Narozena 26. 5. 1959 (66 let) Rychnov nad Ikněžnou
5.2
Irena Havlová (26. května 1959, Rychnov nad Kněžnou) je česká skladatelka a hudebnice, která se proslavila především svou filmovou hudbou a spoluprací s manželem Vojtěchem Havlem v hudebním duu. Vystudovala Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy, již během studií se začala věnovat hudbě.
Hudební začátky a Capella Antiqua e Moderna
Na počátku 80. let společně s manželem založili seskupení Capella Antiqua e Moderna, které se zaměřilo na tradiční i inovativní skladebné techniky a interpretační postupy. Do roku 1990 spolupracovali s hudebníkem Oldřichem Janotou, poté se vydali na samostatnou dráhu. Repertoire tohoto jedinečného souboru hudebníků stejné generace, všichni dobře obeznámení s hudební historií, zahrnoval různé styly evropské klasické hudby, od renesance po současnou hudbu.
Filmová tvorba
Irena Havlová se stala významnou skladatelkou filmové hudby. Je známá především pro filmy Little Crusader (2017), Lesní chodci (2003) a Cesta pustým lesem (1997). Poetické vyprávění filmu Cesta pustým lesem vyniká vytříbenou kamerou a elegickou hudbou manželů Havlových. V případě filmu Lesní chodci byla výborně začleněna pomalá, meditativní hudba manželů Havlových, která atmosféru dotváří.
Saving One Who Was Dead / Little Crusader obsahuje klavírní skladby od českého dua Irena & Vojtěch Havlovi pro filmy Václava Kadrnky. Irena Havlová a Vojtěch Havel vytvořili pro film Little Crusader smyčcovou hudbu, která poskytuje tomuto filmu s málo slovy průběžný žalozpěv. Společně s Václavem hledali nástroje, které by nejlépe fungovaly pro tento středověký příběh. Nakonec se rozhodli pro harmonium s jednoduchým zpěvem, který doprovází postavu malého chlapce Jeníka. Violy da gamba se proplétají, přibližují se a vzdalují stejným způsobem jako cesty malého chlapce Jeníka a jeho otce, který ho hledá.
Hudební styl a mezinárodní uznání
V roce 1990 vydali první ze svých vlastních CD, Háta H. V tomto a následujících albech (Yoganidra, Little Blue Nothing, Music Of Silence, Mysterious Gamelanland, Tenderly To Light) postupně rozvíjeli své velmi originální, hudebně autonomní a zároveň velmi poslouchatelné hudební koncepty. V hudbě Havlových lze snadno slyšet repetitivní puls, hudbu opakujících se motivů inspirovanou minimalismem. Je významné, že Vojtěch a Irena kombinují volnou inspiraci minimalistů (stejně jako tradiční hudbu Asie a Afriky) s hluboce středoevropským nástrojem: barokní violou da gamba. Zároveň vystupovali na koncertech po celé České republice, Evropě, Kanadě a USA.