Thomas Schall, herec a uznávaný bojový choreograf, patří mezi významné osobnosti amerického divadla a filmu. Jeho kariéra zahrnuje jak herecké role, tak především práci v oblasti bojové choreografie, kde se stal jedním z nejrespektovanějších odborníků na Broadwayi.
Herecká kariéra
Thomas Schall zahájil svou hereckou dráhu v 80. letech 20. století. Jeho filmografie zahrnuje roli v romantické komedii One Fine Day (1996) s Michelle Pfeiffer, kde ztvárnil postavu Gentlemana. Dále se objevil v adaptaci Shakespearovy hry Romeo and Juliet (2014), kde hrál Friara Johna, a v televizním seriálu American Playhouse (1980). V televizní oblasti se prosadil především v dramatických seriálech, přičemž jeho kariéra začala rolemi v populárních kriminálních seriálech jako Law & Order (1990-2010), Law & Order: Special Victims Unit (NBC, 1999-) a Law & Order: Criminal Intent (2001-2011). V těchto seriálech ztvárnil celkem sedm různých postav, včetně Dr. Craiga Diamanta v epizodě Born Again (2002). Účinkoval také v televizním speciálu O Pioneers! (PBS, 1990-91) a v dětském seriálu Ghostwriter (1992), kde hrál Dr. Canellana.
Divadelní kariéra
Na divadelních prknech se Thomas Schall poprvé výrazněji prosadil koncem 80. let. V roce 1988 účinkoval v inscenaci Macbeth, kde ztvárnil roli Vraha. V roce 1991 hrál postavu Scotta v inscenaci Terra Nova v The Repertory Theatre of St. Louis. V roce 1992 byl součástí ansámblu v broadwayské inscenaci Two Shakespearean Actors, kde také zastával funkci bojového kapitána (fight captain) a byl náhradníkem pro několik rolí.
Bojová choreografie
Ačkoliv začínal jako herec, Thomas Schall se postupně stal jedním z nejvyhledávanějších bojových choreografů v americkém divadle. Jeho vášeň pro bojovou choreografii se projevila již během studia herectví na vysoké škole. Po absolvování kurzů jevištního boje pokračoval v rozvíjení této dovednosti jako herec a interní bojový kapitán v produkcích Folgerova Shakespearova divadla ve Washingtonu, D.C. Tam studoval pod vedením několika choreografů a trénoval se Společností amerických bojových režisérů (Society of American Fight Directors).
Když se v polovině 80. let přestěhoval do New Yorku, nejprve se věnoval výhradně herectví, protože se obával, že by jeho práce bojového choreografa mohla omezit jeho herecké příležitosti. Koncem 90. let však začal naplno rozvíjet kariéru v oblasti bojové choreografie, která postupně převážila nad herectvím.
V současnosti má na svém kontě více než 100 broadwayských inscenací, včetně titulů jako An Enemy of the People, Cabaret at the Kit Kat Club, Hell's Kitchen, Purlie Victorious, The Cost of Living, Company, War Horse a Romeo and Juliet. Mimo Broadway pracoval na inscenacích jako Othello, Hamlet, King Lear a Titus Andronicus v Public Theater, Red Speedo a Othello v New York Theatre Workshop, a Judgement Day a The Hairy Ape v Park Avenue Armory. Spolupracoval také s Metropolitní operou na inscenacích Le Nozze de Figaro, Il Trovatore a Tosca.
Ocenění
Za svou práci v oblasti bojové choreografie získal Thomas Schall několik prestižních ocenění. Je držitelem ceny Drama Desk Award za vynikající bojovou choreografii v inscenaci A Soldier's Play. Byl také nominován na stejnou cenu za inscenace The Hairy Ape a Othello. Jako herec získal cenu Helen Hayes Award za vynikající hlavní roli v regionální produkci hry Fool For Love.
Přístup k práci
Jako bojový choreograf se Thomas Schall zaměřuje na tři hlavní narativní prvky: emocionální oblouk postav, fyzický příběh násilí a komunikaci mezi herci během bojových scén. S těmito prvky na paměti vytváří choreografie, které slouží celkovému narativu inscenace a zajišťují, že násilí je pro diváky čitelné. Při své práci klade důraz na budování důvěry mezi spolupracovníky, což mu umožňuje vytvářet blízké vztahy s kolegy, z nichž mnozí se stali jeho opakovanými spolupracovníky a přáteli.
Thomas Schall patří mezi nejvýznamnější osobnosti v oblasti bojové choreografie na Broadwayi a jeho práce výrazně přispěla k rozvoji tohoto uměleckého odvětví v americkém divadle.