně s dalšími filmaři opustil Iwanami v polovině 60. let a začal pracovat jako spolukameraman nebo asistent na prvních filmech Shinsuke Ogawy. Když měl Ogawa konflikt s kameramanem Otsu Koshiro, Tamura se stal hlavním kameramanem pro dokumentární série Ogawa Productions, včetně Sanrizuka Series a Magino Village Story. Tamurova kamera pro sérii Sanrizuka, která zachycovala násilné protesty kolem výstavby letiště Narita, se vyznačovala různorodými přístupy - od extrémních detailů při rozhovorech až po ponoření se s kamerou v ruce přímo do střetů mezi demonstranty a policií. Přechod k hraným filmům Rok 1973 byl pro Masaki Tamuru zlomový, kdy se pustil do natáčení hraných filmů. Jedním z jeho prvních významných projektů byl film Assassination of Ryoma režiséra Kazuo Kurokiho, kde Tamura společně s režisérem přinesl modernistický přístup k historickému příběhu. Současně natáčel kultovní film Lady Snowblood režiséra Toshiya Fujity, kde jeho kontrolovaná, ale odvážná kamera přispěla k vytvoření některých z nejikoniččtějších obrazů akčního filmu 70. let. Spolupráce s významnými režiséry Masaki Tamura se stal známým především díky spolupráci s režisérem Mitsuo Yanagimachi. Pro Yanagimachův film Farewell to the Land z roku 1982 vytvořil vizuálně působivé záběry rýžových polí viděných z pohledu drogově závislého. V následujícím filmu Fire Festival dokázal Tamura zachytit mystickou atmosféru, když transformoval temný les v bouřlivý vír listí během scény, kdy hlavní postava objímá mohutný strom. Tamura pokračoval v 80. letech tvůrčí kameramanskou prací na filmech jako Tampopo režiséra Juzo Itamiho z roku 1985, kultovní film Evil Dead Trap z roku 1988 a Untamagiru z roku 1990. Jeho expresionistická práce na filmech jako Lady Snowblood a Assassination of Ryoma pomohla upevnit jeho pověst jednoho z nejlepších japonských kameramanů. Pozdní kariéra a spolupráce s novou generací V poslední části své kariéry se Masaki Tamura vědomě věnoval natáčení filmů pro mladé, začínající režiséry, včetně Naomi Kawase, Nobuhiro Suwy, Kaizo Hayashiho, Kiyoshi Kurosawy a Makoto Sata. Jeho nejvýznamnější práce byla realizována v produktivní spolupráci se Shinji Aoyamou, počínaje filmem Helpless v roce 1996 a vrcholící světelnou černobílou fotografií filmu Eureka z roku 2000. Tamurova práce na filmu Eureka byla oceňována za precizně komponované záběry a krásnou vizuální stránku. Masaki Tamura režíroval svůj první celovečerní film Drive-in Gamo až ve věku 75 let, pouhé čtyři roky před svou smrtí. Po jeho smrti režisér Aoyama napsal: „Pokud jde o originalitu, Tamura byl někdo, koho bylo nemožné napodobit".


Masaki Tamura: Filmy a pořady 39


Dodatečné informace

Narození:
26. 1. 1939
Úmrtí:
23. 5. 2018

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.