Eva Lorenzová, narozená v roce 1948, česká herečka, která se zapsala do historie české kinematografie především svými rolemi v 70. letech 20. století.
Filmová kariéra
Eva Lorenzová se proslavila zejména svým účinkováním v populárním muzikálovém filmu Noc na Karlštejně (1974) režiséra Zdeňka Podskalského. V této filmové adaptaci divadelní hry Jaroslava Vrchlického ztvárnila postavu Dorotky (v některých zdrojích uváděna jako E. Lorenzová). Film, který se stal jedním z nejoblíbenějších českých muzikálů všech dob, vypráví příběh o hradu, kde císař Karel IV. zakázal pobyt žen, což je však během jedné noci porušeno hned dvakrát. Snímek se proslavil především díky chytlavým písním Karla Svobody a hvězdnému hereckému obsazení.
Ve stejném roce se Eva Lorenzová objevila také v dramatu Milenci v roce jedna (1974) režiséra Jaroslava Balíka. Tento citlivý milostný příběh, odehrávající se v prvních poválečných dnech roku 1945, zachycuje vztah dvou mladých lidí s odlišnými válečnými zkušenostmi. Ačkoliv zde Eva Lorenzová ztvárnila vedlejší roli, film patří k významným dílům české kinematografie 70. let a byl nominován na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. V hlavních rolích excelovali Marta Vančurová a Viktor Preiss.
Pozdější tvorba
V roce 1979 se Eva Lorenzová objevila v povídkovém filmu Jak rodí chlap, který byl složen ze tří různých příběhů o tom, jak muži prožívají narození svých dětí. V první povídce nazvané Poštovský panáček, která byla režijním debutem Zdeňka Trošky, ztvárnila Eva Lorenzová roli Liborovy matky. Tento povídkový film byl zajímavý tím, že umožnil debutovat hned třem začínajícím režisérům - kromě Zdeňka Trošky také Janu Eklovi a Vladimíru Drhovi. Každá z povídek se vyznačovala odlišným režijním rukopisem a stylem zpracování.
Význam v české kinematografii
Ačkoliv filmografie Evy Lorenzové není rozsáhlá, její účinkování v kultovním muzikálu Noc na Karlštejně jí zajistilo trvalé místo v historii české kinematografie. Její herecký přínos je spojen především s obdobím 70. let, kdy se podílela na filmech, které dodnes patří ke zlatému fondu české filmové tvorby. Přestože často hrála vedlejší role, svým profesionálním přístupem přispěla k vysoké kvalitě snímků, ve kterých účinkovala.